Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

natuurfotografie met FD glas ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • natuurfotografie met FD glas ?

    Ik heb een vraagje voor de fotografen met ervaring in het analoge tijdperk.

    Ik heb vandaag een Bigma (50-500) waar ik tevreden van ben, behalve dat ik hem enkel op het 500mm gebruik voor natuurfotografie. Eigenlijk zou ik iets lichtsterker willen maar binnen CANON is dit (zoals waarschijnlijk bij de meesten) buiten budget.

    Vandaar dat ik met volgende vraag kom. Vroeger (pre AF-tijdperk) kon men ook mooie foto's maken, dus misschien valt er te overwegen om een oude FD lens te zoeken en die met een adapter te koppelen aan een digitale body. Die oude FD lensen zijn een stuk goedkoper dan hun EF equivalenten. Ik dacht een FD/EF adapter (vb. ELEPHOTO) en een 400mm FD 4.5 L. OK, je hebt geen USM, geen IS en geen AF, maar ik werk vanop een statief. Is dit doenbaar of zie ik het verkeerd ?

    Iemand hiermee ervaring ? alternatieven ?
    Alvast bedankt,
    Sven
    Last edited by timmersv; 7 september 2009, 12:32. Reden: discussie opentrekken naar meerdere alternatieven

  • #2
    Re: natuurfotografie met FD glas ?

    Dat is doenbaar, doch ik zou het niet met een FD lens doen,
    want dan heb je een adapter met glas nodig om op oneindig te focussen;

    Nikkors Ais zijn een oplossing, maar lichtsterk 400-500 mm gaat duur zijn omdat de jongens met Nikon body's dat ook nog kunnen gebruiken.(+/- 1.000 euro)

    Denk aan iets degelijks maar meer exotisch, alleen op canon te gebruiken en zeer goed:
    Een Carl Zeiss Jena 500mm in verschillende mounts beschikbaar is betaalbaar.
    Je zou dat moeten vinden voor 250-300 euro + adapter.

    En zoals je zegt "vroeger namen ze ook goede foto's", men vergeet dat wel eens;

    Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: natuurfotografie met FD glas ?

      Een fdlens zit veel dichter tegen de film aan dan een ef lens, waardoor je fd dus niet zonder verlies van oneindigheid focussen niet op een ef mount gaat kunnen monteren. Er zijn (zeldzame) adapters beschikbaar met wat glas in die dit corrigeren, maar niet zonder de beeldkwaliteit aan te tasten. Oud nikkorglas kan je bijvoorbeeld wel met een €40 kostende adapter op je canon monteren, maar die zijn nog steeds redelijk duur omdat die ook nog gewoon op (duurdere) nikonbodys passen.

      FD glas kan je wel met een adapter op een micro four thirds body zoals de panasonic g1 of olympus e-p1 zetten, je zit dan wel met een crop van 2, maar voor teleglas is dat eigenlijk net een voordeel.

      Voor jouw is het misschien interessant om een M42 adapter aan te schaffen en daar goed glas voor te zoeken. Daarmee kan je eveneens op oneindig blijven focussen en heb je een inmens aanbod aan goede lenzen.
      Last edited by Teun_2; 25 augustus 2009, 17:09.

      Comment


      • #4
        Re: natuurfotografie met FD glas ?

        Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht
        behalve dat ik hem enkel op het 500mm gebruik voor natuurfotografie.
        Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht
        Ik dacht een FD/EF adapter (vb. ELEPHOTO) en een 400mm FD 4.5 L.
        Dan win je -100mm
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: natuurfotografie met FD glas ?

          Maar wel een beter IQ

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Dan win je -100mm
          Greetz,

          Comment


          • #6
            Re: natuurfotografie met FD glas ?

            Oorspronkelijk geplaatst door zippie Bekijk bericht
            Maar wel een beter IQ
            is dat zo, ik heb hier wel meerdere keren gelezen dat de adapters met glas ook kwaliteitsverliesgeven.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: natuurfotografie met FD glas ?

              Ik denk dat de ts ervan uitging dat hij geen glas hoefde te gebruiken, wat met bijvoorbeeld mijn suggestie van een M42 adapter en bijhorend goed M42glas inderdaad zo is. FD op EF is niet zo'n goed idee, dan kan je beter een micro four thirds aanschaffen.

              Comment


              • #8
                Re: natuurfotografie met FD glas ?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Dan win je -100mm
                Ik heb geen extra mm nodig, maar zoek lichtsterker glas rond 400-500mm.
                Die canon was een voorbeeld die nu te vinden is voor 1000€. (Z'n EF equivalent 400mm F4 kost minstens 3 keer zoveel). Vandaar m'n vraag naar alternatieve oplossingen.

                Hopelijk is m'n vraag hiermee verduidelijkt.
                Bedankt voor alle feedback, ze wordt gretig gelezen.

                Sven

                Comment


                • #9
                  Re: natuurfotografie met FD glas ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht
                  Ik heb geen extra mm nodig, maar zoek lichtsterker glas rond 400-500mm.
                  Die canon was een voorbeeld die nu te vinden is voor 1000€.
                  OK, maar als je +/- 1.000 euro wil uitgeven, zijn er nikkors te koop.
                  Zuidstraat , Brussel.

                  paul.
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: natuurfotografie met FD glas ? (of iets anders)

                    Allen, bedankt voor de tips, maar ik blijf een beetje op m'n honger zitten.
                    Heeft iemand echte ervaringen met converters voor telegebruik ?
                    Zolang je lenzen neemt met brandpuntafstand < 150mm is het financiële risico (max. 250€) nog draagbaar, eens daarboven zie ik andere bedragen en moet het een doordachte aankoop blijven. Ik heb ook eens geexperimenteerd met een spiegellens, je hebt waanzinnige mm's (1000mm) maar f11 is echt te donker voor natuurfotografie.

                    Ik zag op ebay bijvoorbeeld een Canon FD 500mm 4.0 passeren voor 1250€. Als je nagaat wat de EF versie kost is het een koopje, alleen zou ik graag eerst in contact komen met iemand die praktische ervaringen heeft met een dergelijke setup.

                    Het Zeiss voorstel klinkt ook aanlokkelijk, maar ik ondervind dat de langere lenzen moeilijk te vinden zijn (of ik kijk op de verkeerde sites).

                    Een 3/4 body zoeken hou ik als last option omdat ik niet direct de lens en een extra body kan sponsoren.

                    Wie praktische ervaringen kan delen, graag een seintje. Als het lukt, post ik hier m'n eerste foto.

                    Alle ervaringen zijn welkom,
                    Sven
                    Last edited by timmersv; 7 september 2009, 12:30. Reden: titel opentrekken naar alternatieven.

                    Comment


                    • #11
                      Re: natuurfotografie met FD glas ? (of iets anders)

                      Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht
                      Ik zag op ebay bijvoorbeeld een Canon FD 500mm 4.0 passeren voor 1250€. Als je nagaat wat de EF versie kost is het een koopje, alleen zou ik graag eerst in contact komen met iemand die praktische ervaringen heeft met een dergelijke setup.
                      Sven ga is zoeken op EOSDIGITAL daar zag ik een omgebouwde FD 500 F4(.5) met EOS adapter met AF confirm. Die persoon had dat zelf gemaakt en had naar mijn weten wel goede resultaten ermee.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: natuurfotografie met FD glas ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                        Oud nikkorglas kan je bijvoorbeeld wel met een €40 kostende adapter op je canon monteren, maar die zijn nog steeds redelijk duur omdat die ook nog gewoon op (duurdere) nikonbodys passen.
                        AI en AI-S lenzen passen (en kan je gebruiken) op alle Nikon bodies. Ook de goedkoopste. Wat wel kan met de semi-professionele en professionele modellen is lichtmeting.

                        C.

                        Comment


                        • #13
                          Re: natuurfotografie met FD glas ?

                          het was niet duidelijk uit m'n vraagstelling, maar ik heb vandaag 2 canon bodies waarvoor ik een lichtsterkere tele (+400mm, F<5.6) zoek.

                          Om maximaal van de cropfactor te genieten zou ik de lens/adapter willen gebruiken op een Canon 20D.
                          Om indien mogelijk de AF te kunnen gebruiken zou ik de lens/adapter willen gebruiken op een Canon 1D series. (alhoewel ik nog geen tele's gevonden heb met AF met support van de adapter).

                          thx voor de tips/ervaringen,
                          Sven

                          Comment


                          • #14
                            Re: natuurfotografie met FD glas ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht
                            Om indien mogelijk de AF te kunnen gebruiken zou ik de lens/adapter willen gebruiken op een Canon 1D series. (alhoewel ik nog geen tele's gevonden heb met AF met support van de adapter).
                            als je een manuele lens (FD dus) gaat kopen, zal je met eender welke adapter op eender welke camera nooit AF hebben he
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #15
                              Re: natuurfotografie met FD glas ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                              als je een manuele lens (FD dus) gaat kopen, zal je met eender welke adapter op eender welke camera nooit AF hebben he
                              Damn.
                              Er zijn maar 3 FD AF lensen geweest die konden samenwerken met de T80.
                              ... Lenses for autofocusing with the T80 were called AC lenses. These lenses had the FD mount and signal transmission capability. Three such lenses were available: AC 50mm f/1.8, AC 35-70mm f/3.5-4.5, and AC 75-200mm f/4.5 (as with the T80, these original FD-mount AF lenses could be scarce in numbers)....

                              bron: http://mir.com.my/rb/photography/com...nt80/index.htm
                              OK, dus voordeel van AF tot F8 bij 1D vervalt.

                              Sven

                              Comment

                              Working...
                              X