Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor interieur-foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens voor interieur-foto's?

    Hoi,

    Kan iemand me raad geven, ik moet nogal vaak foto's maken van interieurs (kleine keuken op een foto krijgen is nu niet haalbaar) en woningen, ik heb een canon 40D, en zou me nog een "betaalbare" lens willen aanschaffen.

    Wat raden jullie me aan, breedhoeklens? zoja, welke?

    alvast bedankt voor jullie hulp/advies

  • #2
    Re: welke lens voor interieur-foto's?

    Oorspronkelijk geplaatst door Julietje Bekijk bericht
    Hoi,

    Kan iemand me raad geven, ik moet nogal vaak foto's maken van interieurs (kleine keuken op een foto krijgen is nu niet haalbaar) en woningen, ik heb een canon 40D, en zou me nog een "betaalbare" lens willen aanschaffen.

    Wat raden jullie me aan, breedhoeklens? zoja, welke?

    alvast bedankt voor jullie hulp/advies
    Het is natuurlijk wel handig als je erbij zet welke lensen je al hebt.. hoe meer groothoek hoe beter..

    Heb je nu 28 als kleinste? Probeer dan een 18mm is nu 18 je kleinste ga dan voor een 12-22....
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

    Comment


    • #3
      Re: welke lens voor interieur-foto's?

      Sigma 18-200mm OS , is de enige lens die ik nu heb....
      maar daar lukt het dus niet mee....

      Comment


      • #4
        Re: welke lens voor interieur-foto's?

        een 10-20 canon heeft er zo een, sigma ook
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: welke lens voor interieur-foto's?

          Oorspronkelijk geplaatst door Julietje Bekijk bericht
          Sigma 18-200mm OS , is de enige lens die ik nu heb....
          maar daar lukt het dus niet mee....
          Tamron 10-24mm F 3.5-4.5 DI II LD Canon

          is dan een leuke lens
          Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
          My flickr My site

          Comment


          • #6
            Re: welke lens voor interieur-foto's?

            dank u voor te tips, ik ga alvast opzoek naar deze lenzen...

            Comment


            • #7
              Re: welke lens voor interieur-foto's?

              Dan hebt je waarschijnlijk echt wel een combinatie nodig van meer groothoek en zo weinig mogelijk vertekening. De lenzen waaraan ik dan spontaan denk zijn eigenlijk stervensduur... (14mm, nieuwe 17mm, ...)

              Comment


              • #8
                Re: welke lens voor interieur-foto's?

                Kan je gewoon geen foto's aan elkaar plakken in photoshop? Het nadeel van een breedhoek is dat hij altijd vertekening geeft en ik ben niet zeker of dat nu ook de bedoeling is.

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens voor interieur-foto's?

                  Oorspronkelijk geplaatst door aikesv Bekijk bericht
                  Kan je gewoon geen foto's aan elkaar plakken in photoshop? Het nadeel van een breedhoek is dat hij altijd vertekening geeft en ik ben niet zeker of dat nu ook de bedoeling is.
                  Vertekening ligt aan jezelf dan hebt je camera in een verkeerde stand gehouden en vervorming haal je, nee het programma doet 't, eruit met DxO 5(als de lens in het pakket zit) en geheel automatisch.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens voor interieur-foto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                    Dan hebt je waarschijnlijk echt wel een combinatie nodig van meer groothoek en zo weinig mogelijk vertekening.denk zijn eigenlijk stervensduur...
                    U bedoelt vervorming.
                    Vertekening is het gevolg van de grote hoek van een groothoek...

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens voor interieur-foto's?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Vertekening ligt aan jezelf dan hebt je camera in een verkeerde stand gehouden en vervorming haal je, nee het programma doet 't, eruit met DxO 5(als de lens in het pakket zit) en geheel automatisch.
                      Idem voor Telekees

                      Sorry maar ik vind bovenstaande niet juist. U stelt vertekening gelijk met vertekend perspectief wat niet correct is. Vertekenng wordt normaal gezien gelijkgesteld aan het niet correct weergeven van de werkelijkheid wat idd een vervorming is.

                      Bij de TS-E 24 van Canon bvb kan men perfect het vertekend perspectief uitschakelen maar niet de (welliswaar heel lichte) kussenvormige vertekening. Zie http://www.dpreview.com/lensreviews/..._c10/page3.asp



                      Het verschil is dat een vertekening altijd logisch is terwijl een vervorming onlogisch kan zijn. In photoshop bvb kan men een beeld vervormen naar persoonlijke smaak, vervormen, niet vertekenen.

                      En omdat de vertekening logisch is zal DxO 5 die automatisch kunnen aanpassen. Nu, ik ken dat programma niet maar vind het wel knap als die dat automatisch kan voor een heleboel lenzen. Moet knap veel code zijn
                      Last edited by aikesv; 26 augustus 2009, 22:19.

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens voor interieur-foto's?

                        Oorspronkelijk geplaatst door aikesv Bekijk bericht
                        Idem voor Telekees

                        Sorry maar ik vind bovenstaande niet juist. U stelt vertekening gelijk met vertekend perspectief wat niet correct is. Vertekenng wordt normaal gezien gelijkgesteld aan het niet correct weergeven van de werkelijkheid wat idd een vervorming is.

                        Bij de TS-E 24 van Canon bvb kan men perfect het vertekend perspectief uitschakelen maar niet de (welliswaar heel lichte) kussenvormige vertekening. Zieknip



                        Het verschil is dat een vertekening altijd logisch is terwijl een vervorming onlogisch kan zijn. In photoshop bvb kan men een beeld vervormen naar persoonlijke smaak, vervormen, niet vertekenen.

                        En omdat de vertekening logisch is zal DxO 5 die automatisch kunnen aanpassen. Nu, ik ken dat programma niet maar vind het wel knap als die dat automatisch kan voor een heleboel lenzen. Moet knap veel code zijn
                        Tje, schieten we met dat rommelzootje ook maar iets op?
                        Om deze wartaal tegen te gaan kwoot ik mezelf uit een ander topic:

                        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht

                        Over vertekening /vervorming:
                        Hier zijn veel misverstanden en overbodige discussies, daarom stel ik het volgende voor:
                        Vertekening noemen we het verschijnsel dat verticale lijnen niet meer rechtop/parallel lijken te staan, dat komt omdat de kijkhoek t.ov. die lijnen scheef is, b.v. bij een hoog gebouw, waarbij je de camera omhoog richt om de bovenkant er ook op te krijgen...
                        Hoe meer groothoek, hoe meer dit op gaat vallen.

                        Vervorming noemen we het verschijnsel dat rechte lijnen krom worden op de foto, nog te onderscheiden in tonvormig (bij groothoek) en kussenvormig (meestal in telestand)
                        De laatste is bij zoomlenzen in het midden meestal minimaal/afwezig

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens voor interieur-foto's?

                          Oorspronkelijk geplaatst door aikesv Bekijk bericht
                          Het verschil is dat een vertekening altijd logisch is terwijl een vervorming onlogisch kan zijn. In photoshop bvb kan men een beeld vervormen naar persoonlijke smaak, vervormen, niet vertekenen.

                          En omdat de vertekening logisch is zal DxO 5 die automatisch kunnen aanpassen. Nu, ik ken dat programma niet maar vind het wel knap als die dat automatisch kan voor een heleboel lenzen. Moet knap veel code zijn
                          Zelf de onlogische vervorming haalt DxO eruit, behalve dan weer exemplarische afwijkingen, omdat de karakteristiek van de lens in het programma zit, bij zoom voor meerdere brandpunten.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lens voor interieur-foto's?

                            Als je met een decente ultrawide (zoals oa de Canon EF-S 10-22) de camera verticaal houdt in het midden tussen vloer en plafond maak je interieurfotos zonder storende vertekening of vervorming, en je huizen zien er gigantisch groot uit
                            Iedereen doet het, lijkt me een must voor dergelijk werk

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lens voor interieur-foto's?

                              De volgende foto is gemaakt met een Sigma 10-20, om her verschil te zien met een Tokina 12-24(de lijntjes)'Je ziet hier veel vertekening doordat de camera niet paralel aan de achterwand is gehouden, maar de rechte lijn van de wand rechts is recht en deze is nog niet eens met DxO bewerkt. Het is niet echt een interieur foto, maar een test.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X