Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideale lens voor starter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ideale lens voor starter

    Hallo,

    Ik ben in een nieuweling en heb advies nodig. Ben in het bezit van een Nikon D60 en ben nog op zoek naar een geschikte lens of combinatie van lenzen.
    Vanaf september begin ik met basiscursus fotografie en zal nog beetje moeten uitzoeken welke richting ik uitga, maar momenteel gaat die toch de richting uit van landschap en architectuurfotografie en ookwel portretfotografie. Nog belangrijk element, ik reis graag en zou hier toch graag gebruik van mijn SLR camera (de reizen zijn soms citytrips, maar evengoed avontuur bijv mijn volgende reis is een week door de Saharawoestijn trekken).
    Met deze situatie in gedachte voor wat zou ik beter opteren:
    - Sigma 18-250mm f/3.5-6.3 DC OS HSM of Nikon AF-S DX 18-200mm 3,5-5,6 VR (andere tips rond dit zoombereik?)
    of
    - Nikon AF-S DX 18-70mm f/3,5-4,5G ED (of Sigma DC 17-70mm f/2.8-4.5 Macro HSM Nikon) en Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6G ED (andere tips?)

    Mijn budget ligt rond de 500 euro

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Ideale lens voor starter

    Ik zou gaan voor de volgende set:
    - Sigma 17-70 F/2.8-4.5 Macro HSM Nikon (Is geen macro-lens!) (wordt 25,5-105mm op je D60)
    - Nikkor 55-200 F?4-5,6 IF-ED VR (wordt 82,5-300mm op je D60)

    Ben je totaal ongeveer € 500,- kwijt dus past perfect binnen je budget!

    Aangezien je ook portret leuk vindt raad ik je een wat meer lichtsterke lens aan zoals de sigma die bovendien een redelijk groothoek heeft voor de landschappen. De telezoom kan op reis misschien wel eens van pas komen.

    Als je het vertikt om objectieven te wisselen zou ik obteren voor de Nikon 18-200 VR, maar dat zal niet te gunste komen van je foto's.
    http://www.mariorentmeester.nl &
    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

    Comment


    • #3
      Re: Ideale lens voor starter

      Bij dat budget (enkele tientjes oprekken misschien) zou ik zeggen
      • een 18-105VR (vaak te koop van mensen die hem in een kit erbij hebben gekocht, doet rond de 150 euro voor een vrijwel nieuwe lens)
      • en dan een 70-300AFS VR. (370 euro nieuw)
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Ideale lens voor starter

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        Bij dat budget (enkele tientjes oprekken misschien) zou ik zeggen
        • een 18-105VR (vaak te koop van mensen die hem in een kit erbij hebben gekocht, doet rond de 150 euro voor een vrijwel nieuwe lens)
        • en dan een 70-300AFS VR. (370 euro nieuw)
        is idd een goeie set.
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Ideale lens voor starter

          Bedankt voor jullie reacties! Heb besloten om inderdaad te gaan voor twee lenzen en jullie voorgestelde setje staat mij zeker aan!

          Je hebt wel een scherpe prijs voor de nikor 70-300AF-S VR, de scherpste prijs die ik momenteel gevonden hebben is 399 (bij cameranu.nl) bij enkele fotowinkels in de buurt gaat de prijs boven de 400.

          Bij tweedehands heb ik beetje argwaan, onvoldoende kennis dat ik mss een kat in zak koop?!

          Gr

          Comment


          • #6
            Re: Ideale lens voor starter

            http://www.kamera-express.nl/index.p...&product=18933

            Tweedehands is de 70-300VR lens heel zeldzaam en daardoor bijna net zo duur als nieuw.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Ideale lens voor starter

              als je er ook mee door de sahara wil trekken zou ik de 35mm f/1.8 en de 85 f/1.8 nemen. je kan dan niet zoomen, maar hebt dan twee heel leuke brandpunten voor reizen en portretten. De bouwkwaliteit van die lenzen is ook een pak hoger dan de voorgestelde zooms, waardoor ze veel minder last zullen hebben van zand, stof, spatwater of een schok. Een zoomlens die daartegen bestand is zal al snel naar de 1000€ gaan.

              Ik ben daar misschien nogal klassiek in, maar ik werk heel graag met vast glas en raad dat ook vaak aan aan anderen.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment

              Working...
              X