Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goede concertlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • goede concertlens

    Hallo,
    Ik ben op zoek naar een goede concertlens, zodat ik zo weinig mogelijk moet flitsen, liefst nooit zelfs.
    Heb nu een Canon 70-200 F2,8 maar soms toch nog iets te weinig.

    Is een 50mm F1.8 iets, of niet echt? Dit lensje kost amper 150€, kwaliteit??
    Of andere voorkeur van lenzen voor mijn canon 5D en 40D?

  • #2
    Re: goede concertlens

    70-200 2.8 niet goed genoeg ?

    Enige alternatief is dan een 85mm (zelf ook aan verslaafd, wél een Nikon)
    Kwaliteit van de (Canon) 50mm 1.8 vind ik bedenkelijk (scherpte pas ok vanaf 2.8) , ook niet ideaal qua inzetbaarheid bij concerten
    Last edited by mexicano; 2 september 2009, 09:01.
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: goede concertlens

      wanneer er echt weinig licht is kom ik met 2.8 soms iets te kort ja.
      denk nu de 85mm 1.8 bij te kopen.

      Comment


      • #4
        Re: goede concertlens

        Of de 5DII en de ISO opschroeven? ;-)

        Met de 1.8 win je natuurlijk een pak licht (dikke stop). Maar de DOF daarentegen...
        Met de 40D ga je vanop 6 meter van 53 naar 33 cm.
        Maar met de 5D vanop 3 meter hou je maar 13 cm over ipv 21.

        Ligt er aan vanop welke plek je fotografeert. Maar 6 meter met een crop op 85 mm, dat geeft toch een mooi formaat voor concerten. Dichterbij zit je eigenlijk al detailopnames te maken en moet je naar de 5D met zijn kleinere DOF.
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

        Comment


        • #5
          Re: goede concertlens

          Ik denk ook dat de enigste manier zonder flitsen is om te onderbelichten (sluitertijd) in raw en achteraf de exposure omhoog trekken. Dan heb je veel ruis, maar tenminste geen foto die bewegingsonscherpte heeft.
          Een nieuwe lens kopen is ook een optie.... maarja, die dof he.

          Comment


          • #6
            Re: goede concertlens

            Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
            Een nieuwe lens kopen is ook een optie.... maarja, die dof he.
            Dat valt in der praktijk wel best mee
            Zelf stel ik mijn diaframa meestal in op 2.2 (2.0 in sommige gevallen) - objectief 85mm 1.4
            Nog lager zorgt voor problemen

            Voorbeeldje op F2.2 http://www.pbase.com/rvdb_mexicano/i...3/original.jpg
            Last edited by mexicano; 2 september 2009, 10:15.
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #7
              Re: goede concertlens

              Awel ja... met de 40D hé. Zou ik ook niet erg vinden. Maar met de 5DII toch maar niet zelle.
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • #8
                Re: goede concertlens

                Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                Awel ja... met de 40D hé
                Neenee.. met de (Nikon) D300
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: goede concertlens

                  idd wel mooie foto mexicano, maar met een lichte overschot aan ruis zal je dus blijkbaar altijd zitten.
                  (2.0 ipv 1.4 nemen...)

                  Is op de 85mm IS aanwezig of niet?

                  Comment


                  • #10
                    Re: goede concertlens

                    de 85 1.8 (of de 1.2) heeft geen IS... ik heb zelf de 85mm 1.8 en de 70-200 2.8 IS. beide meer dan geschikt voor concerten hoor... De 1.8 is leuk, lekker lichtsterk maar reken wel op een heel kleine dof als je die volopen gebruikt.

                    als je het helemaal gek wil maken kan je op zoek naar een tweedehands 200 1.8

                    als je het met een 2.8 niet redt op een concert, denk ik dat dat niet aan het materiaal ligt (no offense he...)
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: goede concertlens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      als je het met een 2.8 niet redt op een concert, denk ik dat dat niet aan het materiaal ligt (no offense he...)
                      Dit weekend op Villa Pace (Castrohof) toch meestal naar 2.2 moeten terugschroeven
                      Héél moeilijk licht (in tegenstelling tot Clouseu op de Grote Markt, waaraan ik ben voorbijgegaan wegens geen accreditatie en geen zin om in het publiek te staan)
                      Trouwenss leuk om weer eens naar de 'roots' te gaan (gratis wereldmuziekfestivalletjes, lots of mojito)
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: goede concertlens

                        Off topic : Daar gaan we weer....... (Een ideale concertlens bestaat niet omdat de omstandigheden nooit hetzelfde zijn)

                        On topic : De 70-200 2.8 IS lijkt me op de 5D de beste en de meest praktische ZOOMlens voor concerten.
                        Als het daarmee niet lukt, moet je dichter komen en een 50mm 1.4 of 85mm 1.8 gebruiken.

                        Maar zoals eerder gezegd, laat ons eerlijk zijn. Als het niet lukt op 2.8 of 1.8 , dan zal het ook nooit lukken hé. fotograferen = schrijven van het licht.
                        Wat, als er geen licht is
                        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                        Comment


                        • #13
                          Re: goede concertlens

                          135mm F2?
                          maar welke brandpunt gebruik je vaak?
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

                          Comment


                          • #14
                            Re: goede concertlens

                            Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
                            wanneer er echt weinig licht is kom ik met 2.8 soms iets te kort ja.
                            denk nu de 85mm 1.8 bij te kopen.
                            Kijk eens op welke brandpunten je de meeste foto's maakt met de 70-200 en koop dan een lichtsterke prime met het meest nabije kortere brandpunt.

                            Wat heb je aan een 50mm lens als je altijd boven de 150mm staat te schieten.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: goede concertlens

                              Ik gebruik de 85 1.8 en 135 2.0 hiervoor. Werkt perfect

                              Comment

                              Working...
                              X