Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macrolens voor nikon d40x

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke macrolens voor nikon d40x

    Hello iedereen,

    ik had graag even jullie mening gehad in verband met een nieuwe macrolens.
    Op mijn nikon d40x heb ik momenteel een all-round lensje AF-S DX 18-135mm, deze doet het uitstekend maar ik had me graag wat meer toegespitst op (amateur ) macrofotografie, daarom volgende vraag:

    welke lens verkiezen jullie: de Nikon AF-S 60mm f2.8G ED Micro of de Sigma DG EX 70mm f/2.8 Macro (en in feite kan ik voor dezelfde prijs van die laatste ook de Sigma DG EX 105mm f/2.8 Macro krijgen)

    Wat zouden jullie verkiezen en waarom? Al ervaring met een van de lenzen? Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Welke macrolens voor nikon d40x

    Met een kleine zoekslag (bijv. macro) vind je een hoop informatie.
    mvg
    Antoine

    Comment


    • #3
      Re: Welke macrolens voor nikon d40x

      Ja, ik heb al veel informatie opgezocht maar wou gewoon jullie mening eens weten.
      En vooral of jullie zelf ervaring mee hebben met deze lenzen.

      Groetjes

      Comment


      • #4
        Re: Welke macrolens voor nikon d40x

        eerste vraag wordt moet die lens autofocus hebben ?
        want macro werk is meestal manueel werken en vele goeie tamron, sigma lenzen zijn zonder interne autofocus moter

        tweede vraag: wat is je doelstelling met macro: juwelen, insecten of bloemen ?

        alsook wat is je budget ?
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: Welke macrolens voor nikon d40x

          Je stelt vooral korte lenzen voor, als je van plan bent levende onderwerpen te schieten zal dat niet evident zijn (met pootjes of vleugels, wortels lukt nog wel).

          Voordeel kort: goedkoper, lichter, gemakkelijker uit de hand te schieten
          Voordeel lang tot heel lang: meer werkafstand en gemakkelijker een rustigere achtergrond te verkrijgen.
          Nadelen lang: duur, zwaar, GOED statief = noodzakelijk...

          Je kan voor een 150-170€ ook een setje tussenringen of een voorzetles kopen en eens testen op jouw objectief. Dat geeft ook al mooie resultaten hoor.

          Wat je kiest is dus vooral afhankelijk van je onderwerp en je budget (voor lens én support!)

          succes ermee...
          Last edited by Indigo; 5 september 2009, 17:14.

          Comment


          • #6
            Re: Welke macrolens voor nikon d40x

            Oorspronkelijk geplaatst door flashflavour Bekijk bericht
            Ja, ik heb al veel informatie opgezocht maar wou gewoon jullie mening eens weten.
            En vooral of jullie zelf ervaring mee hebben met deze lenzen.

            Groetjes
            Onze mening vind je daar ook terug.
            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...



            mvg
            Antoine

            Comment


            • #7
              Re: Welke macrolens voor nikon d40x

              @devid, indigo en antoine200:

              Bedankt voor alle info, na lang wikken en wegen heb ik besloten te kiezen voor de AF-S 60mm van Nikon . Deze heeft autofocus wat dan weer handig is bij baby & portretfotografie. Mijn doelstelling met macro staat niet echt vast: allerlei natuurelementen uitproberen. Ik heb de Nikon 60mm en Sigma 70mm in de winkel bekeken en uitgetest. Ik moet zeggen dat er een groot verschil was, de nikon was enorm licht en klein en lag goed in de hand, de sigma net omgekeerd. Nuja in feite mag ik daar niet op beslissen. Kwalitatief zijn het beiden uitstekende lenzen.

              Oja qua budget had ik tussen de 400 à 450€ in gedachte en de
              nikon 60mm = 449€, de sigma 70mm & de sigma 105mm allebei aan 406€

              Nogmaals bedankt voor de reacties!

              Comment


              • #8
                Re: Welke macrolens voor nikon d40x

                graag gedaan!

                P.s.: voor heel scherpe foto's lees je best nog wat rond want macro is toch wel een redelijke technische discipline binnen de fotografie. Zaken zoals DOF beheersen, spiegel opklappen, remote triggeren, goed gebruik van een goed statief en compositie ifv rustige achtergrond e.d. zijn niet zo evident en kunnen je helpen om je output gevoelig scherper te maken.

                Veel plezier!

                Comment


                • #9
                  Re: Welke macrolens voor nikon d40x

                  Ok, bedankt voor de tip!

                  Comment

                  Working...
                  X