Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen voor vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen voor vogelfotografie

    Dit is een troost voor alle amateurfotografen die, waarschijnlijk net als ik, gek worden van alle fora en info die je tegenwoordig vindt op internet ivm benodigdheden voor vogelfotografie. Het moet tegenwoordig lichtsterk zijn, stabilisatie hebben en supersnelle AF. Een arsenaal van 300mm, 400mm en natuurlijk 600mm is het absolute minimum.
    Voorbeeld Nikon voor deze 3 objectieven: 300mm f2.8, 400mm f2.8 en 600mm f4, totaal gewicht: 14 kg!, totale kostprijs: +/- 22.000 EURO!!

    Ik wandel graag maar ben niet gebouwd als Sylvester Stallone en sleur dus niet graag met 20kg fotomateriaal rond, ik fotogafeer graag maar heb nog NOOIT ook maar één enkele foto verkocht dus een uitgave van meer dan 20.000 EURO kan ik mij niet veroorloven.

    Gelukkig zijn er alternatieven indien je bereid bent om een aantal toegevingen te doen: vergeet stabilisatie en schaf je een stevige mono- of driepoot aan, vergeet AFS en gebruik je linkerhand om scherp te stellen (gratis en met een beetje oefening ook supersnel).

    Vertrek van een goede basis: Nikon 300mm f2.8 ED-IF manuele focus. Exemplaar gevonden op tweedehands site, 20 jaar oud maar ongelooflijk goed verzorgd en zonder ook maar één enkel krasje, geleverd met 122mm L37c filter én 1.4 TC14B, ook in perfecte staat. Kostprijs: 1.000 EURO

    Vervolgens op tweedehands site 2 oude nikon bodies gekocht met teleconverter TC-201, 50mm 1.8 series E, 28mm series E, 100mm series E en 200mm f4 ai; Kostprijs: 150 EURO, alles in perfecte staat! Heb 28mm en 100mm opnieuw verkocht voor 180 EURO, totale kostprijs: -30 EURO.

    De nikon 300mm 2.8 ED-IF is een droom van een lens die foto's als deze aflevert, diafragma 2.8, sluitertijd 1/500, ISO400, zonder statief:



    Met de teleconverter TC14B, speciaal ontworpen voor deze lens, krijg je een 420mm, f4 lens waarbij de foto's bijna geen kwaliteitsverlies hebben: f4, 1/1600, ISO400, zonder statief



    Tenslotte met de TC-201, eigenlijk ontworpen voor objectieven tot 200mm maar werkt ook uitzonderlijk goed met de 300mm, licht kwaliteitsverlies maar je krijgt een 600mm, f5.6. Voorbeeldfoto: f8, 1/60, ISO400 met statief



    Ok, je moet wat toegevingen doen en de kans is klein dat je met deze combo ooit een visarend scherp in beeld krijgt die zijn prooi uit het water schept of een formule 1 racewagen kan fotograferen die tegen 350 per uur voorbij raast. Ik ben 46, hou niet van formule 1 en heb nog nooit een visarend gezien dus voor mij is dit meer dan voldoende en waarschijnlijk voor jou ook als je dit tot beneden gelezen hebt. Have fun!!
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

  • #2
    Re: Lenzen voor vogelfotografie

    Ieder maakt zijn keuzes, en met oudere MF objecieven kan je inderdaad veel geld besparen, en mits je een beetje met deze objectieven kan omgaan, zal je ook wel eens een actieshot kunnen meepikken Al draai ik zelf ook wel eens aan de focusring, en dan zeker met portretten, toch zou ik AF niet meer kunnen missen. Er zijn immers meer vogels en andere dieren dan zeearenden waarvan het doen en laten meer dan voldoende interessant is

    Succes met je 300mm, en post gerust in Showcase

    Comment

    Working...
    X