Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

    Graag had ik wat advies gekregen in het gebruik van de Sigma objectief 150.500 mm.

    Mijn man heeft dit aangeschaft om vogels te fotograferen. Wij zijn echter leken (mijn man is juist begonnen en ik heb een tijdje stil gelegen wegens omstandigheden) op gebied van fotografie. Aangezien mijn man op zijn trip geen enkele foto scherp had heb ik het uitgetest in de tuin. Ook ik kon geen echte scherpe foto maken. Nochthans is er gebruik gemaakt van een statief. Eerst dacht ik dat ik het gevonden had door mijn sluitertijd korter te maken (500) maar helaas ook dit mocht niet helpen. Ik heb een foto gemaakt van het stromend water in onze vijver maar dit leek wel een blok ijs, dit is gemaakt op 500 sluitertijd F 6.3, iso 200. afstand zo'n 4/5 meter.
    Dit met nog onze oude maar trouwe camera Nikon D70 (in afwachting van de D300).
    Zijn er basisregels bij deze lens waar je rekening mee moet houden zoals afstand?
    Ik begrijp niet wat ik verkeerd heb gedaan of misschien vergeten?
    Wat ik ook raar vond is dat de manuele scherpstelling ook gebruikt kon worden ook al stond het op AF (beide zowel op camera als via het objectief).
    Graag wat respons.

  • #2
    Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

    Als het de 150-500 mm met OS is, zou beweging in principe, zeker bij de vijver, geen probleem mogen zijn. Als het om deze lens gaat heeft jij ook HSM, en dan zou het wel kunnen kloppen dat je de focusring kan verdraaien als hij op AF staat.
    Als je in de tuin een aantal voorwerpen schuin op een rij zet op steeds ongeveer 20 cm naar achter, en je stelt scherp op de middelste, zijn ze dan allemaal onscherp? En ook al sje met de hand scherp stelt? Al;s je op statief werkt, kun je ook best een wat langere sluitertijd nemen. Alleen kun je dan beter wel de OS uitzetten.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

    Comment


    • #3
      Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

      Ja, het betreft de OS lens (HSM). Ik heb al verschillende sluitertijden uitgeprobeerd. Ik dacht aanvankelijk ook dat het niet uitmaakte aangezien ik op statief aan het fotograferen was. Blijkbaar ben ik mis want op lange slutertijd is het nog erger!
      Alles is zo goed als onscherp. Ik heb even gekeken naar de foto van de andere topic van de 150-500 mm onder de mijne. Voor mij zijn deze nog scherp. Ik spreek van echte onscherpe foto's! Ik begrijp het helemaal niet meer. Ik weet ook niet of het uitmaakt als de OS op Off of op 1 of 2 moet staan. Het is de eerste keer dat ik zo'n objectief gebruik. Enig idee? alvast bedankt.

      Comment


      • #4
        Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

        ik heb net vandaag ook een draadje gestart over dit objectief te vinden op
        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


        Ik weet niet wat een onscherpe foto is voor jou maar in mijn voorbeeld is het oogje wel goed te zien maar ik ontbreek detail.
        Je hebt er trouwens toch opgelet dat OS uitstaat bij het schieten vanop de tripod? Dit kan al eens onscherpe beelden geven. Misschien eens een foto posten om meer te kunnen zien/schrijven?

        Comment


        • #5
          Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

          Oorspronkelijk geplaatst door clo Bekijk bericht
          ...
          Wat ik ook raar vond is dat de manuele scherpstelling ook gebruikt kon worden ook al stond het op AF (beide zowel op camera als via het objectief).
          Graag wat respons.
          Ik kan ook manueel scherpstellen als alles op AF staat maar als ik dan de ontspanknop indruk gaat hij toch auto scherpstellen, ook bij jullie het geval?

          Comment


          • #6
            Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

            Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
            ik heb net vandaag ook een draadje gestart over dit objectief te vinden op
            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


            Ik weet niet wat een onscherpe foto is voor jou maar in mijn voorbeeld is het oogje wel goed te zien maar ik ontbreek detail.
            Je hebt er trouwens toch opgelet dat OS uitstaat bij het schieten vanop de tripod? Dit kan al eens onscherpe beelden geven. Misschien eens een foto posten om meer te kunnen zien/schrijven?
            Nee, de OS stond aan. Is dat het probleem? Ik heb vroeger nog foto's gepost op BD maar moet even nadenken hoe ik dit nu moet doen. Ik zal het even uitzoeken.

            Comment


            • #7
              Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

              Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
              Ik kan ook manueel scherpstellen als alles op AF staat maar als ik dan de ontspanknop indruk gaat hij toch auto scherpstellen, ook bij jullie het geval?
              Ja, dit is ook bij ons het geval. het is dus normaal? Wat ik ook vergeten vermelden heb is dat wij een UV filter op de lens hebben. Normaal mag dit toch geen invloed hebben op de foto's toch?

              Comment


              • #8
                Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

                De vraag is vrij eenvoudig : "zetten jullie de VR | IS | OS uit als je met een statief | monopod | beanbag of andere vaste steun werkt ?" Mvg, TravelToy.


                alsook

                Comment


                • #9
                  Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

                  bedankt! ik probeer dit morgen uit om te zien of ik zo toch nog scherpe foto's kan maken. Fingers crossed!

                  Comment


                  • #10
                    Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

                    Oorspronkelijk geplaatst door clo Bekijk bericht
                    Ja, dit is ook bij ons het geval. het is dus normaal? Wat ik ook vergeten vermelden heb is dat wij een UV filter op de lens hebben. Normaal mag dit toch geen invloed hebben op de foto's toch?
                    Haal die filter er maar direct af, dient enkel om de omzet van de fotowinkel te vergroten
                    Tenzij het een HEEL goede is heb je gegarandeerd minder scherpe en contrastrijke fotos
                    Gebruik altijd de zonnekap, beschermt even goed en helpt tegelijk tegen flare

                    De bedoeling van een lens met beeldstabilisatie is van uit de hand te fotograferen
                    Op 500mm zou je met 1/500 geen enkel probleem moeten hebben, 1/200 zowat de ondergrens, 1/100 zijn lucky shots

                    Er zijn meerdere testen die deze lens weliswaar wat minder noteren dan de Canon EF100-400 vol open maar gelijkwaardig op f:8, dwz scherp

                    Hopelijk vind je snel waaraan het ligt

                    Comment


                    • #11
                      Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Haal die filter er maar direct af, dient enkel om de omzet van de fotowinkel te vergroten
                      Tenzij het een HEEL goede is heb je gegarandeerd minder scherpe en contrastrijke fotos
                      Gebruik altijd de zonnekap, beschermt even goed en helpt tegelijk tegen flare

                      De bedoeling van een lens met beeldstabilisatie is van uit de hand te fotograferen
                      Op 500mm zou je met 1/500 geen enkel probleem moeten hebben, 1/200 zowat de ondergrens, 1/100 zijn lucky shots

                      Er zijn meerdere testen die deze lens weliswaar wat minder noteren dan de Canon EF100-400 vol open maar gelijkwaardig op f:8, dwz scherp

                      Hopelijk vind je snel waaraan het ligt
                      De UV filter kost zo'n 100 euro! Niet goedkoop dus volgens mij. Het merk Tiffen, UV Haze filter T136CH2E. Ik zie juist het woord Haze? Is dit het probleem ook?
                      Amai, we hebben dan eens een nieuwe lens! Al dit is aangekocht bij Konijnenberg, ik dacht dus te vertrouwen??

                      Comment


                      • #12
                        Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

                        Oorspronkelijk geplaatst door clo Bekijk bericht
                        De UV filter kost zo'n 100 euro! Niet goedkoop dus volgens mij. Het merk Tiffen, UV Haze filter T136CH2E. Ik zie juist het woord Haze? Is dit het probleem ook?
                        Amai, we hebben dan eens een nieuwe lens! Al dit is aangekocht bij Konijnenberg, ik dacht dus te vertrouwen??
                        Sigma heeft duidelijk heel hard bespaard op de nieuwe OS telezooms. Zij zijn optisch gewoon geen concurrentie meer voor de merkeigen telezooms. Op de oudere en betere 50-500 kleefde overigens nog een EX bagde

                        Comment


                        • #13
                          Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Sigma heeft duidelijk heel hard bespaard op de nieuwe OS telezooms. Zij zijn optisch gewoon geen concurrentie meer voor de merkeigen telezooms. Op de oudere en betere 50-500 kleefde overigens nog een EX bagde

                          Een EX bagde? Wat is dat precies?

                          Comment


                          • #14
                            Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

                            Oorspronkelijk geplaatst door clo Bekijk bericht
                            De UV filter kost zo'n 100 euro! Niet goedkoop dus volgens mij. Het merk Tiffen, UV Haze filter T136CH2E. Ik zie juist het woord Haze? Is dit het probleem ook?
                            Amai, we hebben dan eens een nieuwe lens! Al dit is aangekocht bij Konijnenberg, ik dacht dus te vertrouwen??
                            Vergeef me mijn rabiate anti-filter opmerking, maar geef toe, je hebt een kleine 1000 EUR betaald aan goed glas en wat denk je daar met 100 EUR nog aan te verbeteren ?

                            Je kan alvast eens proberen zonder filter

                            Deze man krijgt weliswaar de Sigma lensen gratis ter beschikking om te testen, maar hij heeft er al verschillende de grond in geboord, en in deze test is jouw lens toch scherp

                            Comment


                            • #15
                              Re: sigma 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM

                              Oorspronkelijk geplaatst door clo Bekijk bericht
                              Een EX bagde? Wat is dat precies?
                              Van de Sigma site:

                              EX (EX Objectief)

                              De professionele lijn Sigma EX objectieven munten uit door hun robuste bouw, hoge optische kwaliteit en de speciale EX finish. Alle EX objectieven worden inclusief zonnekap en luxe étui geleverd. (uitgezonderd de 50mm/2.8 macro).

                              Comment

                              Working...
                              X