Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autofocus van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autofocus van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS

    Ik heb reeds verschillende malen ondervonden dat de AF van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS me serieus in de steek laat. Onlangs wou ik een ijsvogel op een tak fotograferen, maar amai zeg, de AF bleef maar zoeken en zoeken om de ijsvogel scherp te stellen.
    Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Zijn het de instellingen? Camera stond in AV op one shot en de AF puntselectie stond op automatische selectie.
    Wie kan mij hierbij helpen? Graag hoor!
    Grt. Jef

  • #2
    Re: autofocus van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS

    Oorspronkelijk geplaatst door Hofie Bekijk bericht
    en de AF puntselectie stond op automatische selectie.
    Klaar, dat is de oorzaak.
    Hoe kan je camera weten dat jij wou scherpstellen op die ijsvogel? Als je zelf een AF punt kiest dan zal daarmee scherp gesteld worden, maar nu probeert je toestel te gokken, en als hij meer dan één goede mogelijkheid heeft (contrastrijke achtergrond), dan gaat hij hunten.

    Bart

    Comment


    • #3
      Re: autofocus van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS

      Bedankt Bart voor de reactie.
      Dus, volgende keer zelf mijn scherpstelpunt kiezen. Ja, hoe kan een mens toch zo dom zijn he.
      Grt. Jef

      Comment


      • #4
        Re: autofocus van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS

        Ik geloof dat die AFpunt-autoselectie (of hoe het ook heet ) de standaardinstelling is. Een rare keuze van canon, vind ik, het centrale punt zou me logischer lijken.
        Geniet nog van de ijsvogels!

        Comment


        • #5
          Re: autofocus van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS

          Oorspronkelijk geplaatst door Hofie Bekijk bericht
          Dus, volgende keer zelf mijn scherpstelpunt kiezen.
          Eigenlijk altijd je focuspunt kiezen, behalve als je echt de autofunktie wil hebben.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: autofocus van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS

            Bedankt voor de reactie en de tip hjanssen.
            Grt. Jef

            Comment


            • #7
              Re: autofocus van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS

              Mijn 40D staat altijd op het centrale punt ... héél soms verzet ik hem om een 'staande' foto te nemen, dan neem ik het onderste punt, maar anders bijna altijd centraal, dan weet je tenminste waar hij op (probeert) scherp te stellen.

              Ik heb met de 100-400 nog geen enkele misser gehad trouwens

              Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: autofocus van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS

                Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                héél soms verzet ik hem om een 'staande' foto te nemen, dan neem ik het onderste punt, maar anders bijna altijd centraal, dan weet je tenminste waar hij op (probeert) scherp te stellen.
                Hier snap ik niks van, op welk scherpstelpunt je de camera ook zet, je weet dan toch op welk punt, die gaat gaat scherpstellen, nl die jij gekozen hebt. Eigenlijk gebruik ik alle 51 punten weleens en de middelste niet het meest, maar de bovenste helft het meest in beide standen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: autofocus van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS

                  mss is het ook goed als je vogels gaan spotten dat je de lens in de stand zet waar hij vanaf 6.5m scherpstelt.
                  Het gebied van 1.8 tot 6.5m heb je toch niet nodig bij vogels (het scheelt echt veel in snelheid!)
                  Canon 7D - EF 17-40 F4 L, EF 24-105 F4 L IS,EF 70-200 f2.8 L IS II, EF 100-400 L IS, EF 85 F1,2 L II, EF 50 F1.8 II, Sigma 8-16 DC HSM, Canon Speedlite 580 EX II, 430 EX II

                  Comment


                  • #10
                    Re: autofocus van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Hier snap ik niks van, op welk scherpstelpunt je de camera ook zet, je weet dan toch op welk punt, die gaat gaat scherpstellen, nl die jij gekozen hebt. Eigenlijk gebruik ik alle 51 punten weleens en de middelste niet het meest, maar de bovenste helft het meest in beide standen.
                    Voor panningshots heb ik de wagen liefst onder in het frame staan, dan moet de camera scherpstellen op het onderste punt, en niet op het middelste, want dan staat de wagen te centraal.

                    Ook als ik een staande foto van een wagen neem voor een cover of full page foto in een magazine wil ik dat er scherp gesteld wordt en de belichting gemeten wordt op het onderste punt met de camera in rechtstaande positie (je kan belichting vastzetten met het sterretje, maar dit werkt niet als je gaat inflitsen op een Canon)

                    Het is een beetje moeilijk uit te leggen zonder foto ...

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: autofocus van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS

                      Oorspronkelijk geplaatst door Philip-t Bekijk bericht
                      mss is het ook goed als je vogels gaan spotten dat je de lens in de stand zet waar hij vanaf 6.5m scherpstelt.
                      Het gebied van 1.8 tot 6.5m heb je toch niet nodig bij vogels (het scheelt echt veel in snelheid!)
                      Bedankt voor de tip, Philip-t!
                      Grt. Jef

                      Comment

                      Working...
                      X