Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Telezoom lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Telezoom lens?

    Knettergek ben ik aan het worden.
    Ik ben momenteel in het bezit van een D300 + 16-85mm VR.
    Een mooie combinatie vind ik. Maar ik ontbreek regelmatig aan wat meer zoom bereik.
    Ik heb in mijn kast nog een 70-300G liggen maar daar ben ik absoluut niet tevreden over (ik weet het, die kost ook niet zo veel...) Nu ben ik al een tijdje aan het rondkijken voor een goede telezoom van Nikon. Mijn droom is een 70-200VR, maar dat ligt niet echt in mijn budget, en zeker als ik de prijs bekijk van de nieuwe 70-200VR II dan is het helemaal hopeloos. Tweedehands betaal je nog altijd een 1300€ en als ik ze laat meebrengen uit de States zit ik ook +- aan dit bedrag (met risico van Douane).
    Andere mogelijkheden: 70-300mm VR of 80-200AFD of 80-400VR
    Is de 70-300mm VR een goede lens of zijn de andere 3 veel beter?
    Wat is prijs/kwaliteit de beste uitbreiding van mijn set.
    Ik lees over alle lenzen veel goede dingen, maar ik wil uiteraard de beste investering doen.
    Is de 80-200AFD zonder de VR functie aan te raden? Ik doe geen sport fotografie.
    Of vogels dichtbij halen is ook niet mijn bedoeling. Ik wil wel mijn zoontje kunnen fotograferen als hij in de speeltuin aan het ravotten is...

  • #2
    Re: Nikon Telezoom lens?

    Alle genoemde lenzen zijn goed. Dat valt toch alweer mee!?
    De 70-300VR is vrij goedkoop (relatief dan) en zeker een fijn bereik met VR en AFS (alhoewel niet de snelste AFS zoals professionele objectieven).
    De 80-200 AFD voldoet eveneens uitstekend maar is wat zwaarder, iets minder bereik maar wel 2.8.
    De 80-400 VR heeft als nadeel dat de AF echt niet geschikt is voor sport of snel bewegende dieren. Wel vrij behoorlijke scherpte en een erg aantrekkelijk bereik.
    Mijn advies: begin met de 1e. Rond de 380 euro een uitstekende koop. Heel veel zware gebruikers (niet alleen ik)houden die lens erbij vanwege het gemak.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Telezoom lens?

      De 80-200 heb je in vier varianten.

      2 schuifzoomen, een met D een zonder, Dan een Af-d met draaizoom en een AFS. De laatste twee zijn zat snel, de eerste twee zijn traag met focussen, maar wel heel erg goed in beeld en prijs (€350 ofzo).

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Telezoom lens?

        En de sigma 100-300 F4? Qua scherpte doet deze niks onder voor de 70-200 van nikon.
        Groeten Remco.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Telezoom lens?

          zullen de foto's van de 70-300vr van een gelijkaardige kwaliteit zijn dan de 80-200AFD ?
          Want van de 80-200AFD heb ik gelezen dat de optische kwaliteit van een superieuur niveau is.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Telezoom lens?

            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            De 80-200 heb je in vier varianten.

            2 schuifzoomen, een met D een zonder, Dan een Af-d met draaizoom en een AFS. De laatste twee zijn zat snel, de eerste twee zijn traag met focussen, maar wel heel erg goed in beeld en prijs (€350 ofzo).
            Een schuifzoom behoort niet tot mijn opties.
            De draaizoom vind ik enkel nog terug in de AFD versie. +- 1000€ incl btw
            De AFS versie kan ik nergens terug vinden.
            Wat is eigenlijk het verschil in prestatie en prijs tss de 80-200 AFD en AFS ?

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Telezoom lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
              En de sigma 100-300 F4? Qua scherpte doet deze niks onder voor de 70-200 van nikon.
              Neen, liever Nikon.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon Telezoom lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door g-love Bekijk bericht
                Een schuifzoom behoort niet tot mijn opties.
                De draaizoom vind ik enkel nog terug in de AFD versie. +- 1000€ incl btw
                De AFS versie kan ik nergens terug vinden.
                Wat is eigenlijk het verschil in prestatie en prijs tss de 80-200 AFD en AFS ?
                Volgens mij staat er een af-s in het aangeboden deel van dit forum. AFS focust ietsje sneller. De AFS heeft wel de mogelijkheid om de af te overriden door aan de focustring te draaien en heeft een focuslock knop. Bij de AFD moet je eerst een schakelaar overhalen om manueel te focussen, bij de afs pak je die gewoon vast en draai je eraan. geen idee of dat voor jouw relevant is, maar 't is een verschil. Het optisch design is ook aangepakt, maar ofdat veel verschil maakt betwijfel ik. De AF-D is overigens optisch gelijk aan de twee schuifzoomen die eraan vooraf gaan. De afs kan je ook gebruiken op de goedkopere nikons, dus de d40(x)/d60/d3000/d5000, de afd is daar manualfocus only. overigens lijkt het erop dat de ingebouwde motor steeds meer opschuift naar de hogere segmenten, het zou me niets verbazen dat de opvolger van de D90 ook een motor ontrbreekt, dus toekomstgewijs is het eventueel wel interessant om toch voor die afs te gaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon Telezoom lens?

                  De telelens die ik jou ( en iedereen eigenlijk) zou aanraden, staat niet bij je lijstje.
                  Het is de nikon AF 180mm 2.8. Je gebruikt hem vnl om meer tele te hebben voor bv je zoontje zeg je. Al je genoemde lenzen kunnen niet tippen aan deze 180mm.
                  De 70-300mm VR vind ik overigens voor z'n geld wel heel veel bieden van 70 tot ongeveer 200 mm. Je gaat die 180mm nooit meer weg doen denk ik, tenzij je een 200mm/2 overweegt....
                  Just my 2 cents.
                  Groetjes Edwin
                  Mijn Foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon Telezoom lens?

                    Met de 2.8 180mm ben ik het ook helemaal eens!Kosten in zeer goede staat tweedehands rond de 400 euro, bij een niet D exemplaar nog minder vaak voor een lens die optisch inderdaad mooier is dan alle genoemde zooms.
                    Ik heb ze allebei, maar eerlijk gezegd gebruik ik de 70-300VR nog het meest.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon Telezoom lens?

                      lap nog meer twijfels!!!
                      even samenvatten tot nu toe:

                      70-200Vr: te duur,
                      70-300Vr: 380€, prijs ok, kwaliteit lens= voldoende ?
                      80-200afd 2.8: +- 1000€, prijs nog net binnen budget (enkel voor een nieuwe!)
                      80-400Vr: zo veel zoom heb ik niet nodig.
                      180 2,8: +-830€, prijs ok, maar vrees dat ik te beperkt zal zitten met een fix lens, vandaar liever een zoom.

                      wat raden jullie aan?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon Telezoom lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door g-love Bekijk bericht
                        lap nog meer twijfels!!!
                        even samenvatten tot nu toe:

                        70-200Vr: te duur,
                        70-300Vr: 380€, prijs ok, kwaliteit lens= voldoende ?
                        80-200afd 2.8: +- 1000€, prijs nog net binnen budget (enkel voor een nieuwe!)
                        80-400Vr: zo veel zoom heb ik niet nodig.
                        180 2,8: +-830€, prijs ok, maar vrees dat ik te beperkt zal zitten met een fix lens, vandaar liever een zoom.

                        wat raden jullie aan?
                        Ik heb de 70-300 VR vorige maand samen aangekocht met mijn D300 en ik ben er héél tevreden over. Scherpte ok, kwaliteit prima, gebruiksgemak ok en voor buitenopnamen perfect geschikt. En ik kreeg net een berichtje van een forummember dat ie ze na mijn bevindingen ook gaan halen is ... Ik heb em 379 euro betaald (excl. het UV filter). Nieuw. Als je foto's wil zien ===> PM !
                        Succes.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon Telezoom lens?

                          Ik heb de 70-200/2.8 VR en de 70-300 VR.
                          Behoudens de bouwkwaliteit en de lichtsterkte zie ik nauwelijks verschil in het 70 tot 200 mm bereik tussen beide lenzen.
                          De 70-300 VR is al zeer goed vanaf volle opening en verdient dan ook heel zeker aanbeveling indien je niet over een groot budget beschikt.
                          De 70-200 is een heel goede lens voor sport, maar voor al de rest kan de 70-300 zeker wedijveren.
                          Ik heb de 80-200/2.8 AFD gehad en die was eveneens goed, behalve op 200 mm waar de hoeken toch wat minder waren. Bovendien was de AF een stuk minder snel en luidruchtiger. Had ook wat meer last van 'hunten' bij het zoeken naar AF.
                          Onderschat eveneens het gemak van VR niet bij de voornoemde 70-300.
                          80-400 zou ik niet aanbevelen: te duur, AF veel te traag en uiteindelijk ook maar f5.6 voor die prijs.
                          180/2.8 Is vrij goed, maar o zo trage AF en niet beter van glas dan de moderne telezooms.
                          Van die 70-300 VR zal je geen spijt hebben, een betere prijs/kwaliteit ga je bovendien nergens vinden.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon Telezoom lens?

                            Ik heb me de 70-300 VR gekocht voor op mijn D700.
                            Het is een goeie lens vrij licht, goed zelfs bij volle opening (als je een 2.8 koopt van Sigma bv en je moet die al wat knijpen ben je zeker zo goed af met de 70-300VR van Nikon)
                            Past ook op FF.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon Telezoom lens?

                              Dankzij al jullie reacties, ga ik voor de 70-300Vr.
                              Ik denk dat die prijs/kwaliteit zeker een goede koop is.

                              Thanks!!!

                              Comment

                              Working...
                              X