Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON 50D - lenzendilemma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CANON 50D - lenzendilemma

    Hallo iedereen,

    Ik heb een Canon 50D en had daar een goede lens bij (sigma 24-60 DG), maar die is bij een overvalpoging helaas gesneuveld. De body heeft het wel overleefd en daarom ben ik nu op zoek naar een nieuwe lens, maar daar heb ik wel enkele vragen bij.

    Bij de vorige lens had ik twee beperkingen (te weinig groothoek en te weinig zoom) maar wel het grote voordeel van een groot diafragma (2.8). Nu vroeg ik me af of er een lens bestaat die zowel groothoek als zoom geeft, gecombineerd met een groot diafragma? Of is dit te veel gevraagd voor één lens en splits ik het best op in twee exemplaren - groothoek en zoom apart?

    Tweede dilemma : kies ik voor een lens met dubbel gebruik (die ook bij fullframe kan later) of nog voor een ouder type (crop camera)? Loont dit nog de moeite?

    Groetjes
    Annelies

  • #2
    Re: CANON 50D - lenzendilemma

    Ik heb hetzelfde probleem.
    Mijn droomlens is een 18-200mm 2.8
    Maar ja

    Je kan gaan voor de 24-70 L 2.8 ligt het dichtste bij wat je had, is wel een heel dure lens.
    Anderzijds is er de 24-105 L4 minder lichtsterk maar wel meer zoom en een stuk goedkoper.
    Ooit zal ik voor één van deze twee kiezen.

    De 17-55mm 2.8 is ook een toplens.
    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
    website: http://www.hung.be
    facebook - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: CANON 50D - lenzendilemma

      De twee objectieven die op 24mm beginnen zijn op een cropcamera (en de 50D is er zo eentje) GEEN breedhoeklenzen. De 17-55 f/2,8 is dat wel, evenals de 17-40 f/4 L.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: CANON 50D - lenzendilemma

        Dit zijn al nuttige tips. Maar kunnen jullie ook telkens erbij zetten van welk merk het objectief is? Canon - sigma - tamron...

        Dankje!

        Comment


        • #5
          Re: CANON 50D - lenzendilemma

          Ik heb alleen maar ervaring met Canon-objectieven, en zal dus alleen die maar aanbevelen.
          De eerste is EF-S 17-55 f/2,8, geschikt voor cropcamera's. Lichtsterke lens die haast nooit van mijn 50D komt. Wel niet goedkoop en redelijk zwaar (in combinatie met mijn 50D+grip met 2 accu's+zonnekap+riem = 2065g )

          De tweede is een EF 17-40 f/4 L. Professionele klasse (L) en geschikt voor zowel cropcamera als fullframe. Niet zo lichtsterk als de eerste, maar wellicht (nog?) beter gebouwd. Zelf geen ervaring, maar dé lens voor landschapsfotografie.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: CANON 50D - lenzendilemma

            Persoonlijk zou ik twee lenzen aanraden
            De 24-105 L F4 omdat je dan een redelijke zoom hebt en die als wandellens zeer goed functioneert op de 50D (heb ze zelf).
            Daarnaast een extra breedhoek, omdat 17 of 18 meestal nog geen breedhoek genoeg is voor wie echt breed wil gaan. Een 10-22 van Canon of de 10-20 van Sigma (nieuw model, zou zeer goed zijn, ik heb de Canon). Of een tokina. OK, de 10-22 van Canon kan je niet meenemen naar een FF (is een EF-S lens) maar de 24-105 wel. En op een FF is 24 WEL breedhoek.

            Comment


            • #7
              Re: CANON 50D - lenzendilemma

              Ben ik het niet mee eens een 17-50(55) voldoet als standaard zoom prima op een crop. Ik heb zelf de combinatie gehad en heb het nu in FF weer, maar had eerst een 28-70 met 10-20, toen gebruikte ik de 10-20 heel veel, na aanschaf van een 17-55 werd de 28-70 niet meer gebruikt en de 10-20 veel minder, echt alleen voor de extremen.

              Een Tamron 17-50 2.8 is een fijne lens.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: CANON 50D - lenzendilemma

                Mischien heb je hier wat aan. http://bobatkins.com/photography/rev...os_lenses.html
                Veel informatie over diverse lenzen en goede tests.
                Succes.
                ____________________________________________
                Met vriendelijke groet. Nico H
                Mijn vliegtuig foto site

                Comment


                • #9
                  Re: CANON 50D - lenzendilemma

                  Ik ben sinds gisteren in het bezit van een 17-55 2.8 van Canon, en op een 50D.
                  Ik kan maar één ding zegen , voortreffelijk
                  Groeten ,
                  VDS Digit@l
                  Rohnny
                  Groeten , VDSDigit@l

                  Comment


                  • #10
                    Re: CANON 50D - lenzendilemma

                    Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                    Persoonlijk zou ik twee lenzen aanraden
                    De 24-105 L F4 omdat je dan een redelijke zoom hebt en die als wandellens zeer goed functioneert op de 50D (heb ze zelf).
                    Daarnaast een extra breedhoek, omdat 17 of 18 meestal nog geen breedhoek genoeg is voor wie echt breed wil gaan. Een 10-22 van Canon of de 10-20 van Sigma (nieuw model, zou zeer goed zijn, ik heb de Canon). Of een tokina. OK, de 10-22 van Canon kan je niet meenemen naar een FF (is een EF-S lens) maar de 24-105 wel. En op een FF is 24 WEL breedhoek.
                    Hangt af van wat je fotografeert, bij gebouwen ed ga je met 17-18 mm nog dikwijls met de rug tegen de muur staan
                    Ik heb oa de 10-22, zeer goede lens, maar ze komt soms maanden niet uit de kast
                    Met een combo 10-22 en 24-XX valt te leven, alhoewel je dan altijd 2 lenzen meehebt
                    Als je f:2.8 wil kost het wel veel geld en gewicht, als je doorgaans buiten fotografeert heb je dat niet nodig

                    Comment


                    • #11
                      Re: CANON 50D - lenzendilemma

                      De 17-40 L is een totaal ander objectief als je die van een xxD op een xD zet.
                      Op een FF is die lekker breed.
                      Hetzelfde ga je merken met de 24-105 L.
                      Beide objectieven zijn heel scherp en hebben een supersonische AF.
                      Als je binnen redelijke termijn overstapt naar FF kan ik deze objectieven warm aanbevelen.
                      Bij mij zit de 24-105 L 90% van de tijd op mijn FF.
                      De 17-40 L gebruik ik voor landschappen op mijn FF.
                      Blijf je echter nog langere tijd bij je 50D blijft, kan ik je de EF-S 17-55 en de Tokina 12-24 aanbevelen.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: CANON 50D - lenzendilemma

                        Ik heb me ook recentelijk een 50D aangeschaft en werk voorlopig met van mijn canon 300d geërfde 18-200 van sigma.
                        Ik ben op zoek naar lichtsterk glas en ben dus aan het twijfelen tussen de EFS17-55 2.8 en de 24-70 L 2.8

                        Als ik de prijzen vergelijk is het "amper" 300 euro meer om een L lens te kopen
                        Anderzijds is een 24 niet echt een breedhoek bij cropfactor 1.6

                        Zou de L kwaliteit opwegen tegenover de breedhoek die in weinig gebruik?


                        Andy
                        Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

                        Comment


                        • #13
                          Re: CANON 50D - lenzendilemma

                          De L-kwaliteit t.o.v. een EF-s 17-55 IS zit hem vooral in een betere bouwkwaliteit, een stevigere lens die in meer extreme omstandigheden kan gebruikt worden. Er zijn natuurlijk ook verschillen in bokeh, kleurwarmte... maar hierin zul je ook verschil merken tussen twee L-objectieven. Zelf heb ik een EF-s 17-55 en een 70-200 L4 is. Wat scherpte betreft merk ik geen verschil tussen beide objectieven op een 50D. Ook niet in focus-snelheid, maar ik heb meestal bij het fotograferen ook geen supersnelle focus nodig. Toch merk ik wel dat beide objectieven beduidend sneller focussen en minder moeite hebben om te focussen dan mijn tokina 12-24.

                          Ik kan mij ook voorstellen dat er tussen de verschillende L-objectieven ook nog beduidende kwaliteitsverschillen zitten.
                          Geniet van foto's maken

                          Comment


                          • #14
                            Re: CANON 50D - lenzendilemma

                            Andy,

                            Ik zie in je handtekening dat je aan het sparen bent voor een 17-55.
                            Dit is volgens mij (en vele anderen) de beste keus die je op dit ogenblik kunt maken.
                            Al wat dit objectief ontbreekt is een rood biesje en de L.
                            Een nadeel aan de 17-55 is dat deze stofgevoelig is.
                            Ik ken evenwel ook mensen die slechts één objectief bij hun 30D respectievelijk 40D gebruiken en dat is de 17-40.
                            In oktober '09 wordt de 15-85 verwacht, dit beloofd een zeer goed objectief te worden.
                            Echter (voorlopig) duurder dan de 17-55 en minder lichtsterk.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment

                            Working...
                            X