Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op je kop onder water

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op je kop onder water








    Het Bootsmannetje (Notonecta glauca) is een waterinsect uit de familie van de wantsen. Ze hangen ondersteboven onder het wateroppervlak waarbij ze via een adembuisje in hun achterlijf ademen. Het zijn geduchte rovers die muggenlarven, jonge vissen en amfibieënlarven nuttigen.

    The making of :
    Ik heb zo'n bootsmannetje met een klein visnet uit een sloot opgevist en direct overgebracht in een klein aquarium met het dunste glas dat ik kon vinden. Waarom? Fotograferen doorheen glas heeft onmiskenbaar een negatief effect op scherpte en detail van je macrofoto. Daarom gebruik ik bijvoorbeeld nooit een UV filter op mijn lens. Hier moet je er nog bijtellen dat je doorheen een laag water aan het fotograferen bent. Dat zie je het best bij foto 3
    Je moet ook snel werken want binnen enkele minuten beginnen er zich luchtbellen aan de binnenkant van het aquariumglas te vormen.

    Dus wat je ziet op deze foto's is de werkelijke houding van dit beestje onder water.
    Voor de reflectie in foto 1 & 2 heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het wateroppervlak. Bij foto 3 van het aquariumglas.

    Tot slot: na de korte fotografiesessies heb ik het beestje natuurlijk liefdevol teruggezet in zijn watertje. Zelf zou het de tocht ook aankunnen want bootsmannetjes zijn naast goede zwemmers eveneens goede vliegers.
    Meer foto's op mijn website

  • #2
    Re: Op je kop onder water

    Allereerst wil ik zeggen dat je een heel origineel diertje hebt gekozen om te fotograferen . Het is ook leuk dat je een beetje info meegeeft over het insect en je werkwijze. het resultaat mag er zeker zijn. Mijn voorkeur gaat naar de derde door de compositie.

    groeten,
    Pablo

    Comment


    • #3
      Re: Op je kop onder water

      Alle drie zijn het pareltjes
      Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
      www.cromagnonman.be

      Comment


      • #4
        Re: Op je kop onder water

        Bedankt Jan voor de biologieles, voor de uitleg bij de Making of en natuurlijk ook voor de mooie beelden.
        Moeilijk kiezen, denk dat ik nog een paar keer terug ga komen kijken. Instinctief ga ik nu voor 1. Maar ik vind de reflectie en compositie bij nr 3 ook erg knap. En de druppeltjes en kleuren van de 2de...
        Marleen
        It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
        http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

        Comment


        • #5
          Re: Op je kop onder water

          'Big smile' hier ...
          M.a.w. blij om hem ook hier te mogen bewonderen.
          Vind dit zowat het beste van je macrowerk

          Comment


          • #6
            Re: Op je kop onder water

            Prachtig, toch de 1ste 2 van de laatste ben ik niet enthousiast (en knap gevonden)
            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

            Comment


            • #7
              Re: Op je kop onder water

              Heel knap!
              Groetjes Hendrika

              Comment


              • #8
                Re: Op je kop onder water

                heel mooi gedaan ik vind de eerste de mooiste hoewel het moeilijk kiezen is ,en ik heb ook weer wat bijgeleerd

                Comment


                • #9
                  Re: Op je kop onder water

                  Subliem !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op je kop onder water

                    Fijn om je werkwijze met ons te delen. Je moet er soms toch iets voor over hebben om zo een prachtbeestjes te fotograferen.

                    1 en 3 vind ik prachtig, kan moeilijk kiezen. Bij 3 zou ik eventueel wel een symmetrische compo maken, dus evenveel ruimte boven als onderaan van rand tot 'kop', dus onderaan een paar cm afknippen.
                    Al doende leert men...

                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op je kop onder water

                      Nummer twee heeft voor mij het mooiste licht.
                      Vriendelijke groet,

                      Jos

                      Comment


                      • #12
                        Re: Op je kop onder water

                        Knappe, interessante platen!
                        Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Op je kop onder water

                          Hallo,

                          Héél uniek, educatief en prachtig gedaan!!!
                          Dank je om ons te laten mee genieten!!!!
                          en proficiat met je hof plaats! Welverdiend en op naar de volgende ..

                          Greets

                          Lena
                          ---------------------------------------------------------------
                          Don't blame the Canon, blame the canonnier!!!
                          www.lenafotografie.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Op je kop onder water

                            prachtige beelden en een plusje voor de making/of.
                            grt,.bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Op je kop onder water

                              JA wat kan ik nog meer zeggen..Zo kan je elke week eentje kwijt in de HOF.
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X