Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kent deze "oldtimer" Canon lenzen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie kent deze "oldtimer" Canon lenzen ?

    Ik heb mij een adapter gekocht om de lenzen van mijn vader eens te kunnen testen op de EF mount. Ik heb nog maar even geexperimenteerd, de restultaten waren toch niet slecht hoor.

    Heeft iemand ervaring met onderstaand lenzen ?

    Canon FD 50mm 1.4
    Canon FD 35mm 2.8
    Canon FD 135mm 3.5

  • #2
    Re: Wie kent deze "oldtimer" Canon lenzen ?

    Geen ervaring, ik wil dezelfde piste uitproberen voor natuurfotografie. Zie dit draadje http://forum.belgiumdigital.com/f35/...as-275931.html.
    Wat is jouw indruk van die adapter ?
    Ik lees regelmatig kwaliteitsverlies, vergrotingsfactor, niet focussen op oneindig en afhankelijk van het merk of uitvoering 'geen AF'.
    Ik volg jouw draadje met grote interesse.

    Sven
    Last edited by timmersv; 10 september 2009, 08:34.

    Comment


    • #3
      Re: Wie kent deze "oldtimer" Canon lenzen ?

      Ik kocht mijn adapter op ebay voor € 40, deze is met glas en ik kan focussen op oneindig. Hij geeft steeds f2.0 door aan de camera. AF confirm blijkt te werken. Verdere testen zijn nodig. Ik had nu vooral graag geweten of deze lenzen de moeite zijn en de vergelijking met huidige lenzen aankunnen.

      Comment


      • #4
        Re: Wie kent deze "oldtimer" Canon lenzen ?

        Dat kan je toch makkelijk zelf testen?
        Waarom zouden deze lenzen per definitie slechter zijn? ouderdom?
        Gewoon testen tov van een aantal moderne objectieven en dan conclusies trekken.


        Oorspronkelijk geplaatst door Xadec Bekijk bericht
        Ik kocht mijn adapter op ebay voor € 40, deze is met glas en ik kan focussen op oneindig. Hij geeft steeds f2.0 door aan de camera. AF confirm blijkt te werken. Verdere testen zijn nodig. Ik had nu vooral graag geweten of deze lenzen de moeite zijn en de vergelijking met huidige lenzen aankunnen.
        Greetz,

        Comment


        • #5
          Re: Wie kent deze "oldtimer" Canon lenzen ?

          Het is natuurlijk niet makkelijk om ze te vergelijken met huidige lenzen. Als je het huidige equivalent niet hebt hé ;-)

          Er zullen hier op het forum wel mensen zijn die deze lenzen kennen...

          Comment


          • #6
            Re: Wie kent deze "oldtimer" Canon lenzen ?

            De FD 50 /1.4 is zeker niet slecht.
            Vroeger had ik een canon EF 50/1.8, maar die is snel verdwenen nadat ik vergeleken had met de andere primes die ik had. Als je MF niet als een obstakel ziet kan je een indrukwekkende collectie lenzen opbouwen waar je geen fortuin voor neer moet tellen.
            Maar zou dan eerder kiezen voor oudere Nikon, leica en M42 primes. Deze kan je gebruiken met adapters die geen glas nodig hebben.
            tov van je huidige lens line-up zullen er sowieso een paar zijn die zeker beter presteren op gebied van IQ.
            Als je eens een aantal oudere primes van rond de 50 mm wil testen, mag je altijd even langskomen. Andere focal lenghts tot 500 mm heb ik ook ter beschikking.

            Oorspronkelijk geplaatst door Xadec Bekijk bericht
            Het is natuurlijk niet makkelijk om ze te vergelijken met huidige lenzen. Als je het huidige equivalent niet hebt hé ;-)

            Er zullen hier op het forum wel mensen zijn die deze lenzen kennen...
            Greetz,

            Comment


            • #7
              Re: Wie kent deze "oldtimer" Canon lenzen ?

              Bedankt Zippie,

              Een M42 adapter heb ik sinds vorige week ook. Samen met een Takumar 28 3.5.
              Ik moet nog wat testen maar heb altijd tijd te kort hé. (Zelfstandig, tweeling, in de bouwfase,...)

              Comment


              • #8
                Re: Wie kent deze "oldtimer" Canon lenzen ?

                Join the club...

                Ken dat..je wil wel, maar de kinderen hebben ook tijd nodig he


                Oorspronkelijk geplaatst door Xadec Bekijk bericht
                Bedankt Zippie,

                Een M42 adapter heb ik sinds vorige week ook. Samen met een Takumar 28 3.5.
                Ik moet nog wat testen maar heb altijd tijd te kort hé. (Zelfstandig, tweeling, in de bouwfase,...)
                Greetz,

                Comment


                • #9
                  Re: Wie kent deze "oldtimer" Canon lenzen ?

                  Hi,

                  (Voor de n-de keer)
                  Er bestaat ook een glasloze FD adapter. Die gaat niet tot oneindig, maar is dus wel nuttig voor Macro en portretlenzen. Bovendien kost hij minder..

                  Algemene regel: gebruik FD lenzen als ze van uitzonderlijke kwaliteit zijn, anders ben je beter af met m42 , P6, Nikkors of Zuiko's.

                  Dpaul.
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie kent deze "oldtimer" Canon lenzen ?

                    Dpaul,

                    Daarom ook mijn vraag. Hebben deze lenzen eerder een goede reputatie of niet ?

                    Merci

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie kent deze "oldtimer" Canon lenzen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Xadec Bekijk bericht
                      Dpaul,

                      Daarom ook mijn vraag. Hebben deze lenzen eerder een goede reputatie of niet ?

                      Merci
                      Ik zou alleen de 135 met een glasloze adapter gebruiken.

                      De huidige EF 1.8 voor <100 euro is ook een goede 50mm met AF, lichtmetung enz.
                      De 35mm wil je op oneindig en met dat glas er tussen, wellicht niet de moeite.

                      Paul
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

                      Comment

                      Working...
                      X