Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

    Vraagje : ik wou me naast m'n Nikkor AF-S 18-105 en 70-300 een lichtsterk 50 mm lensje bijkopen om bij portretten wat meer met de scherptediepte te kunnen spelen. Langs de andere kant wou ik er voorlopig niet té veel geld aan uitgeven, en daarom viel m'n oog op de Nikon AF-D 50mm F/1.8. Nu heb ik een D60, met als gevolg dat de AF natuurlijk niet gaat werken. Iemand ervaring met de manuele scherpstelling van de 50 mm - gaat die bij een groot diafragma niet te vaak de mist in ?
    Beste vrienden : liever geen oeverloze discussie over je koopt beter dit of dat - een eenvoudig antwoordje op m'n vraag volstaat .
    Dank bij voorbaat, André.
    André -->Nikon D7000 + D7200 - Glaswerk Nikon 35mm en 50mm 1.8- Tamron 17-50mm 2.8 - Nikon 18-105mm, 18-200mm en 70-300mm - Samyang 8mm fisheye , verder nog vanalles - je wil het niet weten 😏

  • #2
    Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

    Oorspronkelijk geplaatst door Andre Van Looy Bekijk bericht
    Vraagje : ik wou me naast m'n Nikkor AF-S 18-105 en 70-300 een lichtsterk 50 mm lensje bijkopen om bij portretten wat meer met de scherptediepte te kunnen spelen. Langs de andere kant wou ik er voorlopig niet té veel geld aan uitgeven, en daarom viel m'n oog op de Nikon AF-D 50mm F/1.8. Nu heb ik een D60, met als gevolg dat de AF natuurlijk niet gaat werken. Iemand ervaring met de manuele scherpstelling van de 50 mm - gaat die bij een groot diafragma niet te vaak de mist in ?
    Beste vrienden : liever geen oeverloze discussie over je koopt beter dit of dat - een eenvoudig antwoordje op m'n vraag volstaat .
    Dank bij voorbaat, André.
    Ik heb het geprobeerd, en het gaat als je wat oefent. De groene focus aanduiding in de zoeker is wel een hulp.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

      idd oefenen is de boodschap en het groene bolleke links geeft aan wanneer de foto scherp is! dit wel in verhouding tot het gekozen diafragma.
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

        En wat denk je ? Gewoon kopen, of toch beter de portemonnee induiken om bijvoorbeeld de Nikkor AF-S 1.4, of nog beter de Sigma 1.4 te kopen ( is dan wel bijna 4x duurder).
        André -->Nikon D7000 + D7200 - Glaswerk Nikon 35mm en 50mm 1.8- Tamron 17-50mm 2.8 - Nikon 18-105mm, 18-200mm en 70-300mm - Samyang 8mm fisheye , verder nog vanalles - je wil het niet weten 😏

        Comment


        • #5
          Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

          kopen als je later een d90 of hoger koopt heb je wel af, die hebben een interne
          scherpstelmotor zitten
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

            Zonder autofocus werken... ik vind het toch niet echt makkelijk, ik doe dat wel eens met de Fuji S5, maar met de D50 vind ik het echt moeilijk (met de D60 weet ik niet of het al dan niet makkelijk is, met dat toestel heb ik geen ervaring). Vroeger in het analoge tijdperk (ik heb nog wat gefotografeerd met een oude Pentax van mijn pa), werkte ik altijd manueel (er was op dat toestel nog geen AF), maar dat vond ik toch makkelijker dan vandaag. De zoeker was veel beter geschikt voor manueel focussen dan de toestellen van vandaag.
            Ik zou je aanraden eerst eens manueel focussen te oefenen met het materiaal dat je nu ter beschikking hebt, indien dat vlot gaat, zou ik de Nikkor 50 1.8 zeker aanraden, ik heb die zelf ook en vind dat één van de beste lensjes die ik ter beschikking heb (en zeker voor die prijs), echt een aanrader. Als het manueel focussen niet vlot loopt (en je niet direct een upgrade van toestel voorziet) zou ik de 50 1.4 AFS versie aanraden, die waarschijnlijk naast de AFS toch ook nog wat beter is dan de 50 1.8 versie.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

              Zo veel kost dat objectief wel niet he en als het je niet bevalt kan je het nog altijd voortverkopen.
              Ken je niemand die er een heeft zodat je eens kan uitproberen of dat te doen is, zelf heb ik ook een D60 en D700 maar geen D objectief om het te proberen.

              Wim 76 schreef: Als het manueel focussen niet vlot loopt (en je niet direct een upgrade van toestel voorziet) zou ik de 50 1.4 AFS versie aanraden, die waarschijnlijk naast de AFS toch ook nog wat beter is dan de 50 1.8 versie.

              Dat objectief is ook al flink wat duurder dan een 50mm f1.8 he en dan heb ik ook nog ergens gelezen dat de AFS versie trager scherpsteld dan de D f1.4 versie , das dan wel voor de body's met scherpstelmotor en niet voor de D60 die geen scherpstelmotor heeft.
              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

              Comment


              • #8
                Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

                Het focusscherm van de instap Nikons is uitermate ongeschikt om gecuur op te focussen. Wel heb je de scherpstelhulp (het bolletje), maar echt vlot en secuur werkt het niet.

                Je kunt de lens dus gerust kopen als je binnenkort wil overstappen naar ene hoger typoe toestel met eigen schrpstelmotor, maar anders zou ik adviseren om de lens 2e hands te kopen (richtprijs 80 euro), als je hem dan later wilt vervangen door een afs 1.4 model (richtprijs 250 euro tweedehands) dan verlies je er niks op.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

                  Ik gebruik dit objectief op een D40x (zonder scherpstelmotor), maar ben er bijzonder tevreden over. In begin even oefenen, maar na een tijdje gaat het scherpstellen behoorlijk snel.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

                    Manueel scherpstellen vraagt oefening, zeker bij een groot diafragma. Die 50 1.8 is wel een prachtige lens.

                    Lees dit eens. Verderop in het artikel wordt ook de d60 genoemd i.v.m. manueel scherp stellen.

                    groet, Rik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

                      De groene stip en het deel waarop je focussed, alls je dat goed wil zien moet je scheel zijn met één oog.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

                        Het focusing screen is niet geschikt voor manueel scherp te stellen.
                        Je kunt afgaan op het groene bolletje maar dit is slechts een hulp bij het scherpstellen.

                        Wat je wel kunt doen is het originele focusing screen vervangen door een splitscreen.
                        Met zo een focusing screen kunt ge rete scherp stellen.
                        Enig nadeel, het is niet goedkoop.
                        Voordeel, je kunt er oudere objectieven bij gebruiken zonder AF.

                        Voor meer informatie zie HIER.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

                          Bedankt voor jullie reacties.
                          Ik ben op aanraden van enkele van jullie eens gaan experimenteren met m'n 18-105 in de manuele stand op F/3.5, nog lang geen 1.8 dus, en ook dan is het al een hele bedoening om uit de hand én het groene bolletje in't oog te houden en tegelijkertijd één bepaald punt scherp te pakken te krijgen.
                          En de D90 of beter kopen zal ook niet voor morgen zijn ... ben voorlopig trouwens best tevreden over de prestaties van de 60 !
                          Dus, ik ga het nog even laten bezinken - een goeie lens koop je bij wijze van spreken voor't leven - en dan worden een paar honderd euro zo relatief ...
                          We zien wel. Bedankt !
                          André -->Nikon D7000 + D7200 - Glaswerk Nikon 35mm en 50mm 1.8- Tamron 17-50mm 2.8 - Nikon 18-105mm, 18-200mm en 70-300mm - Samyang 8mm fisheye , verder nog vanalles - je wil het niet weten 😏

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Het focusing screen is niet geschikt voor manueel scherp te stellen.
                            Je kunt afgaan op het groene bolletje maar dit is slechts een hulp bij het scherpstellen.

                            Wat je wel kunt doen is het originele focusing screen vervangen door een splitscreen.
                            Met zo een focusing screen kunt ge rete scherp stellen.
                            Enig nadeel, het is niet goedkoop.
                            Voordeel, je kunt er oudere objectieven bij gebruiken zonder AF.

                            Voor meer informatie zie HIER.
                            Dat zat vroeger ook in de Nikon toestellen, echt een plezier om scherp te stellen ik vraag me dikwijls af waarom ze die er niet meer in steken.
                            En inderdaad wel prijzig spijtig genoeg.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon AF-D 50mm F/1.8 - scherpstelling

                              dat zat vroeger in alle toestellen. Ik vraag me zelfs af of je het niet uit die oude dingen kan halen en in je digitale kan steken? Als je met het betere digiscoping bezig bent, moet je ook met MF werken en dan is zoiets natuurlijk ook weer handig.
                              hoe meer f**k hoe meer vreugd

                              **=ol

                              Comment

                              Working...
                              X