Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

    Gisteren voor het eerst even met de dSLR op het strand geweest; gewoon geparkeerd langs de kustlijn, even uitgestapt om wat kiekjes te nemen van de zonsondergang.

    Er stond echter veel wind, dus ik voelde de hele tijd zand tegen me aanschuren, ook tegen m'n handen en dus tegen de camera. Deze kwam gelukkig wel van links, dus niet frontaal op de camera. Toch genoeg om me te verontrusten, want volgens mij kan zand toch wel voor flinke schuurschade zorgen aan je camera (en dan vooral de lens), niet?

    Voorlopig zit nog de gewone 18-70mm kitlens op m'n camera, maar die heeft dus ook nog geen zonnekap, filters, niets...

    Nu heb ik wat zitten rondzoeken op het forum, en vanalles gelezen, van UV-filters over polarisatiefilters naar zonnekappen, enz...

    Mijn vraag is dan ook: bij fotograferen op het strand (of aan zee in het algemeen) kan je camera toch wel best wat extra bescherming gebruiken, niet? Vooral de lens dan?

    Wat is in dit geval het meeste aan te raden? Een UV-filter? Of gewoon een degelijke zonnekap (wat dan natuurlijk wel niet helpt bij frontale wind)? Andere suggesties?

    Bedankt
    α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

  • #2
    Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

    Nee, niet weer .....

    Comment


    • #3
      Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      Nee, niet weer .....
      Als je toch niet constructief bent is het dan misschien beter om niet te antwoorden? Niet iedereen is hier reeds bijna 2000 posts aanwezig, en als het dan volgens jou toch zo'n simpele en veelgestelde vraag is zou het toch niet veel moeite kunnen vergen om er een degelijk antwoord op te geven ipv hetgeen waarvoor je nu op de post-knop hebt geduwd?

      Ik heb de FAQ gelezen, heb de zoekfunctie gebruikt, en had nu toch graag de mening gehoord. Natuurlijk heb ik andere topics gelezen, maar ten eerste is er toch veel evolutie merkbaar in een wereld zoals deze van de digitale fotografie, dus had ik het liefst een zo recent mogelijk antwoord gehad van de experts hier aanwezig; ten tweede vervallen de meeste topics over UV-filters die ik heb gevonden snel in een "maken ze een verschil uit qua kwaliteit van foto's"-discussie; en ten derde heb ik betrekkelijk weinig topics gevonden over Sony camera's, en het aanraden van één of andere Nikon zonnekap met een rare vorm heb ik nu niet bepaald heel veel aan.

      Vermits Sony toch nog maar recentelijk z'n waarde begint te bewijzen op de dSLR markt en ik nu toevallig over een Sony beschik, had ik dan ook graag gehoord wat andere eventuele Sony-gebruikers (anderen natuurlijk ook) hierop gevonden hebben. En bij gebrek aan subfora voor merken (wat ik allesbehalve erg vind voor de duidelijkheid) ben ik dan ook genoodzaakt om hier te posten...

      Dus ik hoop alsnog op een opbouwend antwoord van iemand? Alvast bedankt.
      Last edited by Jovac7; 23 augustus 2009, 01:40. Reden: "(anderen natuurlijk ook)"
      α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

      Comment


      • #4
        Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

        Eerst iets over de bescherming van je objectief. De kans dat opvliegend zand je lens zou bekrassen is uiterst miniem, de schade wordt meestal veroorzaakt door het onzorgvuldig/onvoorzichtig reinigen. Een filter kan je er afschroeven en afspoelen onder de kraan en is dus wel wat handiger en allesinds heel wat goedkoper om eventueel te vervangen maar niet noodzakelijk om je objectief te beschermen. Daar heb je lensdoppen voor.
        Het optische effect van een uv-filter hangt af van het type en de kwaliteit. Het UV-licht heeft (bij mijn weten) geen directe invloed op een beeldsensor en een neutrale uv-filter dus in principe ook niet. Een moderne lens heeft echter allerlei coatings om ze optisch zuiverder te maken en om glanzen en reflecties tegen te gaan. De kans is reëel dat een filter op dat gebied toch wat minder presteert.

        Comment


        • #5
          Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

          Oorspronkelijk geplaatst door Jovac7 Bekijk bericht
          Als je toch niet constructief bent is het dan misschien beter om niet te antwoorden? Niet iedereen is hier reeds bijna 2000 posts aanwezig, en als het dan volgens jou toch zo'n simpele en veelgestelde vraag is zou het toch niet veel moeite kunnen vergen om er een degelijk antwoord op te geven ipv hetgeen waarvoor je nu op de post-knop hebt geduwd?
          KNIP

          vast bedankt.
          Ik hou het kort maar afdoende:
          Een uv filter is 100% overbodig
          Een zonnekap is nuttig, maar vooral tegen ongewenste lichtinval.

          Met Sony heeft het niets te maken.

          Comment


          • #6
            Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Een uv filter is 100% overbodig
            Tot je het objectief gaat verkopen toch. Dan heeft er plots eentje opgestaan "vanaf Dag 1" . Lees er onze Aangeboden sectie maar op na.

            (ik heb een UV-filter op al mijn lenzen staan. Die gaat er enkel af voor de volgende redenen:
            - reinigen;
            - vervangen door circ pol;
            - nachtfotografie;
            - als ik ook maar iets merk van flare, onscherpte, of dergelijke)
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Tot je het objectief gaat verkopen toch. Dan heeft er plots eentje opgestaan "vanaf Dag 1" . Lees er onze Aangeboden sectie maar op na.
              Dat is ook niet onwaar....
              Dat ie er bij mij op dag "x "afging hoeft er toch niet bij te staan?

              Comment


              • #8
                Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

                Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                Ik hou het kort maar afdoende:
                Een uv filter is 100% overbodig
                ik weet het toch niet zo hoor.. als jij op een strand gaat fotograferen waar een permanente landinwaartse wind staat hangt alles na een uur vol met fijne waterdruppeltjes. Die drogen dan waarna zout + onzuiverheden kristalliseren, en dan moet je toch voorzichtig zijn als je je lens wil schoonmaken. De coating mag nog zo hard en krasbestendig zijn, er kan altijd een nog harder materiaal in dat water zitten en dan is er toch kans op krassen. Idem voor bijv. fotograferen op bouwwerven etc. Kan zijn dat ik helemaal fout ben, of veel te voorzichtig, maar ik heb in het verleden al 1 (weliswaar goedkope) lens en 2 paar brillenglazen om zeep geholpen in bovengenoemde omstandigheden..

                Comment


                • #9
                  Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

                  Ik ben benieuwd hoeveel zand ik heb beschadigd met mijn frontlenzen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

                    Bij zijdelingse wind is een zonnekap meestal wel voldoende als bescherming. Bij frontale wind verkies ik ook een UV filter (of een andere als je een "bewerkingsfilter effect" wil). Al is het maar om me gerust te voelen. Dit wel bij een wind die krachtig genoeg is om het zand en of water te verplaatsen. Al heb ik van het zoute water meer schrik qua beschadiging dan van het zand.
                    Maar zoals eerder aangehaald is het onzorgvuldig reinigen veel gevaarlijker!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

                      Oorspronkelijk geplaatst door terrestrial Bekijk bericht
                      ik weet het toch niet zo hoor.. als jij op een strand gaat fotograferen waar een permanente landinwaartse wind staat hangt alles na een uur vol met fijne waterdruppeltjes. Die drogen dan waarna zout + onzuiverheden kristalliseren, en dan moet je toch voorzichtig zijn als je je lens wil schoonmaken. De coating mag nog zo hard en krasbestendig zijn, er kan altijd een nog harder materiaal in dat water zitten en dan is er toch kans op krassen. Idem voor bijv. fotograferen op bouwwerven etc. Kan zijn dat ik helemaal fout ben, of veel te voorzichtig, maar ik heb in het verleden al 1 (weliswaar goedkope) lens en 2 paar brillenglazen om zeep geholpen in bovengenoemde omstandigheden..

                      Jongen, ik heb in juli 2 weken over de Waddenzee gezworven (met m'n zeilboot) zonder filters en er is helemaal geen zout water op mijn lenzen gekomen.....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

                        Bedankt voor de reacties iedereen!

                        Bon, ik denk dat ik dan toch maar ga kijken voor een goedkope UV-filter, maar die er niet continu zal op laten. Er zijn duidelijk overal voor- en tegenstanders ervan, en ik kan me inbeelden dat ook niet alle UV-filters hun taak waarvoor ze eigenlijk gemaakt zijn (zijnde het tegenhouden van UV-licht) perfect vervullen. Daarom zou ik ze er dan ook niet voortdurend laten opzitten, vermits ik doorgaans toch wel in normale weersomstandigheden fotografeer

                        Maar langs de andere kant is het misschien toch wel handig om er eentje voorradig te hebben, zodat ik bij een volgende keer op het strand toch wat geruster ben om beschadiging aan de lens te voorkomen? De ene zegt hier blijkbaar dat er helemaal geen schade aan de lens kan komen door zand/sea spray, de anderen zeggen van wel, dus ik denk dat ik maar voor "better safe than sorry" zal gaan en er op die momenten een UV-filtertje voorschroeven...
                        α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

                        Comment


                        • #13
                          Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

                          Als jij er beter van slaapt dan moet je beslist een UV filter gebruiken.
                          Maar hou er wel rekening mee dat Murphy altijd aanwezig is zodat je erop kunt rekenen dat die ene gigantische windvlaag, waarbij het zand met verwoestende kracht tegen de voorkant van je objectief vliegt, zich alleen voordoet als je er toevallig geen filter op hebt zitten.

                          De UV stralen die geabsorbeerd worden door dergelijke filters kom je alleen tegen in het hooggebergte, ongeveer vanaf 1500 meter boven de zeespiegel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Jongen, ik heb in juli 2 weken over de Waddenzee gezworven (met m'n zeilboot) zonder filters en er is helemaal geen zout water op mijn lenzen gekomen.....
                            Dan heb je zeker niet gedoken.
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

                              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Maar hou er wel rekening mee dat Murphy altijd aanwezig is zodat je erop kunt rekenen dat die ene gigantische windvlaag, waarbij het zand met verwoestende kracht tegen de voorkant van je objectief vliegt, zich alleen voordoet als je er toevallig geen filter op hebt zitten.
                              Dat zie ik inderdaad wel nog gebeuren ja zou weer typisch wat voor mij zijn.

                              Nu soit, we zien wel, ik had idd ook gelezen dat de UV-stralen die de foto zouden kunnen verstoren (zeker op zeespiegelhoogte) quasi niet voorkomen, maar zoals ik al zei, het zou meer als bescherming zijn dan als echte UV-filter
                              α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

                              Comment

                              Working...
                              X