Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breathe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Breathe

    Aangezien ik nog niet heel tevreden ben over de kwaliteit van mijn foto's drop ik ze hier nog bij de beginnersectie. Heb enkele dagen geleden mijn eerste post hier gedaan. Zoals ik al zei: ben pas sinds een weekje fotografie bezig. Het is dus wennen aan alles. Compositie, licht, kleuren, cameragebruik,... Noem maar op. Bij deze foto's heb ik mijzelf verplicht om geen autofocus te gebruiken, kwestie van "echt" te leren fotograferen. Je ziet het ook wel. Foto 2 is bvb niet zo scherp, maar ik wou perse die foto met die oranje avondschemering.

    *edit: heb deze post verplaatst naar dit topic, aangezien in het topic "beginners" max 3 foto's toegelaten zijn.

    Voor de rest... Heel graag opbouwende kritiek.

    Het verhaal heet breathe.







    Last edited by Bailey Rock; 22 augustus 2009, 09:40.

  • #2
    Re: Breathe

    Goh, mijn beste, je maakt het jezelf moeilijk door geen autofocus te gebruiken. Denk je dat het enige "echte" fotograferen met manuele focus gebeurt ? Ik denk dat je van alle fotografen hier op het forum, je er heel weinig gaat vinden, tenzij, wanneer het niet anders kan (bijvoorbeeld 's nachts en de camera vindt geen scherpstelpunt), of bewust om het scherpstelpunt te verleggen.
    Zeker met een D90, met 11 scherpstelpunten, kan je bewust je scherpstelpunt gaan kiezen. Ik zou me in eerste instantie concentreren op "het licht", en de combinatie sluitertijd/diafragma/ISO's... da' s het begin van fotografie. Als je dat snapt, kan je met licht gaan spelen, en daarna kan je bijleren wat je wil. Op DEZE SITE is het licht op een simpele manier uitgelegd.
    Nu vind ik deze foto's als verhaal, als dag, wel wat hebben. Je dweept met het abstracte, en dat vind ik op zich wel leuk. De zware kaders en toch wel rare uitsnedes, ik denk trouwens dat je beter 4 x landscape had genomen, maken het mij, als kijker, niet makkelijk. Ik wil het wel smaken, maar het blijft een heel aparte benadering.
    Je hebt een heel aparte aanpak en kijk op de dingen, en op zich is dat schitterend, maar ik meen, en ik weet dat er heel velen van dezelfde mening zijn, dat het beter is, eerst de techniek onder de knie te hebben, voor je er van gaat afwijken.
    Last edited by FestinaLente; 22 augustus 2009, 08:24.

    Comment


    • #3
      Re: Breathe

      Bailey Rock, ik hou van je manier van doen! Al vanaf je eerste foto's wil je echt stempel gaan drukken. Het feit dat je het allemaal "manueel" wil doen geeft aan dat je controle wil hebben en het zelf wil bepalen. En raar maar waar (en d'r gaan hier er een paar mee lachen), ik voel dat ergens aan dat je muzikant bent... je benadering is apart, poëtisch zelfs.

      Er zijn uiteraard een paar basisregels, een paar technieken die moeten beheerst worden om je doel te bereiken. Of om simpelweg hetgene in je hoofd zit tot een goed resultaat te laten leiden.

      Ikzelf werk ook alleen in de manuele stand, want heb zo'n beetje het gevoel dat de camera in ander standen (sluitertijdvoorkeur, diafragmavoorkeur,...) zo niet doet wat ik wil. Heb dan altijd zo'n beetje het gevoel: "nah, dit is het niet"...
      Heb is uiteraard ook een stuk moeilijker om manueel te fotograferen, maar dit is hoe het voor mij best werkt.

      Over je foto's zelf: eerst had ik zoiets van "wow, zo'n kaders!"... maar ik vind het zo best meevallen: ze zijn gewoon te groot om van een rouw-rand te spreken en je ziet ze dan als passe-partout.

      Ik zie wel dat je graag ook nabewerking doet (wat zowiezo altijd nog wel nodig is: de eerste die een reeks foto's neerzet zonder, ook al is het minimaal, nabewerking moet ik nog tegenkomen). Probeer daarbij niet alleen aan het bijsnijden te denken, maar ook aan je schuivers voor saturatie, belichting, toning,... Het is uiteraard van belang om je foto zowiezo goed te nemen kwestie van belichting, scherpte, compo, maar achteraf kun je ook nog wat zaken "in een beter daglicht" zetten.

      Kwestie van je kaders: misschien is er in die grote zwarte ruimte ook plaats om je handtekening te zetten. Wel met een gepaste grootte & kleur, zodat het de aandacht van je foto niet wegneemt!

      Goe bezig!
      grts
      www.brunodyserinck.be
      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

      Comment

      Working...
      X