Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens concertfotografie

    Ik ben op zoek naar een lens voor concertfotografie. M'n keuze was gevallen op de Canon 70-200mm F2.8 IS USM, maar een kennis van me heeft die afgeraden omdat die niet zo scherp zou zijn als de F4-verise. Maar de F4 is, denk ik, niet zo geschikt om aan concertfotografie te doen.
    De bedoeling is wel om foto's te nemen vooraan aan het podium en niet ergens ver weg achteraan.
    Ik zou graag de mening hebben van diegene die reeds vertrouwd zijn met concertfotografie.
    Zijn er eventueel alternatieven ?

  • #2
    Re: Lens concertfotografie

    Ik gebruik steeds lenzen va F2.8 of lichtsterker wanneer het aankomt op concert fotografie. een 24-70 f2.8 als je heel dicht kan komen of de 70-200 2.8 (de is versie heb je niet echt nodig voor concerten)

    Met alternatieven ben ik niet echt vertrouwd. Je zou de lichtsterkere Canon Primes eens kunnen bekijken. Veel plezier!

    Comment


    • #3
      Re: Lens concertfotografie

      50 f1.8
      85 f1.8 of 1.4

      goeie primes, voor de 50mm moet je wel dicht genoeg staan volgens mij.
      70-200 f2.8 IS niet scherp genoeg! (zullen er hier toch nen hoop anders roepen ze)
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Lens concertfotografie

        Die scherpteverschillen tussen de verschillende 70-200 versies spelen zich vooral op pixelneukerij gebied af denk ik. Zowat iedere beetje enthousiaste concertfotograaf heeft een 70-200 f2.8 (al dan niet met IS). Zelf hab ik nu een Canon niet IS versie na een sigma versie. Het scherpteverschil tussen die lenzen wijd open is opmerkelijk, sluit het diafragma en de verschillen zijn al een pak kleiner.

        Ga niet voor de f4 IS versie voor concertwerk, de IS helpt je nauwelijks bij concerten en f4 is echt te weinig. Veel mensen denken vandaag dat de hoger isowaarden van de camera's het verschil opvangen, maar zelfs met mijn 50D werk ik héél vaak op f2.8.
        Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

        Comment


        • #5
          Re: Lens concertfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
          Die scherpteverschillen tussen de verschillende 70-200 versies spelen zich vooral op pixelneukerij gebied af denk ik. Zowat iedere beetje enthousiaste concertfotograaf heeft een 70-200 f2.8 (al dan niet met IS). Zelf hab ik nu een Canon niet IS versie na een sigma versie. Het scherpteverschil tussen die lenzen wijd open is opmerkelijk, sluit het diafragma en de verschillen zijn al een pak kleiner.

          Ga niet voor de f4 IS versie voor concertwerk, de IS helpt je nauwelijks bij concerten en f4 is echt te weinig. Veel mensen denken vandaag dat de hoger isowaarden van de camera's het verschil opvangen, maar zelfs met mijn 50D werk ik héél vaak op f2.8.
          gebeten door de concertmicrobe hier ook aan het "lens twijfelen":

          de 70-200 f4 IS: als zeer goed gereviewde 'all-rounder" maar idd de F4 he..., nog net betaalbaar en draagbaar

          de 70-200 f2.8 sigma , is natuurlijk zonder beeldstabilisatie, dus vermoedelijk wat minder "all-round" gebruik, doch aangenamer prijsstelling

          de 70-200 f2.8 canon met of zonder IS: zonder IS nog net "betaalbaar" met IS vind ik toch wel echt te duur, nadeel : weinig all -round door gewicht toch wel

          daar je beide hebt: de sigma 2.8 of de canon? mening omtrent met IS of zonder ? allround gebruik?
          Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

          Comment


          • #6
            Re: Lens concertfotografie

            zou echt niet twijfelen ze de 2.8 IS of niet da maak je zelf uit!
            all-round: gaat goed voor sport, portret is wel wa zwaar maar hangt van jezelf af he.
            een kleine 1600gr jah kijk wat je ervoor krijgt
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Lens concertfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door harryballector Bekijk bericht
              gebeten door de concertmicrobe hier ook aan het "lens twijfelen":

              de 70-200 f4 IS: als zeer goed gereviewde 'all-rounder" maar idd de F4 he..., nog net betaalbaar en draagbaar

              de 70-200 f2.8 sigma , is natuurlijk zonder beeldstabilisatie, dus vermoedelijk wat minder "all-round" gebruik, doch aangenamer prijsstelling

              de 70-200 f2.8 canon met of zonder IS: zonder IS nog net "betaalbaar" met IS vind ik toch wel echt te duur, nadeel : weinig all -round door gewicht toch wel

              daar je beide hebt: de sigma 2.8 of de canon? mening omtrent met IS of zonder ? allround gebruik?
              De tamron is bijna even scherp als de canon, hij focust alleen wat trager, die heeft geen usm-variant, maar voor concertfotografie wellicht het overwegen waard.

              Comment


              • #8
                Re: Lens concertfotografie

                Ik gebruik zelf meestal de 70-200 f2,8 L IS voor concertfotografie, een 70-200 f4 L IS heb ik ook, maar die neem ik nooit mee voor concerten.
                Het is niet alleen de mogelijkheid om op f2,8 te werken, een lichtsterkere lens zorgt er ook voor dat de scherpstelsensor meer licht krijgt, en dan gaat het scherpstellen sneller en juister.

                De beeldstabilisatie is wel degelijk een pluspunt, je zal geregeld met sluitertijden moeten werken die langer zijn dan 1/200sec, en dan heb je wel degelijk een groter percentage bruikbare foto's met een gestabiliseerde lens. Het onderwerp kan je er niet mee bevriezen, maar de camerabewegingen (trillingen) worden er toch voor een groot deel mee verminderd.

                Ik heb eerst ook een Sigma 70-200 f2,8 gebruikt, en de Canon is op alle vlakken iets beter (snellere AF, scherper volledig open, en beeldstabilisatie).

                De Tamron 70-200 f2,8 is de goedkoopste, maar die heeft de traagste en minst betrouwbare AF van alle 70-200 lenzen. Voor portretfotografie is de AF-snelheid niet zo belangrijk, maar voor alle soorten actiefotografie is een snelle AF zeker een pluspunt (Concertfotografie is ook actiefotografie).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Lens concertfotografie

                  Hmm, als het echt de bedoeling is om vlak bij het podium te staan dan is 70-200 denk ik niet zo'n goeie keuze. Ik heb zelf een Tamron 17-50 f/2.8 en een Tamron 28-105 f/2.8. Als ik vooraan sta is zelfs die 28-105 vaak niet breed genoeg voor mij. (Nu ben ik wel eerder een breedhoek persoon, maar dan nog is 70 denk ik wel al heel veel, tenzij je alleen maar portretten van de personen op het podium wil maken.)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens concertfotografie

                    Dirk,

                    Wat zit er mijn tas als ik een concertje fotografeer ? Een 24-70 mm 2.8, een 70-200 mm 2.8 VR (ben een nikonman hé) en een 50 mm 1.4.

                    Bij Canon heb je de combinatie ook (ik dacht zelfs nog een 50 mm 1.2 ?). Deze combi lijkt mij ideaal om een concertje te doen. Dus idd een 70-200 maar een 24-70 lijkt mij ook nodig voor de volledigheid. Of je moet enkel maar close-ups van de artiesten willen nemen...

                    En die 24-70 is multifunctioneel inzetbaar ! Staat bijna vastgeroest op mijn camera...

                    Gr.

                    Pat.
                    Nikon + glasbak
                    Failure is always an option...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens concertfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door GretchenRoss Bekijk bericht
                      Hmm, als het echt de bedoeling is om vlak bij het podium te staan dan is 70-200 denk ik niet zo'n goeie keuze. Ik heb zelf een Tamron 17-50 f/2.8 en een Tamron 28-105 f/2.8. Als ik vooraan sta is zelfs die 28-105 vaak niet breed genoeg voor mij. (Nu ben ik wel eerder een breedhoek persoon, maar dan nog is 70 denk ik wel al heel veel, tenzij je alleen maar portretten van de personen op het podium wil maken.)
                      het is te zien wat je bedoelt met dicht bij het podium he

                      " perszone" met je kin op het podium of eerste rij(en) publiekszone scheelt toch al gauw wat

                      55 mm is als je plaats dicht is bij het podium en de artiest in jouw "zone" komt toereikend maar meestal probeer je toch nog eens te draaien hoor....

                      wat mij betreft klinkt 100mm a 150mm voor front row publiek aannemelijke instelling
                      Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens concertfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Ik gebruik zelf meestal de 70-200 f2,8 L IS voor concertfotografie, een 70-200 f4 L IS heb ik ook, maar die neem ik nooit mee voor concerten.
                        Het is niet alleen de mogelijkheid om op f2,8 te werken, een lichtsterkere lens zorgt er ook voor dat de scherpstelsensor meer licht krijgt, en dan gaat het scherpstellen sneller en juister.

                        De beeldstabilisatie is wel degelijk een pluspunt, je zal geregeld met sluitertijden moeten werken die langer zijn dan 1/200sec, en dan heb je wel degelijk een groter percentage bruikbare foto's met een gestabiliseerde lens. Het onderwerp kan je er niet mee bevriezen, maar de camerabewegingen (trillingen) worden er toch voor een groot deel mee verminderd.

                        Ik heb eerst ook een Sigma 70-200 f2,8 gebruikt, en de Canon is op alle vlakken iets beter (snellere AF, scherper volledig open, en beeldstabilisatie).

                        De Tamron 70-200 f2,8 is de goedkoopste, maar die heeft de traagste en minst betrouwbare AF van alle 70-200 lenzen. Voor portretfotografie is de AF-snelheid niet zo belangrijk, maar voor alle soorten actiefotografie is een snelle AF zeker een pluspunt (Concertfotografie is ook actiefotografie).
                        in HIFI bestaat net hetzelfde fenomeen: voor dat ietsje beter moet men vanaf een gegeven moment extreem bij betalen, zelf hierin best wat geinvesteerd doch gestopt aan het niveau waar prijs niet meer consistent was met meerwaarde

                        neem best aan als semi pro of pro dat je het best gediend bent met de canon 2.8 IS, maar denk toch wel als amateur / hobby dat je al een heel eind bent met de sigma

                        grootste gebrek is natuurlijk de IS wat voor concerten er volgens mij toch ook moet zijn, vooral voor je eigen "beweging" tussen publiek

                        voor de prijs van de sigma kan ik me er nog een 55-250 IS bijkopen als "draagbaar toerisme lensje', en een batterijgrip en....
                        Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens concertfotografie

                          Het is misschien niet gebruikelijk, maar ik heb al knappe resultaten gehaald met mijn Canon Macro (EF USM 100mm f/2,8). De vast brandpuntafstand is een beperking, maar als je genoeg bewegingsruimte hebt en een goeie positie kan innemen is deze zeker te doen.
                          Geert - A good photo is like a poem, tells a great story in a few lines

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens concertfotografie

                            Een goeie raad:
                            Hoe lichtsterker hoe beter: een must is 2.8 L lenzen (met of zonder stabilisator)
                            Als het echt donker is, een prime van 50 of 85 1.8 of zelf naar 1.2 ( zeer duur, maar o zo goed)

                            Anderzijds heb je nu éénmaal veel beperkingen als het echt donker is.
                            Fotografie = fotograferen van licht, als er geen licht is, dan gaat het ook niet.

                            Conclusie, er bestaat niks zoals een ideale concert-lens.(iedereen heeft zo zijn favoriet)

                            Besluit: probeer eerst eens met een prime 50mm of 70-200 2.8. (daarna zal je wel weten wat je nodig hebt)

                            Good luck
                            CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens concertfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door harryballector Bekijk bericht
                              in HIFI bestaat net hetzelfde fenomeen: voor dat ietsje beter moet men vanaf een gegeven moment extreem bij betalen, zelf hierin best wat geinvesteerd doch gestopt aan het niveau waar prijs niet meer consistent was met meerwaarde

                              neem best aan als semi pro of pro dat je het best gediend bent met de canon 2.8 IS, maar denk toch wel als amateur / hobby dat je al een heel eind bent met de sigma

                              grootste gebrek is natuurlijk de IS wat voor concerten er volgens mij toch ook moet zijn, vooral voor je eigen "beweging" tussen publiek

                              voor de prijs van de sigma kan ik me er nog een 55-250 IS bijkopen als "draagbaar toerisme lensje', en een batterijgrip en....
                              Ik neem aan dat je bij een stereo-installatie op een bepaald moment moeite hebt om het verschil te horen tussen een heel erg dure installatie en een extreem dure...

                              Maar ik merkte toch heel duidelijk dat het percentage bruikbare foto's met de Canon 70-200 f2,8 L IS heel wat hoger lag dan met de Sigma 70-200 f2,8.
                              Aan de foto's die wel geslaagd zijn zal je het verschil niet zien, want die zien er net hetzelfde uit.
                              Maar je hebt wel meer bruikbare foto's met de Canon dan met de Sigma.

                              De snellere autofocus, scherpere beelden op f2,8 en beeldstabilisatie maken dus wel degelijk het verschil. Maar dat wil daarom niet zeggen dat je met een Sigma 70-200 f2,8 helemaal geen concertfoto's kan maken.
                              Als je wat geluk hebt met het licht, dan kan je zelfs met een EF-S 55-250 IS concertfoto's maken (ik heb op Mano Mundo een aantal buiten-optredens met een Tamron 28-300 VC gefotografeerd, maar dat was wel op een heel zonnige dag).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X