Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatief voor Sigma 28-70/2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alternatief voor Sigma 28-70/2.8

    Hallo allemaal,

    Al vaker heb ik zitten twijfelen of ik mijn Sigma 28-70/2.8 EX Aspherical nog wel in mijn tas moet hebben zitten. Het is wel handig als ik af en toe niet voldoende licht heb voor mijn Pentax 16-45/4.0 of wat lengte tekort kom om alles zoveel mogelijk in beeld te krijgen.

    Tijdens ons bezoek aan Plopsa Indoor in Hasselt vandaag kwam ik tot de conclusie dat ik voor de lokatie daar helemaal geen voordeel had met de Sigma. Ook de AF-snelheid van de Sigma viel me een beetje tegen ten opzichte van de Pentax. Terugkijkend naar het gebruik van dit objectief, moet ik concluderen dat de Sigma weinig uit de tas is geweest.

    Deze 2 feiten hebben mij doen besluiten het objectief van de hand te doen en te kijken voor een alternatief om naast mijn Pentax 16-45 en Tamron 28-300 te gaan gebruiken. Een objectief dat wat lichtsterker is, is af en toe gewenst. Het moet dan wel sneller zijn dan mijn huidige Sigma en het liefst wil ik niet teveel bijleggen. Ik kan hier wel een heleboel objectieven noemen die ik tijdens speurtichten ben tegengekomen, maar wellicht hebben jullie bijzinder goede ervaringen met de een of de ander.

    Sites waar goede onafhankelijke vergelijkingen staan zijn ook welkom.

    Een objectief rond de 24-105 kan wel handig zijn.

    Misschien kunnen jullie nog wat zeggen over het volgende: De Sigma 28-70 en de Pentax 16-45 de deur uit en een Pentax 16-50 ervoor in de plaats .


    Edit: Vermelding van de body lijkt mij ook wel zinvol: Pentax istDL


    Groeten,
    Mischa
    Last edited by mischa; 5 september 2009, 21:35. Reden: ontbrekende info toevoegen
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

  • #2
    Re: Alternatief voor Sigma 28-70/2.8

    Inderdaad is de 16-50/2.8 ook mijn eerst gedacht, maar is niet goedkoop. Ik gebruik mijn Tokina 28-70/2.8 ook nog uiterst weinig. Voor dergelijke weinig licht situaties heb ik een FA50/1.4 en ook nog 2 oude K-lenzen (35/2.0 en 85/1.8). De 16-45/4 is een fijne lens en de 16-50 is optisch niet beter. Maar wel PSM, weather sealing, 1 stop lichtsterker en maar een beetje zwaarder.
    Als je nog geen tele hebt en je daar vooral lichtsterkte mist, dan is de Pentax 50-135/2.8 of Sigma 50-150/2.8 ook een "betaalbare" optie.

    ps. Ik ga mijn Pentax-materiaal binnenkort weg doen, heb nl een 1Dmk3 gekocht.
    Te veel lenzen en te weinig tijd.
    http://pentaxlenstest.blogspot.com/

    Comment


    • #3
      Re: Alternatief voor Sigma 28-70/2.8

      Oorspronkelijk geplaatst door dppa Bekijk bericht
      Als je nog geen tele hebt en je daar vooral lichtsterkte mist, dan is de Pentax 50-135/2.8 of Sigma 50-150/2.8 ook een "betaalbare" optie.
      Tsja, dat betaalbare kun je inderdaad het beste tussen haken plaatsen. De Pentax € 799,00 bij Konijn, de Sigma is dan wat aantrekkelijker, maar of die net zo goed is? Ik vindt overigens het bereik 50-135/150 een beetje een rotbereik waar ik niet goed van weet wat ik ermee moet. Tele met een grote lichtsterkte heb ik eigenlijk niet nodig, meer in het tussenbereik. De 16-45 gebruik ik meestal binnenshuis, daar voldoet hij prima, maar is hij wel eens te kort. De 28-70 is dan weer net goed, maar die heeft vaak te weinig groothoek (die ik bij de 16-45 veel gebruik).

      Wellicht is het een optie om een paar lichtsterke primes te gaan gebruiken in het gebied tussen laten we zeggen 50 en 150mm. Hey, dan is die Sigma misschien een leuke optie, maar nog altijd behoorlijk prijzig.

      Groeten,
      Mischa
      Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

      Comment


      • #4
        Re: Alternatief voor Sigma 28-70/2.8

        Euh, je kan ook voor een nieuwere body gaan met beeldstabilisatie. K20D, K10D, K200D..etz Echter voor bewegende onderwerpen hebt het niet
        Te veel lenzen en te weinig tijd.
        http://pentaxlenstest.blogspot.com/

        Comment


        • #5
          Re: Alternatief voor Sigma 28-70/2.8

          Met de huidige prijzen lijkt mij dat geen optie. Als ik dan toch nog bewegingsonscherpte van het onderwerp heb (en dat heb je bij kleine kinderen wel eens), schiet ik er niet veel mee op. Waarschijnlijk zal ik dan wat meer mijn flitser mee moeten nemen.

          Is de Tamron 28-75/2.8 beter dan de Sigma? De een zegt van wel, de ander heeft er zo zijn bedenkingen bij. Is de Tamron beter, kan ik nog altijd bezien of ik die misschien aanschaf ten kosten van de Sigma.

          Groeten,
          Mischa
          Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

          Comment

          Working...
          X