Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Operation Overlord of... D-day

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Operation Overlord of... D-day

    Ik ben vorige week naar de Normandië geweest. Een prachtstreek die nog steeds de littekens van D-day draagt.

    Een van de keerpunten in de wereldgeschiedenis begon op 6 juni 1944, bij Pointe du Hoc aan de Franse kust.

    1


    In de Tweede Wereldoorlog lag dit punt in de vuurlijn van Duitse bunkers met zwaar geschut (kazematten).
    De dagen vóór de landing in Normandië werd Pointe du Hoc door zware geallieerde bombardementen herschapen in een kraterlandschap.


    2


    Om 7 uur ‘s morgens bereikten de Rangers de voet van de 30 meter hoge klippen.
    Enterhaken met touwen werden door middel van mortieren omhoog geschoten. Met behulp van touwladders beklom deze speciale eenheid de klippen en slaagde zij er in de Duitsers uit te schakelen.
    Het vestingwerk was voor een groot deel nep. Houten telefoonpalen die uit bunkers staken moesten de indruk wekken dat zij zwaar bewapend waren.


    3


    Omaha Beach
    Omaha Beach was de codenaam van de geallieerden voor een van de vijf stranden waar de invasie plaatsvond.
    Het bestreek de kustlijn tussen Sainte-Honorine en Vierville-sur-Mere.
    De landing op deze plaats leidde tot grote verliezen bij de geallieerden. Om het strand te bereiken moesten de soldaten, zonder enige dekking, over een afstand van 30 meter door ondiep water waden.

    4


    De gesneuvelden kregen een laatste rustplaats op de Amerikaanse begraafplaats van Colleville-sur-Mere.
    Ook de zoon van Theodore Roosevelt (president van de USA van 1901/1909) ligt hier begraven. Zes weken na de landing stierf hij in New York aan een hartaanval. Tussen zijn manschappen begraven worden was zijn laatste wens.

    5


    De vier broers Niland trokken mee ten strijde tegen de Duitse agressor. Robert stierf op D-Day, zijn broer Preston een dag later. Edward was vermist.
    Mrs Miland ontving kort na mekaar de doodsberichten van haar drie gesneuvelde zonen.
    Om de zwaar getroffen familie nog meer verdriet te besparen, kreeg een speciaal team soldaten de opdracht om in het oorlogsgewoel de enige nog levende broer (Fritz) te zoeken, en naar huis te sturen. Zij slaagden in hun opdracht.
    Edward keerde later uit krijgsgevangenschap terug.
    Dit verhaal inspireerde de makers van de film Saving private Ryan.

    6



    Juno Beach
    De Canadese en Britse strijdkrachten die op Juno Beach landden, hadden een bijzonder moeilijke taak. Terwijl zij zwaar onder vuur lagen, moesten zij een rotsmuur beklimmen die tweemaal zo hoog was als die aan Omaha Beach.
    De Duitsers verdedigden deze kuststrook door middel van 11 zware batterijen met 155mm geschut, 9 middelzware batterijen met 75mm kanonnen, machinegeweernesten, geschutsbunkers en kleinere betonnen fortificaties.
    Bij de eerste aanvalsgolf leden de geallieerden hier 50% verlies, het hoogste percentage van alle stranden, Omaha Beach uitgezonderd.
    Na enkele uren hevige strijd slaagden de Canadezen en Britten er in de verdediging te doorbreken en aan hun opmars landinwaarts te beginnen.

    De 1st Hussars van het zesde Canadese pantserregiment, was de enige geallieerde eenheid die het vooropgestelde doel haalde. Op 6 juni bereikten zij de weg Caen – Bayeux, 12 km landinwaarts.

    In Bény-sur-mere bezochten we alleen het militaire kerkhof.

    7


    Dit drukbezochte kerkhof is ook de laatste rustplaats van vele onbekende soldaten. Op vele graven ligt een Canedese munt.

    8


    We zijn ook even in Arromanches geweest. Het plaatselijke museum (met cinema) is een ervaring apart en zeker een bezoek waard.

    9


    Als laatste foto het monument ter ere van - en ter nagedachtenis aan - alle gesneuvelden:

    10


    Het verhaal van de landing in Normandië heeft mij zwaar aangegrepen. Ik hoop dat ik die gevoelens heb kunnen overbrengen via deze kleine reportage.

    Dit fotoverhaal draag ik op aan al diegenen die vochten in de Tweede Wereldoorlog en nooit naar huis terugkeerden. Zij lieten hun leven voor onze vrijheid.

    Noot: Ik heb zelf foto’s gemaakt van de afbeeldingen en oude foto’s die in dit fotoverhaal verwerkt zijn.

    Last edited by lilybie; 29 augustus 2009, 07:36. Reden: na enkele opmerkingen tekst aangepast
    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

  • #2
    Re: Operation Overlord of.... D-day

    De geschiedenis weergegeven in een prachtverhaal met mooie beelden, je hebt er veel werk in gestoken maar het resultaat is schitterend
    Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
    www.cromagnonman.be

    Comment


    • #3
      Re: Operation Overlord of.... D-day

      Oorspronkelijk geplaatst door cromagnonman Bekijk bericht
      De geschiedenis weergegeven in een prachtverhaal met mooie beelden, je hebt er veel werk in gestoken maar het resultaat is schitterend
      helemaal mee eens, prima gedaan.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Operation Overlord of.... D-day

        Heel erg mooi fotoverhaal inderdaad. Maar die taal- en schrijffouten, jongens toch... ("de Normandië" i.p.v. "Normandië", "Ammoraches" i.p.v. "Arromanches", "het bevind" i.p.v. "het bevindt"...). De landing vond plaats in 1944 trouwens, niet in 1945.

        Comment


        • #5
          Re: Operation Overlord of.... D-day

          Een zeer mooie voorstelling .
          Onlangs was er nog de herdenking op de Franse tv met zeer mooie beelden(het was een dag met schitterend weer) president Obama en natuurlijk Sarkozy waren er ook.

          Klein schoonheidsfoutje:de landing was op 6 Juni 1944
          Flickr PBase
          Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

          Comment


          • #6
            Re: Operation Overlord of.... D-day

            Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
            Heel erg mooi fotoverhaal inderdaad. Maar die taal- en schrijffouten, jongens toch... ("de Normandië" i.p.v. "Normandië", "Ammoraches" i.p.v. "Arromanches", "het bevind" i.p.v. "het bevindt"...). De landing vond plaats in 1944 trouwens, niet in 1945.
            misti bedankt voor je opmerkingen maar door het probleem dyslexie zie ik mijn schrijffouten niet tot dat iemand me er opmerkzaam op maakt
            waarna ik het met schaamrood op de kaken verander dus een verhaal schrijven is al een hele opgave en dat dit dan niet foutloos blijft vooral de D,T en de DTfouten vind ik zelf verschrikkelijk
            Last edited by lilybie; 27 augustus 2009, 09:46.
            Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
            Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

            Comment


            • #7
              Re: Operation Overlord of.... D-day

              Oorspronkelijk geplaatst door EdDu Bekijk bericht
              Een zeer mooie voorstelling .
              Onlangs was er nog de herdenking op de Franse tv met zeer mooie beelden(het was een dag met schitterend weer) president Obama en natuurlijk Sarkozy waren er ook.

              Klein schoonheidsfoutje:de landing was op 6 Juni 1944
              bij deze aangepast
              Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
              Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

              Comment


              • #8
                Re: Operation Overlord of.... D-day

                Een schrijffout meer of minder, zal de wereld niet door vergaan,als iemand mij erop wijst als ik een schrijffout heb gemaakt dan zeg ik altijd " das voorkeurspelling" ;-)
                Als we hier op het forum zouden zijn voor te leren schrijven dan was de naam niet BD,
                maar dat is mijn bescheiden mening

                grtz
                dieselke

                Comment


                • #9
                  Re: Operation Overlord of.... D-day

                  Oorspronkelijk geplaatst door dieselke Bekijk bericht
                  Als we hier op het forum zouden zijn voor te leren schrijven
                  Je bedoelt allicht om te leren schrijven Dieselke...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Operation Overlord of.... D-day

                    Zo even de tekst vervangen, hoop dat deze nu een stuk aangenamer te lezen is.
                    met dank aan een goede vriend
                    Last edited by lilybie; 30 augustus 2009, 22:43.
                    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Operation Overlord of... D-day

                      Prachtig verhaal en zeer mooi weergegeven. Ik ben er ook geweest op al deze plaatsen welke je vernoemd in je verhaal..Het grijpt je toch steeds als je weet dat onze bevrijders er een zware strijd voor hebben geleverd.Des te meer is dit 1 van de betere bewerkingen en verhalen die ik hier al zag..Merci.
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

                      Comment


                      • #12
                        Re: Operation Overlord of... D-day

                        Blijkbaar heb ik een en ander gemist, want ik begrijp de reacties van de criticasters hierboven niet.

                        Ik vind dit een prima reportage, ook tekstueel.
                        Mooie foto's, en collages die bedacht en gemaakt zijn door een creatieve geest.

                        Zeer mooi!

                        Daar moet ik ook eens naartoe, want ons oorlogsverleden interesseert mij wel.
                        Last edited by Jos Vanhengel; 29 augustus 2009, 01:08.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #13
                          Re: Operation Overlord of... D-day

                          heb al de plaatsen ook al gezien en bij het zien van deze plaatjes is het net of ik er weer ben..
                          mooi in beeld gebracht

                          Comment


                          • #14
                            Re: Operation Overlord of... D-day

                            prachtige reeks van een donker verleden dat niet vergeten mag worden. Een fotoweekend Normandie zit er bij mij ergens volgend jaar ook aan te komen.

                            @Jos : Vergeet niet dat er in ons landje ook tal van oorlogsmonumenten en musea te bezoeken zijn, doorheen heel het land en soms dichterbij dan je denkt.
                            Mvg,David
                            [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

                            Comment


                            • #15
                              Re: Operation Overlord of... D-day

                              hier wordt ik stil van ... ben er zelf al een paar maal geweest maar deze beelden doen me weer nadenken ... knap geadaan. bedankt!
                              Zonder moeite bereik je enkel wat de moeite niet waard is ...
                              www.allaerts.be Canon EOS 7D MK II, 5D MK III met Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM en Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM II; Sigma Fishey; Canon 50 mm 1.8; Finepix S 9600

                              Comment

                              Working...
                              X