Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

    Hallo,

    ik ben een beginner en van plan om digitale reflexcamera aa te kopen. Ik denk aan een Nikon D90.
    Ik wil graag de eenvoudige familiefoto's als landschappen en natuur, dieren kunnen fotograferen. Niet direct bewegende zaken zoals sport, etc.

    Ik wil ook bij de D90 minstens 1 lens kopen en nog liever 2.
    Bij Konijn zie ik een set van de D90 body + lenzen Nikon 18-105 VR en 70-300 VR.

    Is dit een goede keuze ? Kan ik al wat doen met deze lenzen ?
    Alvast bedankt voor jullie advies

    mvg

    Erik

  • #2
    Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

    Neem een Tamron 17-50 2.8 + een Nikkor 70-300 VR.

    Dat gaatje merk je niet en je hebt top- tot zeer goede kwaliteit.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

      Ik ga dit weekend (hopelijk ) ook een D90 kopen met de Tamron 18-200
      Zeker goede lens voor beginner, al zullen velen hier zeggen dat ze zo'n allround lens niet zien zitten.

      Later ga ik er zeker nog de Nikon 50 mm f1.8 bij kopen
      en wie weet wat er nog volgt
      Dit is ook mijn eerste dSLR

      Ik koop dit aan bij Foka uit Rotterdam, véél goedkoper dan hier in België
      Using the camera to defeat the habit of not seeing

      Comment


      • #4
        Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

        Oorspronkelijk geplaatst door nice_nicce Bekijk bericht
        Ik ga dit weekend (hopelijk ) ook een D90 kopen met de Tamron 18-200
        Zeker goede lens voor beginner, al zullen velen hier zeggen dat ze zo'n allround lens niet zien zitten.

        Later ga ik er zeker nog de Nikon 50 mm f1.8 bij kopen
        en wie weet wat er nog volgt
        Dit is ook mijn eerste dSLR

        Ik koop dit aan bij Foka uit Rotterdam, véél goedkoper dan hier in België
        Laat ik dat dan maar 1x zeggen. Er is niks tegen een allround lens, maar neem dan wel een goede.
        Persoonlijk vind ik de Tamron 18-200 optisch prut in vergelijking met de 18-105 kitlens.

        Ik zou zeggen liever wat minder bereik en desnoods wat croppen dan een vrij behoorlijke camera kopen en dan met 1 minderwaardige lens.

        De eerder genoemde keuze van 18-105 + 70-300VR is prima, maar dat is hier de laatste maanden ook al 800 keer beaamd.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

          Alvast bedankt voor de reacties totnogtoe.

          Ik wist niet dat deze combinatie al een aantal keren aan bod is gekomen als goed.

          Wat de tip betreft om in Rotterdam te kopen heb ik Foka en Konijn eens vergeleken voor de D90 + 18-105 en het verschil is 40 Euro. Daarvoor ga ik niet naar Rotterdam rijden en bovendien 1 jaar minder garantie.

          De tip om de tamron 17-50 in de plaats te nemen van de 18-105 lijkt me ook correct als ik de testen van beide lenzen bekijk. Bij konijn bieden ze echter geen pakket waar zowel de tomron 17-50 inzit als de kanon 70-300. Voor deze combinatie zou ik ongeveer 200 euro extra moeten betalen wat me teveel lijkt.

          erik

          Comment


          • #6
            Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Laat ik dat dan maar 1x zeggen. Er is niks tegen een allround lens, maar neem dan wel een goede.
            Persoonlijk vind ik de Tamron 18-200 optisch prut in vergelijking met de 18-105 kitlens.

            Ik zou zeggen liever wat minder bereik en desnoods wat croppen dan een vrij behoorlijke camera kopen en dan met 1 minderwaardige lens.

            De eerder genoemde keuze van 18-105 + 70-300VR is prima, maar dat is hier de laatste maanden ook al 800 keer beaamd.
            Moest ik het budget hebben had ik dit ook advies ook gevolgd, echter moet ik het stellen met mijn klein spaarpotje.
            Using the camera to defeat the habit of not seeing

            Comment


            • #7
              Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

              Oorspronkelijk geplaatst door nice_nicce Bekijk bericht
              Moest ik het budget hebben had ik dit ook advies ook gevolgd, echter moet ik het stellen met mijn klein spaarpotje.
              Van de 18-105 zul je geen spijt hebben denk ik, van de Tamron wel. Behalve de bedenkelijke scherpte zijn van de Tamron ook de kleuren minder helder.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

                Oorspronkelijk geplaatst door erikdrijvers Bekijk bericht
                Wat de tip betreft om in Rotterdam te kopen heb ik Foka en Konijn eens vergeleken voor de D90 + 18-105 en het verschil is 40 Euro. Daarvoor ga ik niet naar Rotterdam rijden en bovendien 1 jaar minder garantie.
                Let een beetje op met die garantie, want het konijn durft ook wel eens grijze import te verkopen, en die heeft ook slechts 1 jaar garantie. Mijn 70-300VR bleek zo eentje te zijn.

                Voor de rest wel tevreden van dat ding. Voor mensen die niet goed weten wat kopen raad ik altijd zoveel mogelijk bereik aan, dan kan je meest experimenteren. Nochtans, als je geld wil uitsparen, dan kan je overwegen om de tele te laten vallen. In 99% van de gevallen zal je 18-105 op de camera zitten. Heeft die laatste VR? Persoonlijk vind ik dat een heel leuk speeltje.
                Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
                Flickr album Homepage

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                  Let een beetje op met die garantie, want het konijn durft ook wel eens grijze import te verkopen, en die heeft ook slechts 1 jaar garantie. Mijn 70-300VR bleek zo eentje te zijn.
                  Inderdaad, maar grijze import of niet, dat kan jij in wezen niet weten, als je een belgische factuur hebt, heb je twee jaar garantie zo simpel is het, dreig desnoods met een advokaat, maar zeker zullen ze toegeven, ze kunnen immers zwaarder tegen de lamp lopen voor grijze import, dan je garantie hun waard is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

                    Mag ik vragen wat je exacte reden is om een D90 te kopen en niet bijvoorbeeld een D3000? Daar heb je meer dan genoeg aan voor eenvoudige familiefoto's, natuurfoto's en landschapfoto's. Het geld dat je daarmee bespaart kan je misschien beter uitgeven aan een paar goede objectieven.
                    Neem de Tamron 17-50 2.8 en de Nikon 70-300 VR erbij en je zit uitstekend.
                    http://www.mariorentmeester.nl &
                    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
                    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      Behalve de bedenkelijke scherpte zijn van de Tamron ook de kleuren minder helder.
                      Geen klachten over de T 18-50 2.8 nochtans. Al wordt soms beweerd dat er mindere exemplaren tussen zitten, en dat je ze moet testen alvorens te kopen. Misschien heb ik geluk gehad.
                      De D90 heeft een ingebouwde scherpstelmotor, de D3000 niet (?). Bij die laatste body heb je dus een AF motor in de lens nodig. De "oude" tamron 18-50 heeft die alleszins niet, is misschien veranderd ondertussen ?
                      Last edited by misti; 11 september 2009, 15:23.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

                        Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
                        Geen klachten over de T 18-50 2.8 nochtans. Al wordt soms beweerd dat er mindere exemplaren tussen zitten, en dat je ze moet testen alvorens te kopen. Misschien heb ik geluk gehad.
                        De D90 heeft een ingebouwde scherpstelmotor, de D3000 niet (?). Bij die laatste body heb je dus een AF motor in de lens nodig. De "oude" tamron 18-50 heeft die alleszins niet, is misschien veranderd ondertussen ?
                        Volgens mijn informatie zit er geen focusmotor ingebouwd in de D90

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

                          Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                          Volgens mijn informatie zit er geen focusmotor ingebouwd in de D90
                          Oh jawel hoor!
                          Almost exactly two years after the D80 was announced comes its replacement, the rather predictably named D90. The D80 has been one of Nikon's quiet successes, and even today, despite being positively Methuselah-like in digital camera terms it continues to sell and often makes its way into our top 10 most clicked on cameras. Because it looks so similar to the D80 the D90 appears at first glance to be one of those rather subdued incremental upgrades, but dig a little deeper and you'll find there's plenty to keep Nikon fans happy.

                          De D90 is de goedkoopste Nikon (van de huidige generatie) met een focusmotor. Iets wat ik wel degelijk al veel gemist heb bij mijn D40, zeker nu 2 van mijn 3 lenzen Nikkor AF-D lenzen zijn. Deze zijn vaak veel goedkoper tweedehands en hebben nog altijd topkwaliteit. Zo heb ik m'n nikkor 80-200 2.8 voor dezelfde prijs kunnen kopen als wat een sigma 50-150 tweedehands kost.
                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

                            Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
                            De "oude" tamron 18-50 heeft die alleszins niet, is misschien veranderd ondertussen ?
                            UPDATE: de nieuwe versie (met de toevoeging NII in de typenaam) heeft nu wel een ingebouwde AF motor: hier klikken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lenzen voor beginner bij Nikon D90?

                              Idd, en de Tamron 18-50 f2.8 schijnt optisch ook heel goed te zijn. Ik zou ook voor de Tamron 18-50 gaan.
                              http://www.flickr.com/jonasla

                              Comment

                              Working...
                              X