Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretfotografie

    Hellow,

    Met mijn standaardlens Tamron 28-75 2.8 op Canon 350D moet ik manueel brandpuntafstand instellen om in automatische of focus stand goede portretfoto's te maken, anders zijn ze onscherp (vb neus zeer scherp en ogen al een stuk minder scherp, of bij foto van twee personen de ene zeer scherp en de andere matig)

    Gevolg is dat ik zoek achter een goede portretlens om in auto of focusstand gemakkelijk mooie en scherpe portretten te trekken.

    Op het forum zag ik reeds goede commentaren omtrent de (betaalbare) Sigma 50 1.4.
    Wat zijn de ervaringen voor portretten (meestal 1 of meerdere gezichten en kleinere groepsfoto's) met deze lens of hebben jullie andere suggesties?

    Alvast dank voor de reacties!

    Groeten
    Filip

  • #2
    Re: Portretfotografie

    heeft alles te maken met uw diafragma en de afstand tot je model!!!

    kan je hier uitrekenen: klik
    kies je camera, brandpunt en afstand dan kom je zo te weten hoe groot of klein je dof is
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Portretfotografie

      Betekent nog steeds dat ik deze manueel moet instellen vooraleer ik foto's neem.
      Soms gebeurt het toevallig of zijn er veel foto's van verschillende afstanden op korte tijd...

      Comment


      • #4
        Re: Portretfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Fluppe29 Bekijk bericht
        Hellow,

        Met mijn standaardlens Tamron 28-75 2.8 op Canon 350D moet ik manueel brandpuntafstand instellen om in automatische of focus stand goede portretfoto's te maken, anders zijn ze onscherp (vb neus zeer scherp en ogen al een stuk minder scherp, of bij foto van twee personen de ene zeer scherp en de andere matig)

        Gevolg is dat ik zoek achter een goede portretlens om in auto of focusstand gemakkelijk mooie en scherpe portretten te trekken.

        Op het forum zag ik reeds goede commentaren omtrent de (betaalbare) Sigma 50 1.4.
        Wat zijn de ervaringen voor portretten (meestal 1 of meerdere gezichten en kleinere groepsfoto's) met deze lens of hebben jullie andere suggesties?

        Alvast dank voor de reacties!

        Groeten
        Filip
        Ik snap het probleem niet helemaal. 50 mm valt binnen het bereik van je Tamron. als je scherptediepte te gering is zal je een kleinere diafragmaopening (groter diafragmagetal) moeten instellen en dat kan met jou Tamron. Een prime zoals een 50 mm 1.4 heef juist een grotere maximale opening waarme je een nog kleinere scherptediepte kan creeren. Wat bedoel je met focusstand? Ik zou portretten niet in de autostand schieten. Logisch is om te fotograferen in diafragmavoorkeur-stand (AV bij canon).
        Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

        Comment


        • #5
          Re: Portretfotografie

          Dus andere lens biedt geen oplossing.
          Zal dan effectief wat moeten "leren" met diafragmainstelling werken.
          Alleen jammer dat jet het resultaat op't kleine scherm moeilijk ziet en pas nadien als de beelden geschoten zijn.
          Oefening baart kunst zeker...
          Dnak alvast voor de reactie

          Comment


          • #6
            Re: Portretfotografie

            Met focusstand bedoelde ik het gezicht op het draaiwiel.
            Heeft een andere naam, maar deze ben ik even kwijt.

            Comment


            • #7
              Re: Portretfotografie

              Aperture priority mode gebruiken en daar mee spelen... F2.8, F4.0, F8.0... etc...

              doe dit eerst op een object en dan op een persoon, leer hoe het werkt...

              de 50mm 1.4 zal nog veel meer problemen geven, als je de basis niet door hebt.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Portretfotografie

                Dank voor de info.
                Wist hoe dit theoretisch werkte, maar in ale die tijd nooit echt geoefend. Blijkt dat ik er na die jaren toch eens werk zal moeten van maken!
                Geen wonder dat ze bij de toestaellen standaard een 4-5.6 of dergelijks meegeven (niet gekocht), 't is veel eenvoudiger om scherptediepte te krijgen want je kan geen groot diafragma hebben. Gevolg id dat op familiefeestjes is met mijn betere lens te weinig scherptediepte heb en dus soms onscherpe gezichten terwijl nog grotere amateurs met hun standaardlens "betere" foto's hebben...
                Alvast bedankt voor jullie reacties!

                Comment


                • #9
                  Re: Portretfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fluppe29 Bekijk bericht
                  Geen wonder dat ze bij de toestaellen standaard een 4-5.6 of dergelijks meegeven (niet gekocht), 't is veel eenvoudiger om scherptediepte te krijgen want je kan geen groot diafragma hebben.!
                  De enige reden voor de 4-5.6 lenzen is: goedkoper

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fluppe29 Bekijk bericht
                  Gevolg id dat op familiefeestjes is met mijn betere lens te weinig scherptediepte heb en dus soms onscherpe gezichten terwijl nog grotere amateurs met hun standaardlens "betere" foto's hebben...
                  Ik denk niet dat er nog grotere amateurs zijn als ik het bovenstaande allemaal doorlees.......hoogstens mensen met een goedkopere lens cq die weten waar ze mee bezig zijn.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Portretfotografie

                    Zo werkt ik met mijn f/2.8 lenzen: toestel op diafragmavoorkeur zetten en je gewenste diafragma instellen. Voor een onscherpe achtergrond: f/2.8 - 4. Wil je meer scherptediepte (voor de achtergrond of een persoon ernaast), ga dan naar f/8 of 11. Heb je de scherptedieptecontroleknop al eens geprobeerd? Dan zie je hoe je foto er uit zal zien met dat ingestelde diafragma.

                    voor het scherpstellen: ALTIJD op de ogen. (tenzij je extreem artistiek wilt beginnen doen ) Ik werk altijd met 1 scherpstelpunt, het middelste. De rest is uitgeschakeld. Richt je scherpstelpunt op de ogen, focus lock en herkadreren. En voila, daar is je eerste scherpe portret. Je kan dat ook oefenen op andere zaken. Teddyberen bvb. Als je dat goed onder controle hebt, dan kan je beginnen met 2 modellen scherp te krijgen. Scherptediepte is een bepaalde zone, geen punt. Dus met dat bereik kan je spelen. Maar dat leer je gaandeweg wel.

                    Voor je nieuwe lenzen koopt, leer je beter eerst op halfautomatisch of manueel te werken. Je zal daar veel meer voldoening uit halen. Als je vlot overweg kan met f/2.8-4, dan kan je je wagen aan een 50mm f/1.4. De scherptediepte is daar heel klein, dus correct focussen is daar nog veel belangrijker.

                    Succes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Portretfotografie

                      Waarom het middelste gebruiken als je net zo goed het punt dat al op de ogen zit kan gebruiken? Herkaderen is bewegen->andere focusafstand.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Portretfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fluppe29 Bekijk bericht
                        Dank voor de info.
                        Wist hoe dit theoretisch werkte, maar in ale die tijd nooit echt geoefend. Blijkt dat ik er na die jaren toch eens werk zal moeten van maken!
                        Via DOFmaster (hierboven al meegegeven) eerst eens goed leren inschatten welke DOF je krijgt bij welke afstanden/focale lengte/diafragma. Ik heb me zo een klein A4-tje afgeprint om snel even te piepen als het nodig is. Maar als je al de ruwe lijnen onthoudt wat er gebeurd als je verder staat, aan je focuslengte draait, je diafragma dicht knijpt, dan kom je al een pak vooruit.
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Portretfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Waarom het middelste gebruiken als je net zo goed het punt dat al op de ogen zit kan gebruiken? Herkaderen is bewegen->andere focusafstand.
                          Ik doe dit ook niet vaak omdat ik gelezen had dat de andere focuspunten niet zo goed werken als het middelste focuspunt. Waar, niet waar? Geen idee.
                          Al doende leert men...

                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Portretfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Vanquisher Bekijk bericht
                            Zo werkt ik met mijn f/2.8 lenzen: toestel op diafragmavoorkeur zetten en je gewenste diafragma instellen. Voor een onscherpe achtergrond: f/2.8 - 4. Wil je meer scherptediepte (voor de achtergrond of een persoon ernaast), ga dan naar f/8 of 11. Heb je de scherptedieptecontroleknop al eens geprobeerd? Dan zie je hoe je foto er uit zal zien met dat ingestelde diafragma.

                            voor het scherpstellen: ALTIJD op de ogen. (tenzij je extreem artistiek wilt beginnen doen ) Ik werk altijd met 1 scherpstelpunt, het middelste. De rest is uitgeschakeld. Richt je scherpstelpunt op de ogen, focus lock en herkadreren. En voila, daar is je eerste scherpe portret. Je kan dat ook oefenen op andere zaken. Teddyberen bvb. Als je dat goed onder controle hebt, dan kan je beginnen met 2 modellen scherp te krijgen. Scherptediepte is een bepaalde zone, geen punt. Dus met dat bereik kan je spelen. Maar dat leer je gaandeweg wel.

                            Voor je nieuwe lenzen koopt, leer je beter eerst op halfautomatisch of manueel te werken. Je zal daar veel meer voldoening uit halen. Als je vlot overweg kan met f/2.8-4, dan kan je je wagen aan een 50mm f/1.4. De scherptediepte is daar heel klein, dus correct focussen is daar nog veel belangrijker.

                            Succes
                            Dank voor de opbouwende informatie! (itt tot enkele andere...)
                            Tis niet omdat ik geen goede protretten trek dat ik van de techniek niets ken. Meestal hou ik me bezig met landschappen, natuur of gebouwen, daar is scherptediepte standaard ok door kleine diafragmainstelling via draaiwiel landschappen. Met uw advies zal het binnenkort zeker ook lukken. Mijn excuses voor de minder "slimme" vragen, naast mijn werk en andere activiteiten en hobbies heb ik niet veel tijd om me te verdiepen in het jargon en de technieken. Al doende leert men.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Portretfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                              Ik doe dit ook niet vaak omdat ik gelezen had dat de andere focuspunten niet zo goed werken als het middelste focuspunt. Waar, niet waar? Geen idee.
                              Dit hangt af van fototoestel tot fototoestel.
                              De Canon xxD hebben een middelste focussensor dat zowel geschikt is voor f/2.8 als voor minder gevoelige lenzen. De buitenste sensoren zijn enkel geschikt voor minder gevoelige lenzen (3.5 tot 5.6)
                              De buitenste sensoren werken minder nauwkeurig (het prisma dat ze gebruiken om het licht te breken is minder effektief). Eigenlijk wordt de focus gemeten door een driehoeksmeting, door een lichtstraal door beide uithoeken van de lens te laten gaan. Een lichtsterke lens (grotere diafragma) kan werken met een bredere hoek en de afstand kan dus nauwkeuriger geschat worden. Enkel de middelste sensor maakt gebruik van de bredere hoek. (uitleg)

                              Scherpstellen met de middelste sensor en dan recadreren leidt niet noodzakelijk tot onscherpere foto's. Ten gevolge van beeldverwelving (field curvature) is het scherpe gebied niet vlak, maar lichtjes bol. Als je scherpstelt op de ogen met de middelste sensor en dan het fototoestel kantelt zullen de ogen nog steeds scherp zijn.
                              Marc Doigny | Portretfotografie

                              Comment

                              Working...
                              X