Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backfocus bij all focus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Backfocus bij all focus

    Vandaag bij mooi weer foto's geschoten bij een skeelerwedstrijd. Ik stel mijn autofocus in op All Focus en de drive op Herhaling. Ik volg een skeeleraar met ingedrukte sluiter en zorg er voor dat het autofocuspunt op de skeeleraar gericht blijft. Als ik hem/ haar goed in beeld heb dan druk ik de sluiter volledig in. De foto's waren teleurstellend omdat de skeeleraar waar ik op scherp heb gesteld (in RAW autofocuspunten ingeschakeld) niet scherp is maar meestal de skeeler 1 of 2 posities achter de gefocuste skeeleraar. Ik heb het diafragma dan op F 2.8 ingesteld.

    Thuis dezelfde combinatie (EOS 40 D met EF 100mm F2.0) getest met Autofocus op One Shot op een reclameposter met volledig diafragmaopening. De autofocus werkt hierbij perfect.

    Enkele weken geleden heb ik bij een wielerwedstrijd 's avonds ook met All Focus en diafragma op 2.8 foto's geschoten. Ik had toen geen problemen met focussen.

    Ik zou graag weten wat er mis gaat en hoe dit een volgende keer is te voorkomen.
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: Backfocus bij all focus

    Het moet zijn al focus i.p.v. all focus.
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

    Comment


    • #3
      Re: Backfocus bij all focus

      Nee, hed moed ai focus sein

      Het bestaan van de letter i is bekend?

      Comment


      • #4
        Re: Backfocus bij all focus

        AI SERVO ...

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Backfocus bij all focus

          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Nee, hed moed ai focus sein

          Het bestaan van de letter i is bekend?
          Neen.
          Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

          Comment


          • #6
            Re: Backfocus bij all focus

            Welk AF-punt heb je gebruikt?
            Bij een 40D is het centrale AF-punt sneller en gevoeliger, waardoor dat beter geschikt is voor actiefotografie met een kleine diafragma-opening. Maar het probleem is dan dat je met dat AF-punt meestal niet op het gezicht van de sporters kan scherpstellen, als je de compositie van de foto meteen goed wil zonder te croppen.

            Actiefotografie gecombineerd met een heel kleine scherptediepte zorgt altijd voor een veel kleiner percentage bruikbare foto's. Alleen met een heel snelle lens (snelle AF) en een professionele camerabody gaat dat iets beter, maar ik denk dat in dit geval de AF van de 100mm f2 niet snel genoeg is.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Backfocus bij all focus

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Nee, hed moed ai focus sein

              Het bestaan van de letter i is bekend?
              Sorry Telekees, waar slaat dit op ?

              Zoals mm al aangaf is de juiste instelling AI SERVO

              Op deze manier blijft de camera constant gefocust op het onderwerp waarop het gekozen scherpstelpunt (dat rood oplicht) gericht is (zolang je de ontspanknop half ingedrukt houdt natuurlijk)
              Je kiest daarom best het middenste punt omdat dit doorgaans het meest gevoelige is

              BIj AI FOCUS zou de camera zelf beslissen of hij in mode ONE SHOT (je stelt éénmaal scherp en je hoort een piepje) of AI SERVO zou werken, dit wordt doorgaans afgeraden

              Voor de rest RTFM (Read The F... Manual)

              Comment


              • #8
                Re: Backfocus bij all focus

                Zowel lens als body kunnen het snel scherpstellen op een onderwerp in beweging aan.
                Gebruik de instelling Servo autofocus en kies enkel de middelste scherpstelpunt.
                Hou de camera altijd naar het onderwerp (van zodra er iets tussen fototoestel en onderwerp komt, bijvoorbeeld een reklamebord, zal het toestel scherpstellen op het reklamebord).
                Probeer ook een wat grotere scherptediepte te gebruiken (kleinere opening): f/2.8 is echt het minimum wat de 40D aankan.
                Marc Doigny | Portretfotografie

                Comment

                Working...
                X