Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe scherpte nieuwe lens testen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe scherpte nieuwe lens testen?

    Ik heb me vanmiddag een Sigma 10-20 mm voor mijn Nikon D70s aangeschaft. Nu zou ik eens willen weten hoe ik het best een lens test op scherpte. Ik heb gehoord dat onder de Sigmas verschil in kwaliteit kan zitten. Nu wil ik dat toch eens weten natuurlijk. Ik heb namelijk de indruk dat de eerste foto's niet echt heel scherp zijn. Ofwel is mijn brein niet scherp en ben ik wat paranoia... Ook goed mogelijk.
    Hoe dan ook, wat is een goede objectieve manier om lenskwaliteit en scherpte te testen?

  • #2
    Re: Hoe scherpte nieuwe lens testen?

    Oorspronkelijk geplaatst door ESR Bekijk bericht
    Ik heb me vanmiddag een Sigma 10-20 mm voor mijn Nikon D70s aangeschaft. Nu zou ik eens willen weten hoe ik het best een lens test op scherpte. Ik heb gehoord dat onder de Sigmas verschil in kwaliteit kan zitten. Nu wil ik dat toch eens weten natuurlijk. Ik heb namelijk de indruk dat de eerste foto's niet echt heel scherp zijn. Ofwel is mijn brein niet scherp en ben ik wat paranoia... Ook goed mogelijk.
    Hoe dan ook, wat is een goede objectieve manier om lenskwaliteit en scherpte te testen?
    Werk je met autofocus? Mijn ervaring met de Sigma 12-24 is dat je best hiermee oplet. Doe eventueel een manuele test om zeker te zijn, en gebruik diafragma f/8 tot f/11

    Comment


    • #3
      Re: Hoe scherpte nieuwe lens testen?

      Meestal autofocus ja. Tenzij ik macro probeer, maar da's met deze lens niet de bedoeling. Ik heb nu wat testfoto's met de uitersten genomen van een muur op ongeveer 2 m met volledig diafragma open en dicht op 10 en 20 mm. Misschien toch beter manueel en diafragma ergens in het midden gaan zitten. Morgen eens proberen. Bedankt voor de reactie alvast.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe scherpte nieuwe lens testen?

        Oorspronkelijk geplaatst door ESR Bekijk bericht
        Meestal autofocus ja. Tenzij ik macro probeer, maar da's met deze lens niet de bedoeling. Ik heb nu wat testfoto's met de uitersten genomen van een muur op ongeveer 2 m met volledig diafragma open en dicht op 10 en 20 mm. Misschien toch beter manueel en diafragma ergens in het midden gaan zitten. Morgen eens proberen. Bedankt voor de reactie alvast.
        Succes! Nog een tip: hoe ook de afstandsschaal in het oog (zal voor mid- tot verafgelegen onderwerpen rond oneindig moeten staan)

        Comment


        • #5
          Re: Hoe scherpte nieuwe lens testen?

          Hoe dan ook, wat is een goede objectieve manier om lenskwaliteit en scherpte te testen?
          Om "objectief" te testen moet je met testcharts, § of € biljetten, bakstenen muren, kranten of postzegels werken
          Daarmee test je denk ik in omstandigheden die weinig met de praktijk te maken hebben
          (korte afstand, geen beweging, ...)
          Op een "subjectieve" manier, nl je nieuwe lens samen met één die je al hebt door mekaar gebruiken, weet je snel wat ze in de praktijk waard is

          Comment

          Working...
          X