Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies + UPDATE!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies + UPDATE!

    Hallo Allemaal,

    Hier nog eentje uit de oude doos van 1 van de prachtige Canadese Rockies. Ik weet niet meer precies waar deze foto genomen was, maar we waren vroeg op weg van Banff richting Jasper op de 250km lange Icefield Parkway. Onderweg stopten we regelmatig aan de mooie plekjes en zagen we de zon zo mooi schijnen op de bergen. Daar moest wel even voor gestopt worden.

    Hopelijk vinden jullie deze ook mooi!
    Groetjes uit Vancouver,
    Ann





    UPDATE: Na al die verschillende en behulpzame reacties (dank hiervoor), heb ik mijn foto wat minder bewerkt en ietsje anders gecropt. Ik heb ook de heldere plekken in de wolken weggewerkt en geen extra scherpte toegevoegd. De kleuren waren wel degelijk vrij fel en de mist (voor de berg) was net niet belicht door de zon, vandaar misschien dat het wat raar overkomt. Hier is de iets minder bewerkte versie en hopelijk is deze versie wat beter?




    Wat informatie over de Canadian Rockies voor diegene die het interesseert: De Canadese Rockies liggen op een 800km ten oosten van Vancouver op de grens van de provincie British Columbia en Alberta. Er zijn 7 Nationale Parken die deel uit maken van dit enorm grote gebied met een totale oppervlakte van ongeveer 25,000 vierkante km. De volgende nationale parken maken deel uit maken van de Canadese Rocky Mountains: Mount Revelstoke National Park, Glacier National Park, Kootenay National Park en Yoho National Park die gelegen zijn in British Columbia en dan heb je nog Banff National Park, Jasper National Park en Waterton Lakes National Park die gelegen zijn in Alberta. Deze prachtige Canadese Rockies zijn gekend hun schitterende natuur pracht met blauw-groene meren omringd door bergen, de gletsjers, rivieren, watervallen en de vele wilde dieren die men hier in de ongerepte natuur kan zien. Je kan er oneindig genieten van de prachtige zichten om je heen en er is een enorm groot aanbod aan verschillende wandelingen met verschillende moeilijkheidsgraden.

    Je vraagt je misschien ook af waar die blauwe kleur van die meren komt. Wel, de meeste meren in de Canadese Rockies kunnen die schitterende blauwe-groene kleur danken aan het licht filterend effect van kleine deeltjes silt wat men rock flour noemt. Dit rock flour is een poederachtige substantie dat van de bergrotsen wordt afgeschuurd door het smeltwater van de gletsjers en zo in het meer terecht komt. Dat rock flour wat in het water afgezet wordt filtert bijna alle kleuren van het licht spectrum, behalve deze prachtige turquoise blauwe of groenachtige kleur die je dan ziet in deze meren. Dat rock flour laat ook soms een melkachtige substantie na in het water zodat het er soms echt melkachtig uit ziet. Elk meer kan er anders uitzien op verschillende tijden van de dag. Soms zijn de meren erg kalm en is het net een spiegel en andere keren is het superblauw. Dit hangt allemaal af van de hoeveelheid rock flour dat aanwezig is in het water en ook een beetje van de weerstomstandigheden.
    Last edited by Ann75; 7 september 2009, 03:27. Reden: Foto update!

  • #2
    Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies

    Persoonlijk vind ik de foto te hard. Ik denk dat het contrast en vooral de saturation te hoog is. Naar licht, compositie en sfeer is het beeld wel heel geslaagd, het is een mooi geheel.

    Vriendelijke groeten Bart

    Comment


    • #3
      Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies

      Ik vind dat de foto beter wordt met het harde uitgebrande wit bovenaan in de wolken weg te croppen.

      Comment


      • #4
        Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies

        Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien Bekijk bericht
        Ik vind dat de foto beter wordt met het harde uitgebrande wit bovenaan in de wolken weg te croppen.
        Ik volg.
        Met mijn NIKON in de hand kom ik door het hele land, en nog wat NIKKOR lenzen voor over de grenzen.

        Comment


        • #5
          Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies

          AWSOME!!!!!!!!!!!!!!!!!!! heerlijk licht well done grt aj

          Comment


          • #6
            Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies

            Er zit heel wat in deze foto: het mysterieuze van de mist, de kleuren van het licht op de bergwand...

            Maar zoals reeds eerder gezegd zou het best zijn om hem nog even wat bij te bewerken.
            Frebeat

            Meer foto's op http://www.sightings.be

            Comment


            • #7
              Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies

              Knap... met nog wat werk aan. Mijn eerste idee was "wauw", maar toen ik zag dat dat gebergte (inderdaad, vrij hard en gesatureerd) daar zo'n beetje boven die mist lijkt te zweven, dacht ik "net niet". Maar op z'n minst een verbluffende foto!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies

                Ik volg Rosse, boven croppen dan word het een mystrieuze foto

                Comment


                • #9
                  Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies

                  Helemaal niks croppen, foto openen in camera raw en wat bijwerken.
                  Knappe foto trouwens.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies

                    ik moet hier mijn voorgangers bijtreden. Heel mooie foto van een verbluffend landschap, die mits kleine correcties (bovenste wolken eraf en saturatie minder hard) nog beter tot zijn recht zou kunnen komen .
                    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies

                      Anne ik ga nu eens iets heel stom zeggen hé..maar deze foto kan me het minst bekoren van heel die reeks wat je tot nu toe hebt gepost..Ik mis die mooie kleuren en dynamiek die je steeds weet te posten..Ik weet ook dat dit beeld minder kleurig is dan de andere maar nu heb ik juist het idee dat er iets on-natuurlijk aan de foto is..Die grote mist wolk en de kleuren van de berg komen voor mij niet echt over...En dan bedoel ik niet dat ze niet echt zijn maar niet zo goed bewerkt. Dit komt ook jammer genoeg terug in je wolken..Misschien is dat wel de rieéle weergave en trke ik alles terug wat ik geschreven heb ,maar om één of andere reden....Nee sorry .Ik heb al beter van je gezien.
                      De compo daar zeg ik niet sover..Die is prima hoor.Maar beter eerlijk dan dat ik lig te pissen..
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies

                        De compo is eerste klas en ik denk dat het met een iets andere bewerking een heel mooie plaar wordt
                        Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                        Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies + UPDATE!

                          Dank voor alle reacties met behulpzame tips om de foto beter te maken. Ik heb een minder bewerkte foto er onder geplaatst, hopelijk is deze wat beter!

                          Vele groetjes uit Vancouver,
                          Ann

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies + UPDATE!

                            Update is prachtig hoor! Niets op aan te merken!
                            www.brunodyserinck.be
                            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ochtend licht op de bergen in de Canadese Rockies + UPDATE!

                              Yep veel beter Anne..Dank je voor de moeite.
                              Je kan nu zelf zien dat wat ik bedoel ook op die mannier kan zoals in je update.
                              Laat de volgendemaarkomen.
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X