Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat zijn de F waardes bij lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat zijn de F waardes bij lenzen?

    Bij deze mijn eerste post op de belgiumdigital forum :P

    Ik ben ongeveer een 2-tal maanden de eigenaar van een Panasonic Lumix DMC FZ-28. Ik heb dit toestel gekocht om kennis te maken met fotografie en om de basis wat onder de knie te krijgen. Ik moet zeggen dat de hobby mij zeer goed bevalt en dus ben ik op zoek naar een iets beter toestel.

    Mijn oog is gevallen op de Canon 450D maar ik zit met een vraag omtrent lenzen. Bij elke lens staan F waardes. bv. Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM. Houd dit in dat deze lens enkel f-waardes tussen 4 en 5.6 aankan (lijkt me onmogelijk) of hoe moet ik dit zien?

    Alvast bedankt!
    Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

  • #2
    Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

    EF-S 17-85mm f/4-5.6

    Dit is een zoomlens (twee waarden, nl. 17mm en 85mm opgegeven, tussen de welke de lens kan "zoomen"). Bij kortste brandpuntsafstand (17mm) is het grootst mogelijke diafragma f/4, bij langste brandpunt is dat f/5.6. Uiteraard kun je kleinere diafragma's (hogere f-waarden) instellen, maar geen grotere dan diegene die opgegeven worden. Af en toe krijgen we de vraag waarom de lens b.v. niet verder openkan dan f/5.6. Klassiek antwoord: je hebt wellicht de langste brandpuntsafstand ingesteld.
    Voor een landschapje b.v. zou ik misschien 17mm instellen, maar toch een diafragma van f/8 of zelfs f/11, een beetje afhankelijk van de situatie (lees: o.a. het beschikbare licht)

    Hopelijk helpt dit.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

      Het gaat dus op de kleinst mogelijke waardes. Bedankt.

      Hoe zit het met de hoogst mogelijke waardes? Hangen die af van het toestel of ook van de lens.

      Misschien moet ik toch op zoek naar een andere lens dan als ik van die mooie 'kleine DOF' foto's wil nemen.
      Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

      Comment


      • #4
        Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

        Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht
        Het gaat dus op de kleinst mogelijke waardes. Bedankt.

        Hoe zit het met de hoogst mogelijke waardes? Hangen die af van het toestel of ook van de lens.

        Misschien moet ik toch op zoek naar een andere lens dan als ik van die mooie 'kleine DOF' foto's wil nemen.
        mss dat dit wat meer duidelijkheid geeft...






        groetjes, Alex!

        Comment


        • #5
          Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

          [Mod]Dit soort ongepaste opmerkingen hoort niet thuis hier op BD, en is zeker geen manier om een nieuwkomer aan te spreken. On topic, please. Het bericht -en de begrijpelijke reacties- zijn verwijderd. De "boosdoender" is op de hoogte gebracht.[/Mod]
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

            Lees deze PDF eens door en de wereld van fotografie gaat open :
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

              Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht
              Het gaat dus op de kleinst mogelijke waardes. Bedankt.

              Hoe zit het met de hoogst mogelijke waardes? Hangen die af van het toestel of ook van de lens.

              Misschien moet ik toch op zoek naar een andere lens dan als ik van die mooie 'kleine DOF' foto's wil nemen.
              als ik me niet vergis is de minimale bij de Lumix is F8. Op spiegelreflex kun je vrijwel altijd ergens tussen de 16-22 kwijt zou ik me niet zo druk om maken dus. F16 is meer dan genoeg!
              Mijn FZ8 destijds had een maximale diafragma van 2.8 - 3.3. Lijkt heel erg groot verschil met de DSLR lenzen maar je haalt met een 4.5 lens een zwaardere DOF als bij de 2.8 van de FZ8 Komt door de grotere sensor!!

              Succes met je aankoop alvast.
              Last edited by tomklerks; 9 september 2009, 10:30.
              Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
              My flickr My site

              Comment


              • #8
                Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht
                Het gaat dus op de kleinst mogelijke waardes. Bedankt.

                Hoe zit het met de hoogst mogelijke waardes? Hangen die af van het toestel of ook van de lens.

                Misschien moet ik toch op zoek naar een andere lens dan als ik van die mooie 'kleine DOF' foto's wil nemen.
                Bij de meeste standaardobjectievenkan je het diafragma knijpen tot f22, dat heeft niets met de camera te maken, bij sommige specifieke portretlenzen is het kleinste diafragma (grootste getal) f16, en bij macroobjectieven f32.

                Hou er wel rekening mee, dat objectieven met een groot diafragma over het algemeen ook een hoger prijskaartje hebben, zoals Bv. een 85mm f1.4 of f1.2
                Best betaalbare lichtsterk objectief is een 50mm f1.8 of f1.4, de rest is gewoon duur omdat een groot diafragma ook grotere glaselementen vraagt, een regel (boven de 50mm) is dat langste brandpunt gedeeld door het diafragma ongeveer de nuttige diameter van de frontlens weergeeft, zo heeft Bv. een dure 200mm f2.0 (200: 2,0) een frontglas van 100mm, een 70-200 f2.8 bv. (langste brandpunt = 200mm) 200:2,8 = 71,5mm.

                Deze regel gaat echter niet op voor brandpunten beneden de 50mm, en is alleen van tel voor analoog kleinbeeld of FF objectieven.
                Last edited by Guest42; 9 september 2009, 08:57.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht

                  Misschien moet ik toch op zoek naar een andere lens dan als ik van die mooie 'kleine DOF' foto's wil nemen.
                  Ook met een 17-85 f/4-5,6 behoren korte scherptediepten tot de mogelijkheden.
                  Als je bijvoorbeeld een portretje wil maken waarbij de beeldgrootte op het scherpstelvlak circa 60 x 40 cm groot is, dan zul je bij een objectafstand van 2,5 meter, brandpuntsafstand 85 mm en diafragma f/5,6, een scherptediepte verkrijgen van circa 17 cm en wel 8 cm vóór en 9 cm achter het scherpstelvlak.
                  Verdiep je dus in de factoren die de scherptediepte bepalen, het internet barst uit z'n voegen voor wat betreft dit onderwerp.

                  Bij gelijke factoren als hierboven beschreven, zul je met een 85 mm f/1,4 lensje bij diafragma f/1,4 een scherptediepte verkrijgen van iets meer dan 4 cm.
                  Het is maar waar je de voorkeur aan geeft en hoeveel € wil spenderen.
                  Last edited by ViewFinder; 9 september 2009, 09:43.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
                    als ik me niet vergis is de minimale bij de Lumix is F8. Op spiegelreflex kun je vrijwel altijd ergens tussen de 16-22 kwijt zou ik me niet zo druk om maken dus. F16 is meer dan genoeg!
                    De F8 limitatie op compacts is een bewuste keuze wegens de diffractie. Een vuistregel die men kan aanhouden is dat de ong equivalente F waarde op een SLR de compact waarde is x de crop factor. Die ligt voor een compactje meestal tussen de 5 en 6 (en eerder dichter tegen de 6) dus doe zelf maar de rekenkunde

                    Mijn FZ8 destijds had een maximale diafragma van 2.8 - 3.3. Lijkt heel erg groot verschil met de DSLR lenzen maar je haalt met een 4.5 lens een mooiere DOF als bij de 2.8 van de FZ8 Komt door de grotere sensor!!
                    Snap totaal niet wat je hier bedoelt?
                    Definieer trouwens: "mooiere DOF" ... is DOF mooi? het effect ervan misschien ..

                    .. en zelfde regel als hierboven de F2.8 op de compact komt ongeveer overeen met een F16.8 op FF ..

                    FWIW

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      .. en zelfde regel als hierboven de F2.8 op de compact komt ongeveer overeen met een F16.8 op FF ..
                      Wat bedoel je met FF? Full Frame? Zo ja kan je dat even toelichten want dat is ook een concept dat ik nog niet onder de knie heb :P
                      Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht
                        Wat bedoel je met FF? Full Frame? Zo ja kan je dat even toelichten want dat is ook een concept dat ik nog niet onder de knie heb :P
                        Geschikte leesvoer

                        In het kort: bij een full-frame dSLR heeft de sensor dezelfde afmetingen als een 35 mm (36x24 mm) film. Voorbeeld van een (Canon) FF: de 5DMkII.

                        Bij een cropcamera (b.v. mijn 50D) is de sensor kleiner, en moet je met een bepaalde cropfactor vermenigvuldigen om in FF-equivalenten uit te drukken. Bij Canon is de cropfactor doorgaans 1,6; bij Nikon 1,5.
                        Bij compactcamera's en bridges is de cropfactor nog groter, dwz de sensor is nog kleiner.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                          Dus wanneer ik met mijn FZ28 een foto met f2.8 (stel cropfactor 5) zou nemen is dit op een canon 450d (cropfactor 1.6) eigenlijk f8.75 (2.8 * 5 / 1.6)?
                          Canon 500D / Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon Speedlite 430EX II / Velbon 640CX

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                            Zo'n wiskundige bolleboos ben ik niet, maar het zou kunnen kloppen.
                            Het betekent alleszins dat jouw fz28 dus volopen nog teveel scherptediepte heeft, veel meer dan een f/2.8 lens volopen bv op een 450D. Met andere woorden, wil je echt een "floue" achtergrond bekomen, b.v. bij een portretje, zal je dat makkelijker lukken met een dSLR dan met een bridge.
                            Je hebt natuurlijk andere mogelijkheden. Jouw fz28 heeft een flinke tele. Probeer maar dat portretje te maken vanop een grotere afstand, maar met gebruik te maken van de tele. De achtergrond zal veel minder scherp zijn.
                            Kijk bv ook naar de voorbeeldfoto's genomen met de fz28, bv op dpreview: KLIK. Ik heb de "samples gallery" van de fz18 genomen, die vergelijkbare specs heeft als de fz28, waarvan ik niet zo direct voorbeeldfoto's kon vinden.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat zijn de F waardes bij lenzen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door FinalFrag Bekijk bericht
                              Dus wanneer ik met mijn FZ28 een foto met f2.8 (stel cropfactor 5) zou nemen is dit op een canon 450d (cropfactor 1.6) eigenlijk f8.75 (2.8 * 5 / 1.6)?
                              Voilaaa ge zijt er ! .. en neem maar 6 voor uw bridge :-) (Mijn Sony H5 heeft exact 6 als crop factor)

                              Comment

                              Working...
                              X