Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe foto's met Tamron 18-200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpe foto's met Tamron 18-200

    Hallo allemaal,

    Ik heb nu een paar maanden de Canon Eos 500D body in mijn bezit en heb er een Tamron 18-200 lens bij gekocht.
    Daarvoor fotografeerde ik met de Canon Eos 350D met 18-55 kitlens.
    Sinds ik met de 500D body en 18-200 lens fotografeer heb ik vrijwel alleen maar onscherpe foto's! Hier had ik met de kitlens en de 350d geen last van.
    Nu moet ik erbij vertellen dat ik diabetes en reuma heb, hetgeen geen ideale combi is met fotograferen. Eigenlijk heb ik nooit een 100% steady hand om het maar zo te zeggen.
    Vandaag waren er van de 60 foto's maar 4 scherp en dat gaat me toch echt te ver.
    Nu is mijn overweging als volgt: of een Canon 18-200 lens kopen, met IS, die kost momenteel rond de 400 euro of maar helemaal stoppen met spiegelreflex en bijvoorbeeld een Canon Powershot SX1 kopen, uit de IS serie en hopen dat er dan wel betere foto's uit komen. Ik ben echter geen voorstander van het kijken op zo'n klein schermpje en dan bepalen of dat de foto moet worden...
    Het voordeel van een Powershot is dat ie zowat niks weegt en met mijn reumatische polsen, handen etc, en door de trillende handen waarschijnlijk scherpere foto's maakt dan een Canon 18-200 lens.
    Of bekijk ik dit verkeerd?
    Ik zou er van balen om te stoppen met spiegelreflex, maar het voornaamste is dat ik gewoon scherpe foto's wil.
    Wie wil er met me meedenken?
    Alvast bedankt!

    Tristania
    Last edited by tristania; 16 augustus 2009, 18:20. Reden: nog niet klaar!

  • #2
    Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200

    post es een foto met exif erbij.
    dan kunnen we u op weg helpen
    zou in uw geval zeker inversteren in een is objectief.

    maar de algehele tendens bij deze superzooms is dat er altijd een compromis is.
    als je een 18*55 is en een 50-250is zou hebben gaat deze combinatie al beter zijn dan
    1 lens.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200

      Zoals David al opmerkte, kijk eens naar de sluitertijden van de mislukte foto's, zijn deze aan de lange kant (b.v. 1/50 op 200mm is al lastig uit de hand) dan kan in de eerste plaats gedacht worden aan het aanpassen van instellingen zoals ISO omhoog....
      Een lens met stabilisatie kan in tweede instantie mogelijk veel helpen indien het statische onderwerpen betreft.

      Comment


      • #4
        Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200



        F/5.6
        exposure time 1/125 sec
        ISO speed rating: 640
        shutterspeed: 7.0

        Hoe ik de exif hier in dit bericht krijg weet ik niet, maar hierboven staan een paar gegevens.

        Eigenlijk fotografeer ik nooit statische voorwerpen, Kees. Wij houden van festivals zoals Castlefest, Elf Fantasy Fair etc en daar fotograferen we bands en mooie mensen (veel fantasy figuren). Dit zijn dus maar zelden stilstaande mensen.
        Een paar uurtjes lezen op dit forum laten me in ieder geval wel zien dat ik verdraaide weinig weet...
        Sorry voor de onkunde, ik doe mijn best om bij te leren!

        Comment


        • #5
          Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200

          mss een goeie tip, als je echt vaak dergelijk events op de gevoelige plaat legt, dan
          zou ik es opteren voor een 50mm f1.8 of een 85mmf1.8 zijn vrij goedkoop en scherp.
          maar alles hangt vooral af van het beschikbare licht en de afstand tot de persoon.
          kan je bekijken via: dofmaster

          iso opschroeven kan ook maar dit is ferm afhankelijk van uw toestel.
          instappertjes gan al snel ruis vertonen sommigen al bij iso400
          terwijl de topmodellen vaak probleemloos tot 3200 en hoger gaan.

          maar als je aan een sluitertijd kan geraken tussen 1/250 en 1/400 ga je al een pak betere
          foto's overhouden.



          zou zeker de moet niet opgeven, ben ook van 0 begonnen en heb hier al zeer veel geleerd. een goeie lens en een goed toestel helpen wel hoor ze, maar 't is het manneke dat de knopkes bedient die het resultaat bepaald.
          dusja, blijven oefenen en zeker niet opgeven
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200

            [QUOTE=tristania;2367188
            F/5.6
            exposure time 1/125 sec
            ISO speed rating: 640
            shutterspeed: 7.0

            Hoe ik de exif hier in dit bericht krijg weet ik niet, maar hierboven staan een paar gegevens.

            Eigenlijk fotografeer ik nooit statische voorwerpen, Kees. Wij houden van festivals zoals Castlefest, Elf Fantasy Fair etc en daar fotograferen we bands en mooie mensen (veel fantasy figuren). Dit zijn dus maar zelden stilstaande mensen.
            Een paar uurtjes lezen op dit forum laten me in ieder geval wel zien dat ik verdraaide weinig weet...
            Sorry voor de onkunde, ik doe mijn best om bij te leren! [/QUOTE]

            Zo slecht is die niet hoor, ook goed gebruik gemaakt van de mogelijkheden die er waren.
            Wat je bij dergelijke opnamen mist is lichtsterkte, waardoor je sluitertijd omlaag kan en/of het diafragma iets dicht.
            Dergelijke lenzen zijn vol open nooit beter dan matig.....
            David noemt al een paar betere.

            Comment


            • #7
              Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200

              Een canon 18-200 IS zal zeker een verbetering zijn. Zowel dankzij de IS maar ook omdat dit objectief volgens de scherpte tests van slr gear veel beter is over het ganse bereik. Je moet ze wel even dichtknijpen tot f5.6 want van 3.5 tot 5.6 is ze minder.
              Maar wat misschien nog wel oplossing kan zijn is een monopod. Zo moet je je toestel niet dragen zijdens het fotograferen. enkel maar balanceren op de poot.

              Hou wel rekening dat zulke objectieven niet echt gemaakt zijn voor zulk fotografie wegens te weinig licht.

              Comment


              • #8
                Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200

                ik heb zelf ook nog een tamron liggen, zij het dan eentje van 28-200, dus ik denk wel vergelijkbaar.. superzooms zijn eigenlijk niet geschikt voor platen met weinig licht, ze zijn eigenlijk vooral bedoeld om mee te wandelen, en dan is zo'n ding best handig..in low light situaties zijn ze echter niet al te best, vooral de tamron krijgt snel last van hunting..

                het is en blijft een soort lens die op compromissen gebouwd is, dus van alles een beetje gemiddeld.. buiten in de natuur kun je er echter goed mee uit de voeten, en als je een beetje je diafragma dichtknijpt, dan kunnnen ze behoorlijk scherpe plaatjes leveren.. bij zoomen worden ze al behoorlijk soft, zeker op 200mm..

                een compromis dus, handig voor op vakantie, en voor de prijs die ervoor gevraagd wordt, zeker niet slecht, al zal het nooit een topper worden..

                daar hebben ze weer ander (en duurder) spul voor..

                gezien de omstandigheden vind ik hem eigenlijk zo slecht nog niet (de plaat)

                groetjess, Alex!

                Comment


                • #9
                  Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200

                  Allemaal hartelijk dank voor het meedenken! Hier heb ik echt wat aan!

                  Groetjes,
                  Tristania

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200

                    Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                    mss een goeie tip, als je echt vaak dergelijk events op de gevoelige plaat legt, dan
                    zou ik es opteren voor een 50mm f1.8 of een 85mmf1.8 zijn vrij goedkoop en scherp.
                    maar alles hangt vooral af van het beschikbare licht en de afstand tot de persoon.
                    kan je bekijken via: dofmaster

                    iso opschroeven kan ook maar dit is ferm afhankelijk van uw toestel.
                    instappertjes gan al snel ruis vertonen sommigen al bij iso400
                    terwijl de topmodellen vaak probleemloos tot 3200 en hoger gaan.

                    maar als je aan een sluitertijd kan geraken tussen 1/250 en 1/400 ga je al een pak betere
                    foto's overhouden.

                    zou zeker de moet niet opgeven, ben ook van 0 begonnen en heb hier al zeer veel geleerd. een goeie lens en een goed toestel helpen wel hoor ze, maar 't is het manneke dat de knopkes bedient die het resultaat bepaald.
                    dusja, blijven oefenen en zeker niet opgeven

                    Dit zijn dé tips die tellen, ofwel met die 18-200 naar +/- 1/250'ste gaan qua sluitertijden (ISO 800 en hoger zal zeker nodig zijn om dat deftig te kunnen halen) ofwel gewoon doen zoals iedereen doet, een lichtsterke lens gebruiken.
                    Zo'n superzooms zijn ontworpen voor outdoor allround fotografie, maar niet voor sportfotografie, niet voor lowlight/concertfotografie.
                    Imagination is more important than knowledge...
                    http://www.kiekje.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200

                      wordt dus een lichtsterke prime 50mm of een goeie 70/200 2.8 oid... sta je vlak voor het podium, dan de 50, iets verder af, de 70/200 2.8..

                      een lichtsterke standaardzoom van 2.8 zal ook meer dan voldoen hoor!!

                      groetjess, Alex!

                      liever 2 lichtsterke objectieven, en es moeten wisselen, dan 1 superzoom, die overal gemiddeld is, en alle bereiken beslaat..canon heeft veel mooi spul in voorraad, dus een keus maken is als lopen in een snoepwinkeltje.. (al kost het soms wel wat, maar dan heb je ook wat..investeer in goede lenzen, die gaan langer mee, dan je body.. )

                      da´s mijn idee...

                      groetjess, Alex!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200

                        Ik heb nog eens gekeken op de site van Konijnenberg waar ik meestal naar toe ga.

                        Een Canon 50 mm met 1.8 kost maar 91 euro. Kan dat wat zijn voor zo weinig?
                        Een Canon 70-200 met 4.0 L IS kost maar liefst 1019 euro. Dit gaat mijn budget ver te boven...
                        Een Canon 70-300 4-5.6 IS USM kost 445 euro. Dit is net iets boven budget, maar net te doen.

                        Op Castlefest liepen ook fotografen met de 70-200 IS maar dat zijn profs en wij doen het echt voor de lol en om de foto's te kunnen delen via de website met andere liefhebbers. Maar natuurlijk willen wij ook als amateurs mooie foto's maken...

                        Wat vinden jullie van de 70-300?? Is die lichtsterk genoeg?

                        Groetjes,
                        Tristania

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200

                          Oorspronkelijk geplaatst door tristania Bekijk bericht
                          Ik heb nog eens gekeken op de site van Konijnenberg waar ik meestal naar toe ga.

                          Een Canon 50 mm met 1.8 kost maar 91 euro. Kan dat wat zijn voor zo weinig?
                          Een Canon 70-200 met 4.0 L IS kost maar liefst 1019 euro. Dit gaat mijn budget ver te boven...
                          Een Canon 70-300 4-5.6 IS USM kost 445 euro. Dit is net iets boven budget, maar net te doen.

                          Op Castlefest liepen ook fotografen met de 70-200 IS maar dat zijn profs en wij doen het echt voor de lol en om de foto's te kunnen delen via de website met andere liefhebbers. Maar natuurlijk willen wij ook als amateurs mooie foto's maken...

                          Wat vinden jullie van de 70-300?? Is die lichtsterk genoeg?

                          Groetjes,
                          Tristania
                          Kijk ook eens naar Sigma 70-200 f2.8. Goeie lens.
                          F4 voor concertfotografie....Ik zou toch wat sterker gaan.....

                          Een foto met de Sigma....



                          [Mod]Foto hoort achter een linkje omdat jij niet de TS bent[/Mod]
                          Last edited by LesC; 18 augustus 2009, 16:04. Reden: Foto achter linkje geplaatst

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200

                            [QUOTE=tristania;2369166

                            Wat vinden jullie van de 70-300?? Is die lichtsterk genoeg?

                            Groetjes,
                            Tristania[/QUOTE]

                            Ik denk van niet.....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onscherpe foto's met Tamron 18-200

                              Voor hetgeen jij wil bereiken zou ik de superzooms in elk geval vergeten. Die canon 18-200 is eigenlijk ook om van te huilen wanneer je hem in dit soort omstandigheden wil gebruiken.

                              Een gedeelte van je problemen kan je oplossen met een monopod.
                              Een ander gedeelte krijg je opgelost wanneer je je sluitertijd wat hoger krijgt, en dan heb je meer lichtsterkte nodig. Ik denk dan ook aan een 50mm of een 85mm. (f/1.8)
                              En een laatste gedeelte van je problemen krijg je opgelost als je die tamron zo snel mogelijk verkoopt ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X