Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met autofocus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met autofocus

    Regelmatig gebeurt het dat als ik de AF stand aanzet en wil afdrukken, de autofocus even kort snel in en uitzoemt en ik de foto niet kan schieten. In de zoeker rechtsonderaan knippert dan een bolletje.
    De camera staat dan in M-modus en ik heb de sluitertijd correct ingesteld ifv diafragma bv f8.
    Als ik de AF dan uitzet kan ik de foto perfect schieten.
    Het ligt niet aan de lens want het gebeurt met meerdere lenzen.
    Ik werk met een canon 40D.
    Na wat zoekwerk kom ik uit op 2 antwoorden: ofwel kan de autofocus niet goed focussen omwille van te weinig contrast wat ik vreemd vind als ik bv een landschap wil fotograferen met de 17-40L. Ofwel zijn de lichtomstandigheden niet voldoende maar daar dient de M stand toch voor... als ik nu persé een donkere of lichte foto wil moet de camera me die toch afleveren?
    Mijn vraag: is dit nu normaal of heb ik een defect? Als het normaal is, moet ik dus steeds bij dit probleem omschakelen en zonder autofocus fotograferen en manueel scherp stellen? Dan mis ik toch vaak net het plaatje dat ik wil schieten hoor...

  • #2
    Re: Probleem met autofocus

    Oorspronkelijk geplaatst door digipx Bekijk bericht
    Regelmatig gebeurt het dat als ik de AF stand aanzet en wil afdrukken, de autofocus even kort snel in en uitzoemt en ik de foto niet kan schieten. In de zoeker rechtsonderaan knippert dan een bolletje.
    De camera staat dan in M-modus en ik heb de sluitertijd correct ingesteld ifv diafragma bv f8.
    Als ik de AF dan uitzet kan ik de foto perfect schieten.
    Het ligt niet aan de lens want het gebeurt met meerdere lenzen.
    Ik werk met een canon 40D.
    Na wat zoekwerk kom ik uit op 2 antwoorden: ofwel kan de autofocus niet goed focussen omwille van te weinig contrast wat ik vreemd vind als ik bv een landschap wil fotograferen met de 17-40L. Ofwel zijn de lichtomstandigheden niet voldoende maar daar dient de M stand toch voor... als ik nu persé een donkere of lichte foto wil moet de camera me die toch afleveren?
    Mijn vraag: is dit nu normaal of heb ik een defect? Als het normaal is, moet ik dus steeds bij dit probleem omschakelen en zonder autofocus fotograferen en manueel scherp stellen? Dan mis ik toch vaak net het plaatje dat ik wil schieten hoor...
    Ik vermoed deze
    Groetjes, KC
    www.sportbeelden.com

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met autofocus

      Klopt probeer het s avonds maar is met verkeerde instellingen dan gaat het niet ,verander hem in een langere sluitetijd bijv en het gaat wel
      Je kan dit ook uitzetten in je cn instellingen zodat hij altijd schiet
      Groetjes rick

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met autofocus

        Oorspronkelijk geplaatst door digipx Bekijk bericht
        als ik nu persé een donkere of lichte foto wil moet de camera me die toch afleveren?
        Jawel, maar focussen heeft niet van doen met de belichting door de camera......., gebeurt altijd bij volle lensopening.

        Mogelijk zit er stof op de focussensor (de centrale), laat dat eens checken!

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met autofocus

          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Jawel, maar focussen heeft niet van doen met de belichting door de camera......., gebeurt altijd bij volle lensopening.

          Mogelijk zit er stof op de focussensor (de centrale), laat dat eens checken!

          ik hoop dat ik deze vraag er even tussen mag stellen en dat ze niet te veel off-topic is.
          kan je dat gelijk waar laten nazien die focussensor of dient dit bij de fabrikant te gebeuren?

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met autofocus

            Dat knipperende bolletje wil zeggen dat het toestel niet kan focussen,
            bv omdat je te dichtbij zit of er te weinig licht is
            Doet net wat het moet doen, je camera is niet defect

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met autofocus

              Het juiste antwoord zal één van die twee zijn, of een combinatie van beiden.

              Als ik mijn objectief omschakel naar "manuele focus" drukt het toestel altijd af, ook al knippert het lampje van de focus in de zoeker (D40 / Nikkor 18-55).

              Je kan ook een ander punt in 't beeld zoeken waarop de focus wél reageert, die focus vergrendelen en daarna herkadreren. Ligt dat punt niet op de plaats waar jij de scherpte wil hebben, dan zal je manueel moeten focussen. Da's niet makkelijk in slechte lichtomstandigheden.
              Vriendelijke groet,

              Jos

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met autofocus

                Oké bedankt allemaal voor de reacties. Zal er dus mee leren omgaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met autofocus

                  Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  Jawel, maar focussen heeft niet van doen met de belichting door de camera......., gebeurt altijd bij volle lensopening.

                  Mogelijk zit er stof op de focussensor (de centrale), laat dat eens checken!
                  De vraag was dat na het focussen hij niet kon afdrukken,en dat komt door te weinig licht.
                  Probeer maar 's avonds als het donker is knippert hij zet dan is veel licht aan je zal zien dat hij wel afdrukt.
                  Als het goed is kan je dit uitzetten dat hij altijd afdrukt.
                  Groetjes rick

                  Comment

                  Working...
                  X