Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp keuze zoomlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp keuze zoomlens

    Hoi allemaal,

    aangezien dit mijn eerste post op dit forum is zal ik me maar even voorstellen.
    Ik ben Jurgen, en in het dagelijks leven ben ik software engineer, en sinds kort hou ik me in mijn vrije tijd naast mijn andere hobbies ook bezig met fotografie. Het is niet mijn bedoeling om hier ooit iets professioneels mee te gaan doen, maar het is natuurlijk wel leuk om herinneringen vast te leggen op een manier die iets verder gaat als het gemiddelde vakantiekiekje. In ieder geval, thanks for having me

    Nu mijn vraag. Over ongeveer een maand vertrek ik voor 2 weken naar Zuid-Afrika. Zoals hieronder te zien is beschik ik momenteel enkel over een body en de 18-55 kitlens. Hiernaast kan ik wel nog een aantal lenzen van mijn schoonvader lenen, maar toch was ik op zoek naar iets in de aard van een 55-200 lens.
    Omdat het in Zuid-Afrika echter nogal stoffig kan zijn, ben ik ook wat verder gaan kijken naar de superzooms, zodat ik niet zo dikwijls van lens hoef te wisselen. Hierdoor ben ik bij een aantal lenzen uitgekomen:

    - Tamron 18-200mm F 3.5-6.3 XR Di-II
    - Sigma 18-200mm F 3.5-6.3 DC OS
    - Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS
    - Tamron 18-270mm F3.5-6.3 DI II VC LD
    - Sigma 18-250mm F 3.5-6.3 DC OS HSM

    De 18-250 van Sigma spreekt me wel aan, omdat ik er een aantal goede dingen over gelezen heb, maar is blijkbaar redelijk moeilijk verkrijgbaar? de 18-200 lenzen van Sigma en Tamron heb ik dan weer mindere dingen over gelezen, waardoor deze waarschijnlijk afvallen.

    Hopelijk kunnen jullie me hier wat raad geven, want voor mij is het geen gemakkelijke keuze. Mocht er iemand een ander / beter idee hebben, dan is dat altijd welkom. Mijn budget bedraagt ongeveer 500€...

    Voor degenen die het zagen zitten om deze hele boterham te lezen: alvast bedankt!
    Canon 400D, 18-55 kitlens, 70-300 IS

  • #2
    Re: Hulp keuze zoomlens

    Van alle genoemde zijn zat reviews te vinden, die moet je zelf maar eens gaan bekijken.

    Overigens moet je niet zo bang zijn voor een lenswisseltje van enkele seconden....
    Geen enkele superzoom< 500€ is partij voor een setje van Canon's EFs 18-55 IS + 55-250 IS
    Daar zou ik veruit de voorkeur aan geven.

    Comment


    • #3
      Re: Hulp keuze zoomlens

      de lenzen die je daar voorsteld zijn ook niet de meest stofbestendige. Echte stofbestendigheid heb je eigenlijk vooral met lenzen die tijdens zoomen en focussen niet 'veranderen' aan de buitenkant, dus niet groter of kleiner worden of ronddraaien. Het zijn die bewegingen die stof naar binnen trekken. Dit is eigenlijk kort door de bocht. Heel wat L glas van canon zal toch groter en kleiner worden, maar dat zit bijzonder goed afgesloten.

      Dus ofwel neem je goedkope lenzen (die kitlenzen van Canon zijn echt niet slecht) en vervang je ze als ze door het stof kapot gaan. Je zal dat wel 10 keer kunnen doen voor je aan de prijs zit van een lens die daar 'tegen' kan. Ofwel spaar je en koop je lenzen waar je kleinkinderen nog mee kunnen fotograferen.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Hulp keuze zoomlens

        Na nog wat reviews gelezen te hebben lijkt de 55-250 IS inderdaad wel interessanter, en dan blijft er nog wat van mijn budget over om eventueel een grip en wat extra geheugen te kopen. Hier wordt dus zeker nog over nagedacht, bedankt!

        Ik wil wel nog even vermelden dat ik de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II heb, en niet de IS versie.

        Als er nog andere voorstellen zijn, rekening houdend met mijn budget, blijven die altijd welkom
        Canon 400D, 18-55 kitlens, 70-300 IS

        Comment


        • #5
          Re: Hulp keuze zoomlens

          Stof door wisselen van lenzen wordt m.i. schromelijk overdreven. Juist door zoomen (en dat doen superzooms nou heel erg veel) beweeg je de elementen in je lens, en daardoor zuig je stof aan.
          Ik ben geen canon kenner, maar lees heel veel goede berichten over de aangeraden 55-250.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #6
            Re: Hulp keuze zoomlens

            Om het allemaal nog wat complexer te maken:
            Ik zou veeleer voor een Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM gaan.
            Het "gat" tussen 55 en 70 is niet echt kritisch.
            Met 300mm (=480mm op de 400D) is het interessanter dieren en vogels te trekken in Zuid-Afrika.
            Met een beetje zoeken kom je net boven 500euro uit. En heb je een mooie en degelijke aanvulling op je standaard kitlens. De meeste tests geven een "goede prijs/kwaliteitverhouding" aan.
            Succes met je keuze - hou ons op de hoogte.
            En geniet vooral van het mooie zuid-afrika (trouwens lees eens de rubriek reisfotografie in het forum, daar zijn nog recentelijk berichten geweest mbt ZA)
            Canon Gear&Glass - Studio28 - BBR

            Comment


            • #7
              Re: Hulp keuze zoomlens

              Oorspronkelijk geplaatst door Jubr Bekijk bericht
              Ik wil wel nog even vermelden dat ik de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II heb, en niet de IS versie.

              Als er nog andere voorstellen zijn, rekening houdend met mijn budget, blijven die altijd welkom
              Voor de overzichtsfoto's kan je nog een aardige inhaalslag maken door ofwel de betere 18-55 met IS , ofwel een duurdere en wat betere Tamron 17-50 SP F2.8 te kopen.....
              Bij de laatste ga je wat over het budget heen, bij de eerste hou je nog geld over...

              Comment


              • #8
                Re: Hulp keuze zoomlens

                Alvast allemaal bedankt voor de reacties.

                Zoals het ernaar uitziet nu wordt het dus kiezen tussen de 55-250 en de 70-300, en misschien dat er dan inderdaad nog wel iets gedaan kan worden om de 18-55 te vervangen. Hier ga ik echter wel eerst even kijken wat mijn schoonvader in de kast heeft liggen.

                Voor mijn reis kan ik ook nog wel een 100-400 van mijn schoonvader lenen, maar verder weet ik eigenlijk niks over deze lens, dus dat ga ik straks even bekijken.

                Ik hou jullie op de hoogte!

                EDIT: De 70-300 is toch een FF lens? dan zou dat op mijn 400D overeenkomen met 112-480, waardoor er toch wel een redelijk groot gat zit tussen mijn kitlens en deze... of klopt het van geen kanten wat ik hier zeg?
                Last edited by Jubr; 16 augustus 2009, 13:13.
                Canon 400D, 18-55 kitlens, 70-300 IS

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp keuze zoomlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jubr Bekijk bericht
                  Alvast allemaal bedankt voor de reacties.

                  knip

                  1-Voor mijn reis kan ik ook nog wel een 100-400 van mijn schoonvader lenen, maar verder weet ik eigenlijk niks over deze lens, dus dat ga ik straks even bekijken.

                  Ik hou jullie op de hoogte!

                  2-EDIT: De 70-300 is toch een FF lens? dan zou dat op mijn 400D overeenkomen met 112-480, waardoor er toch wel een redelijk groot gat zit tussen mijn kitlens en deze... of klopt het van geen kanten wat ik hier zeg?
                  1 De 100-400 is ideaal voor het telewerk, maar wel groot en zwaar......

                  2-Het gaatje 55-70mm is volkomen te verwaarlozen.

                  In de praktijk zal het ofwel landschappen/bezienswaardigheden worden met een standaard/groothoeklens ofwel beesten met een tele en daartussenin weinig tot niets.
                  Verder geldt brandpunt=brandpunt.
                  De cropfactor is een BODY-EIGENSCHAP

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp keuze zoomlens

                    Ik durf toch wel met zekerheid te zeggen dat de optische kwaliteit van de 100-400 veel beter zal zijn dan al de andere opties die jij in je startpost hebt genoemd....

                    Ik denk dat Telekees hier wel een goed punt heeft:

                    In de praktijk zal het ofwel landschappen/bezienswaardigheden worden met een standaard/groothoeklens ofwel beesten met een tele en daartussenin weinig tot niets.
                    Verder geldt brandpunt=brandpunt.
                    Als ik jou was zou ik daarom m'n geld besteden aan een Tamron 17-50 f2.8 (vanwege de lichtsterkte) en de 100-400L van m'n schoonvader meenemen. Met deze combi heb je een mooi bereik en optisch twee goede performers
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp keuze zoomlens

                      Ik weet wel dat de crop-factor een eigenschap van de body is, maar wil dat dan zeggen dat ik wat betreft het gebruik van de lens geen verschil ga merken tussen een EFS en een EF lens?
                      Voor alle duidelijkheid, de 100-400 is GEEN canon maar een cosima, en volgens een review die ik net gelezen heb en afgaand op de prijs is de kwaliteit niet geweldig.

                      De keuze tussen 55-250 en 70-300 blijft een moeilijke. Wel heb ik net ontdekt dat mijn schoonvader ook nog een Sigma 17-35mm f/2.8-4 EX DG Aspherical HSM in zijn bezit heeft, dus die zou nu misschien ook wel effe dienst kunnen doen in combinatie met een van deze 2 in plaats van mijn kitlens?
                      Last edited by Jubr; 16 augustus 2009, 22:29.
                      Canon 400D, 18-55 kitlens, 70-300 IS

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp keuze zoomlens

                        Beste Jubr

                        Ik ben in 2006 naar Uganda / Rwanda getrokken om (vooral) safari te doen. Ik veronderstel dat je ook naar ZA trekt voor de flora en fauna?

                        Ik had toen een Canon 10D bij en een 18-55 van een 3th party merk en een 75-300mm IS van Canon.

                        Als ik je 1 raad mag geven: neem zo'n lang mogelijke brandpuntsafstand mee, zo'n 300mm is soms (net) goed genoeg voor de grotere dieren, maar voor vogeltjes en zo schiet je al te kort (letterlijk ) Van 200mm ga je volgens mij spijt hebben of heel vaak moeten croppen.

                        Grotere dieren zijn soms te gevaarlijk om dicht te komen en de kleine te schuchter.

                        Ik heb bovenstaande set zelden als "hinderlijk" ervaren en heb nooit problemen gehad met stof. Je moet geen lenzen wissen als je tegen 60km/u rechtop staat door het dak van een jeep te gluren terwijl die door een woestijn rijdt natuurlijk. Maar als je er wat rekening mee houdt, is stof voor mij geen reden om voor een kwalitatief mindere superzoom te kiezen.

                        Geniet van je reis!

                        teasers van mijn trip:

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp keuze zoomlens

                          Hoi Indigo,

                          Bedankt voor mij nog wat ongeduldiger te maken! Ik kon nu al niet meer wachten

                          In ieder geval, de punten die jij aanhaalt zijn net de punten die mij uiteindelijk hebben doen beslissen om voor de 70-300 te gaan. Die heb ik afgelopen weekend dan ook gekocht

                          De Tokina 100-400 van mijn schoonvader neem ik ook mee voor het geval dat... Het is geen geweldige lens, maar toch weer 100mm meer, en als ik er dan met 300 niet kom moet ik er maar het beste van maken. Het is nog altijd de fotograaf die de foto maakt, en niet de lens

                          Nogmaals bedankt dus aan iedereen die hier zijn goede raad heeft weggegeven!

                          Nog een vraagje: Zoals ik hierboven al vermeld heb ben ik dus ook aan het uitkijken voor een vervanger van de 18-55 zonder IS. Hierbij kwam ik op de Sigma 17-70 en de Tamron 17-50, maar de Canon 18-55 met IS is ook al een stuk beter, en helemaal niet duur. Als er iemand mij kan vertellen wat hier wijsheid is, graag!
                          Canon 400D, 18-55 kitlens, 70-300 IS

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp keuze zoomlens

                            Proficiat met je aankoop!

                            Daar zal je wel geen spijt van hebben. De VR op die lens is ongetwijfeld erg handig. Voor je 100-400mm raad ik je aan op statief te schieten of op een beanbag of zo. Anders zal je wsschl héél bewogen beelden hebben. Veel natuurfotografen leggen zo'n zak met rijst of bonen op de rand van een raam of het dak van hun jeep en leggen dan hun lens erop om handbeweging te counteren. Neem een lege zak mee en koop dat iets om te vullen, rijst, linzen... whatever...

                            Wat de vervanging van je kitlensje betreft:

                            Je hebt 2 opties: een lens met IS, maar met dezelfde lichtsterkte of een lichtsterkere lens zonder IS.

                            Voordeel van IS: cheap, ligtweight en betere performance op stilstaande onderwerpen.

                            Voordeel van een lichtsterkere lens (een 18-50 van Sigma of Tamron hebben allen f2.8 over heel het bereik): betere AF in low light, onbewogen beelden bij stilstaande én bewegende onderwerpen, mooiere bokeh bij open lage f-waarden.
                            Nadeel: weegt stúkken meer, heeft grotere en dus duurdere filtermaten en is meestal van 3 tot 4x duurder dan een gestabiliseerde kitlens.

                            Ik heb de 18-50 2.8 HSM DC Macro. Ze is nu in reparatie omwille van een focusprobleem in Macrobereik, maar het is verder een héél leuke lens met heel mooie eigenschappen en mooie resultaten.

                            Succes!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp keuze zoomlens

                              Die 18-50 van Sigma had ik nog niet ontdekt
                              Dat is dus weer een lens om bij in het lijstje te zetten, en dus ook de keuze weer moeilijker wordt

                              Maar geen nood, het budget voor deze lens laat nog een paar maanden op zich wachten, dus nog tijd genoeg om mijn hoofd erover te breken...
                              Canon 400D, 18-55 kitlens, 70-300 IS

                              Comment

                              Working...
                              X