Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikor 18-105 VR vs. 18-200 VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikor 18-105 VR vs. 18-200 VR

    Hallo,

    Ik ga mij binnenkort de Nikon D90 aanschaffen maar ik twijfel nog voor de lenskeuze.
    Ik zou graag willen beginnen met een allround lens met een beetje deftige zoom.
    Ik twijfel tussen de Nikor 18-105 VR en de 18-200 VR (oud model).
    Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen beide (behalve uiteraard zoombereik en prijs) ?

    Alvast merci voor de info.

  • #2
    Re: Nikor 18-105 VR vs. 18-200 VR

    http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests

    In grote lijnen: het bereik is natuurlijk verschillend, verder is de 18-200 ietsje beter gebouwd en de 18-105 optisch behoorlijk beter.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Nikor 18-105 VR vs. 18-200 VR

      Oorspronkelijk geplaatst door dmoderation Bekijk bericht
      ...een allround lens met een beetje deftige zoom...
      Waarom een beetje "een deftige zoom" ? Wat wil je gaan fotograferen ? Voor sommige zaken kan 105mm (x1,5 = 160mm) te kort zijn, voor sommige andere zaken is 200mm (x1,5 = 300mm) nog te kort...

      De 18-105VR is nieuwer, goedkoper, en zou optisch beter zijn (heb hem niet, dus spreek er me niet over uit), maar ik had hem al wel vast en stel vast dat hij degelijk gebouwd is, maar minder zwaar en robuust als de 18-200VR.
      De 18-200VR heeft een VRII, die nog een extra stop verschil zou maken.
      De 18-200VR is een reis/wandel/staplens, die maakt dat je niet te veel meer van lens gaat moeten veranderen. De 18-105VR heeft minder bereik, maar als je ze aanvult met een 70-300VR, heb je nog meer bereik (deftige zoom), en zit je optisch net iets beter. Dit hoeft natuurlijk niet samen gekocht te worden, dit kan later ook.

      Comment


      • #4
        Re: Nikor 18-105 VR vs. 18-200 VR

        Ik kan alleen iets zeggen over de stevigheid van de 18-105, heb er ook eentje liggen, maar ben niet zo tevreden van de bouw. de borgring waarmee je hem in de body klikt is uit kunststof gemaakt, en bij mij is er al 1 van de 3 lipjes afgebroken. Ik heb geen idee hoe het gebeurd is, ben altijd zeer voorzichtig met m'n materiaal (kost allemaal al genoeg). ik heb dus het idee dat deze niet zo schitterend zijn, toch niet als je regelmatig van lenzen wisselt. (zou me trouwens 175 euro gekost hebben om te laten maken!!)

        Heb me ondertussen ook een 18-200 gekocht, tot nu toe tevreden van, maar nog niet genoeg mee gewerkt om écht een mening te geven.

        Comment


        • #5
          Re: Nikor 18-105 VR vs. 18-200 VR

          Uit de tests blijkt dat de 18-105 optisch inderdaad beter is dan de 18-200. Als je niet van lenzen wil wisselen is de 18-200 een beter keus. Maar mits je zelf zegt dat je een beetje deftige zoom wil zo ik opteren voor 2 lenzen. Nl 18-105 + 55-200 of 70-300. Net zoals Festina ook al aanrade. Met deze 2 lenzen combinatie ga je al bijna overal uit de voeten kunnen en ga je puur op de lenzen gezien beter foto's hebben. De rest is aan het ventje achter het toestel .

          Comment

          Working...
          X