Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke nikon lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke nikon lens?

    hoi hoi,

    eerte bericht in deze forum, dus eerst eventjes voorstellen.
    Ik ben Delbeke Gilles.
    Ik ben dus sinds kort begonnen met digitale spiegelreflexfotografie (3 maanden).
    Mijn toestel is een instapmodel van nikon. De D60 geleverd met twee lenzen 18-55mm en 55-200mm.
    Ben me ook meer gaan interesseren in discotheekfotografie,
    Dus heb ik me de Nikon SB-900 flits aangeschaft voor me kleine apparaatje.
    Wat de kwaliteit van de foto's aanzienlijk verbeterde .
    Netlogadress http://nl.netlog.com/A2B_pics. Heb nu zowat 5000 foto's genomen
    Nu echter ben ik me gaan interesseren om een 3de lens (en mss 4de).
    Ik zit met een vraag.
    Om de een of andere reden (met de autofocus) werkt een breedhoek nikon AF-S 14-24mm F/2.8G ED niet op mijn toestel .
    Is dit waar? (en hoe komt dit ? )
    Anders zat ik te denken aan een Nikon AF-S 17-35mm F/2.8 iF ED als breedhoek.
    Heeft er iemand enig ervaring met deze lens en werkt deze op een D60?
    Of blijf ik best met de 18-55mm die ik standaard erbij kreeg.
    Ik kies bewust een laag diafragmagetal f2.8 omdat in de discotheken het zogoed als donker is en alleen de feestlichten (moving heads, stroboscopen, ed) werken als verlichting.

    een vierde lens gaat waarschijnlijk een fisheye (hoogstwaarschijnlijk de 10,5mm f2.8) worden. Kan er iemand mij vertelle of dit ook een goeie lens is voor discofotografie .

    Thx

    grtz

  • #2
    Re: Welke nikon lens?

    Oorspronkelijk geplaatst door A2B_Pics Bekijk bericht
    ...Om de een of andere reden (met de autofocus) werkt een breedhoek nikon AF-S 14-24mm F/2.8G ED niet op mijn toestel .
    Is dit waar? (en hoe komt dit ? )
    ...
    ik zou niet weten waarom een 14-24 niet zou werken op een D60.
    Ik snap uit je boodschap niet goed of je het geprobeerd hebt, dan wel of dit een gerucht is dat je gehoord hebt. Ingeval je het geprobeerd hebt en het lukte niet, moet je eens kijken of de A/M - M schakelaar op de lens niet op M stond. (heb ik zelf aan de hand gehad toen ik mijn 80-400 kocht van een ander BD lid: bij het testen had ik met mijn lompe vingers de schakelaar op M gezet...)
    erik, Nikon materiaal

    'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

    Comment


    • #3
      Re: Welke nikon lens?

      Ik snap uit je boodschap niet goed of je het geprobeerd hebt, dan wel of dit een gerucht is dat je gehoord hebt.
      Dat staat op de brochure van de lenzen van bij nikon.

      De verdeler zegt hetzelfde .
      Ik snap niet hoe dit kan zijn.

      grtz

      Comment


      • #4
        Re: Welke nikon lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door A2B_Pics Bekijk bericht
        Dat staat op de brochure van de lenzen van bij nikon.

        De verdeler zegt hetzelfde .
        Ik snap niet hoe dit kan zijn.

        grtz
        gewoon testen.
        erik, Nikon materiaal

        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

        Comment


        • #5
          Re: Welke nikon lens?

          kga ze dan eerst moeten vinden :s.

          redelijk zeldzame lens.

          grtz

          Comment


          • #6
            Re: Welke nikon lens?

            AF-S zijn toch lenzen met ingebouwd AF motor? (= datgene die je D60 niet heeft).

            Zou in principe moeten werken, maar misschien is er nog ergens anders een probleemke?
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: Welke nikon lens?

              De 14-24 af-s zou volgens mij toch moeten werken op je D60.

              Was je dealer niet in de war met de 14mm (prime) Af-d versie. Want deze heeft geen AF op je D60

              Met de fisheye lens 10,5 van nikon ga je ook geen af hebben op je D60
              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Welke nikon lens?

                Die 14-24 werkt wel op je d60, of dat een verstandige aankoop is, is wat anders. Je betaalt immers wel wat voor een fullframe lens, waar je dan maar een klein deel van gebruikt. Ik zou lekker bij je huidige lens blijven (een vr toch?), aangezien je toch niet op 2.8 wil gaan fotograferen, als je dan een groepje mensen hebt, heb je erg vaak dat er maar een persoon scherp opstaat ofzo. Je zal dan toch altijd naar die f4 gaan. Als je wat wil uitbreiden, zou ik naar een leuke fisheye kijken voor de speciale effectjes, kan op feestjes echt leuk zijn. Maar eerst moet je wat kennis opdoen van hoe te belichten, daar ga je veel meer aan hebebn dan een extra lens. Google bijvoorbeeld eens op 'dragging the shutter'. Ik heb net wat fotos op netlog van je bekeken en ik kan niet zeggen dat ik ze goed vind. Daar gaat beter materiaal niets aan veranderen. Lees bijvoorbeeld eerst eens (de eerste post van) dit: http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1332317

                Comment


                • #9
                  Re: Welke nikon lens?

                  een leuke brede lens op DX formaat is volgens mij de 10-20mm van sigma... naast de 17-55mm f2.8 Nikon waar je ook wel een stap verder mee zou zijn voor party fotografie...

                  Ik heb ze allebei gehad toen ik met D200 en D300 werkte... zou ze nooit verkocht hebben als ik niet op FF overgestapt was...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke nikon lens?

                    Wel,

                    ik mag van erik (die eerst poste) eens zijn 14-24 lens proberen op mijn body,

                    werkt die dan staat ie op me verlanglijst .
                    aan PVA: wil je zeggen dat die autofocus ook niet zal werken?
                    kheb nochthans navraag gedaan bij de dealer en die zegt van wel op een d60 :S
                    aan Teun: Dankje voor de sites en de woorden.
                    Ben er al wat wijzer uitgekomen. Zal zeker nog verder kijken naar die websites.
                    Het gaat om het feit dat je de f naar beneden jaagt en de sluitertijd ook
                    wel de meeste foto's heb ik gefotografeerd op een sluitertijd van 1/5 - 1/10 en diafragma op F3.5 (wat het grootste opening is voor de 18-55 lens). ISO 400 a 800
                    Ik dacht dat ik daarmee goed zat, blijkbaar niet . Kan moeilijk die sluitertijd nog naar beneden jagen om dan teveel beweging op me foto te krijgen.
                    Flits stond zowiezo op ttl bij mij.
                    Kan er mij iemand uitleggen wat ik nog kan doen om betere partyfoto's te krijgen? (ik wijk wel af van topic hiermee).
                    Ik dacht als ik die lenzen met een F van 2.8 dat ik betere licht ging krijgen op de foto. Of zit ik hierbij verkeerd?

                    grtz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke nikon lens?

                      De belangrijkste truc bij partyfotografie is inderdaad zoveel mogelijk licht te vangen zonder (al te veel) te bewegen. Wat je moet doen om wat goede portretjes te schieten is mensen met hun rug naar het licht zetten, dus als je zonder flash zou schieten dat de mensen helemaal zwart zijn en de achtergrond verlicht. Als je dan flasht, dan bevries je eigenlijk alle bewegingen die ze maken. Daarna laat je je sluiter nog even openstaan om dat achtergrondlicht te vangen. Dat dat wat bewogen is maakt niet uit, want het is toch maar achtergondverlichting die sowieso uit focus is. De mensen blijven scherp, want het enige licht dat ze zien komt van de flash die 1/gigazilduizendste van een seconde duurt. Het enige probleem dat je kan hebben is dat als de mensen en jij te hard bewegen er lichtlijntjes doorheen de mensen gaan, wat zelfs in veel gevallen niet storend is. Dus: iso naar 800, op M, f4 en flash ttl. Sluitertijden moet je wat met experimenteren, maar 1/3 is op zich ook nog wel okee doordat je onderwerpen bevroren zijn door de flash. Vooral wat experimenteren en je fotos worden vanzelf beter. probeer ook wat gekkere fotos te maken. Vraag aan je 'onderwerpen' om smoelen te trekken, eens iets anders te doen dan de klassieke 'wij leggen elkaars arm om elkaars nek en schouders, wij zijn goede vrienden, maar blijven stoer'-pose. Succes

                      Ik ben overigens echt 100% zeker dat die combinatie wel zal werken, maar het geld neit waard is. je krijgt echt niet zo'n lekkere groothoekzoom. kijk dan beter naar een tokina 11-16 oid. Die 14-24 is eigenlijk alleen interessant vor mensen met een d700/d3(x). Beste idee is nog steeds die fisheye.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke nikon lens?

                        tips voor beter foto's:

                        klik
                        nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke nikon lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                          tips voor beter foto's:

                          klik
                          Daar staan heel veel goede tips bij voor klassieke feestjes maar niet voor in discotheken, dan is de link die ik eerder heb gegeven nuttiger en daar staat alles bij elkaar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke nikon lens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door A2B_Pics Bekijk bericht
                            aan PVA: wil je zeggen dat die autofocus ook niet zal werken?
                            kheb nochthans navraag gedaan bij de dealer en die zegt van wel op een d60 :S

                            grtz
                            De autofocus van de nikon 14-24 af-s moet werken icm je d60.

                            Als je ook een fisheye gaat kopen (nikon 10,5), hier ga je geen autofocus hebben icm je d60.

                            duidelijk?
                            Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                            Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke nikon lens?

                              Ik zou persoonlijk een 14-24mm niet rap gebruiken op een party... de lens vooraan lijkt me erg kwetsbaar... en weinig beschermd... zeker voor die prijs... 't is ook eerder een landschaps lens...

                              voor party fotografie heb je je niet echt een grote opening nodig, want je flitst in... het helpt wel om te focussen... de ideale lens is de 17-55mm f2.8 voor jou, vermits deze lens snel, scherp en erg sterk is. (wel zwaar natuurlijk maar dat is de 14-24 nog veel meer)

                              een fish eye is leuk, maar daarmee is alles ook gezegd... 't is een gadget lens...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X