Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polar filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polar filter

    Ik zoek een polar filter voor mijn beide kitlenzen.
    Voor zover ik weet heb ik een 55mm nodig?
    Maar de vraag: wat is hier een goede prijs kwaliteit in?
    Waarom geen nemen van 20€ en wel eentje van 60-70€? Want boven de 70€ is uitgesloten!

    2e hands?

    Bedankt voor jullie meningen en suggesties!
    Canon 5D2 en wat glas

  • #2
    Re: Polar filter

    niemand een tip?
    Canon 5D2 en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Polar filter

      Ik heb mij een paar jaar geleden een CiR.polar. Filter gekocht merk Hoya ik geloof dat ik hem ongeveer 25a30Euro heb betaald.Ik mag hem draaien hoe ik wil er is niets dat de lucht veranderd.Conclusie : Niks waard kan alleen dienen om de lens te beschermen maar daar zijn UV filters voor .Dus als je een goede Pol. filter wil zul je toch een 60a70 Euro moeten betalen.Bv.een B+W Filter

      Groetjes
      Albert

      Comment


      • #4
        Re: Polar filter

        Dag Kazz,

        Net als bij zonnebrillen, zit er veel verschil in de kwaliteit van polarisatiefilters.
        Coating, doorlaatbaarheid, afwerking, merk, ... zijn allemaal factoren die de prijs en kwaliteit bepalen.

        Doe zeker ook eens een search op het forum, de wijsheid over (pola)filters is al in het lang en breed toegelicht.

        Verwacht vooral niet te veel van zo'n filter, want enkel in specifieke situaties biedt dit een meerwaarde.

        Ps. Bekijk ook zeker even hoe je lenzen werken (ivm roteren frontelement ), aangezien je polafilters dmv draaien moet afstellen (lichtinval).

        Comment


        • #5
          Re: Polar filter

          Ik heb mijn filter (55mm) van het merk Tiffen bij Konijnenberg gekocht. 40-50 euro en prima filter.
          Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
          http://digitalefotografietm.blogspot.com

          Comment


          • #6
            Re: Polar filter

            Thimer, zou het mogelijk zijn om eens een foto te nemen met en zonder die filter op een statief?
            Dan kan ik eens vergelijken wat het effect is hands on bij onze camera..
            Canon 5D2 en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Polar filter

              Oorspronkelijk geplaatst door Berten Bekijk bericht
              Ik heb mij een paar jaar geleden een CiR.polar. Filter gekocht merk Hoya ik geloof dat ik hem ongeveer 25a30Euro heb betaald.Ik mag hem draaien hoe ik wil er is niets dat de lucht veranderd.Conclusie : Niks waard
              Kan dus ook zijn dat je gebruikt op het verkeerde moment of met een verkeerde hoek van invallend licht.

              Hoe test je? Door de lens?

              Ik heb zelf een paar Hoya's en daar ben ik uiterst tevreden over.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Polar filter

                Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                Thimer, zou het mogelijk zijn om eens een foto te nemen met en zonder die filter op een statief?
                Dan kan ik eens vergelijken wat het effect is hands on bij onze camera..
                Ik zie wat ik kan doen, maar beloof niets. Momenteel is er hier te weinig blauwe lucht om goed te testen.
                Beste effect krijg je wanneer je lens 90 graden van zon is weggedraaid. Heb dit vooral op vakantie gemerkt. De zee werd mooi blauw en de weerkaatising van het water verdwijnt.
                Bij Konijn vroeg ik eerst naar de Sony filter. Men verwees mij direct naar de Tiffen door. Kwestie van prijsverschil en zelfde kwaliteit.
                Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
                http://digitalefotografietm.blogspot.com

                Comment


                • #9
                  Re: Polar filter

                  Oorspronkelijk geplaatst door thimer73 Bekijk bericht
                  en de weerkaatising van het water verdwijnt.
                  das toch geen voordeel?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Polar filter

                    Toch wel. Het hangt er van af wat je onder weerkaatsing verstaat. Als je je onderwerp of omgeving wil laten spiegelen is de weerkaatsing nodig. Maar een blauwe zee waar je de fel belichte weerkaatsingen op hebt is toch wel mooier zonder. Het krijgt een diepere kleur.
                    Kijk eens op http://free-du.t-com.hr/dnac/dAexamp...arizer/sea.jpg
                    De bovenste foto toont wat ik bedoel.
                    Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
                    http://digitalefotografietm.blogspot.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Polar filter

                      Vwalla.. Dat is dus hetgeen ik wil bekomen.
                      Ik vertrek in november naar Mexico en ga een rondreis maken doorheen het Maya gebied.
                      Ik wil mooie heldere foto's (ja ik weet, het ligt aan het mannetje achter de body) maar hier kan een pola filter mij wel een beetje beter bij helpen!

                      Ik dacht er ééntje te halen van B&W:


                      Is er eentje waarvan jullie weten dat hij evengoed is, en minder kost? ( )
                      Btw, ik vermoed dat ik wel wat vignettering zal zien op mijn 18-55mm?
                      Canon 5D2 en wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Polar filter

                        Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                        Dan kan ik eens vergelijken wat het effect is hands on bij onze camera..
                        Het effect van een pola is echt camera onafhankelijk.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Polar filter

                          Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                          Thimer, zou het mogelijk zijn om eens een foto te nemen met en zonder die filter op een statief?
                          Dan kan ik eens vergelijken wat het effect is hands on bij onze camera..
                          Hier een voorbeeldje te zien, wel niet met en zonder, maar onder een verschillende hoek tegenover de zon, en heeft zoals hjanssen zegt niets met je camera te maken, wel is het zo, dat wat op je foto komt te staan steeds sterker overkomt, dan wat je op het moment van opname door je zoeker ziet. KLIK
                          Last edited by Guest42; 2 september 2009, 17:53.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Polar filter

                            Wat ik bedoelde met ons zeflde type camera is qua contrast en kleuren erna..
                            Een canon en nikon hun kleuren zijn net iets anders dan sony wss rechtstreeks uit de camera + de verschillende types nog eens..
                            Canon 5D2 en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Polar filter

                              Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                              Wat ik bedoelde met ons zeflde type camera is qua contrast en kleuren erna..
                              Een canon en nikon hun kleuren zijn net iets anders dan sony wss rechtstreeks uit de camera + de verschillende types nog eens..
                              Maakt eigenlijk niets uit, polariseren heeft eigenlijk niets met de camera te maken, maar als deze de eigenschap heeft ietwat oververzadigde kleuren weer te geven, zal dat eventueel nog worden versterkt, omdat een polarisariefilter deze kleuren in sommige gevallen ook wat intenser zal weergeven.
                              Oplossing is in Raw fotograferen, daar heb je deze dingen het best in de hand.

                              Comment

                              Working...
                              X