Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenskap 18-55 pentax

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lenskap 18-55 pentax

    Hallo ,

    als beginnend maar fervent dslr gebruiker vroeg ik me af of het zinvol is om een lanskap aan te schaffen ?? Pentax zonnekap PH-RBA 52

    Naast zon-bescherming , beschermt dit ook de lens zelf ?


    groeten

  • #2
    Re: lenskap 18-55 pentax

    Was die zonnekap dan niet bijgeleverd? Let dat ze enkel op het kitobjectief past door middel van een bajonetvatting. Het is geen generische zonnekap die op alle objectieven met een 52mm schroefdraad past.

    Waarvoor een zonnekap goed is:
    - vermijden dat zijdelings invallend licht voor hinderlijke reflecties in het objectief zorgt. Die resulteren immers in verlies aan contrast in je foto. En dat is niet enkel op zonnige dagen een risico (velen gebruiken een zonnekap onterecht enkel in de zon), maar bvb ook lamplicht binnenshuis of in studio. Maar zelfs een heel heldere bewolkte hemel kan al een effect hebben.
    - beschermen van je voorste lenselement. Met een harde zonnekap zal je haast nooit schade aan je glas krijgen als je ergens tegenaan loopt.

    Ik heb voor ieder objectief een zonnekap en die staat er ook altijd op voor bescherming. Zelfs al heb je ze niet echt nodig om zijdelings licht buiten te houden, dan bespaar je je toch de moeite telkens om je heen te kijken om te evalueren of je een zonnekap nodig hebt of niet.

    Deze zonnekap heeft overigens nog een bijkomend handigheidje. Er zit een uitschuifbaar stukje in dat je bij installatie onderaan je objectief moet hebben. Indien je een polarizatiefilter gebruikt kan je dat wegschuiven om zo aan de filter te kunnen draaien om het polarizatie-effect bij te regelen zonder je zonnekap van het objectief te moeten halen.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: lenskap 18-55 pentax

      bedankt voor de zinvolle info !!

      Ik heb het toestel in kit met de 18-55 lens gekocht maar daar zit er geen kap bij ...?
      Bij konijnenberg hebben ze de Pentax zonnekap PH-RBA 52 , dus ik bestel deze dan maar .


      Nogmaals bedankt !

      Comment


      • #4
        Re: lenskap 18-55 pentax

        Oorspronkelijk geplaatst door slabber Bekijk bericht
        bedankt voor de zinvolle info !!

        Ik heb het toestel in kit met de 18-55 lens gekocht maar daar zit er geen kap bij ...?
        Bij konijnenberg hebben ze de Pentax zonnekap PH-RBA 52 , dus ik bestel deze dan maar .


        Nogmaals bedankt !

        Ik ben er vrij zeker van dat bij de 18-55 een zonnekap bijgeleverd wordt. Heb je deze nieuw of tweedehands gekocht? Als je ze nieuw gekocht hebt zou ik toch eens gaan horen in die winkel waar je zonnekap naartoe is.

        Zoals Wim hierboven raad ik je ook aan altijd een zonnekap te gebruiken.

        Comment

        Working...
        X