Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-300 voor nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70-300 voor nikon

    Ik heb nu een kitlens 18-105 maar wil toch graag een mooie telezoom erbij hebben. Ik ben nog beginnend dus ik weet niet welke lens verstandig is voor mij.

    Hieronder de voorbeelden.

    Sigma 70-300 4.0-5.6 APO DG MACRO 179,-

    Tamron 70-300 4.0-5.6 DI LD MACRO 125,-

    Sigma 28-300 3.5-6.3 DG MACRO 259,-

    Tamron 28-300 3.5-6.3 XR DI MACRO 247,-

    Nikon 70-300 VR 379,-

    Welke zouden jullie aanbevelen en waarom?

  • #2
    Re: 70-300 voor nikon

    Ik heb een Nikkor 70 - 300 ZONDER VR.
    Het is geen slechte lens, maar je moet verdorie toch een vast hand hebben hoor.
    Das soms wel een probleem voor mij.
    Ik raad toch deze aan met VR.
    Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

    Comment


    • #3
      Re: 70-300 voor nikon

      Ik heb de Tamron, maar ik had eigenlijk liever de Nikkor gehad, want op 300mm worden trillingen inderdaad een probleem. Anderzijds gebruik ik dit objectief zeer weinig en vrees ik dat ik Macro functie wel eens zou kunnen missen...
      ---
      Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
      http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

      Comment


      • #4
        Re: 70-300 voor nikon

        Nikon 70-300 VR zonder twijfel.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: 70-300 voor nikon

          Al die zooms met macro in de naam, hebben dat omdat dat zo leuk staat en misschien wel beter verkoopt.

          Kijk eens na bij de specificaties hoever je kunt vergroten: Echt macro is 1:1 en dat haalt geen een objectief.

          De Nikon heeft meerdere ED glas elementen.
          De Nikon heeft 9 diafragma lamellen.
          De Nikon stelt scherp vanaf 1,5 meter. Geheel geen macro dus, maar daardoor wordt er ook geen afbreuk gedaan aan de kwaliteit.
          Macro bereik van de Nikon is 1:4.

          De Nikon zal 2de hands meer opbrengen dan de andere merken. Ergo je hoeft dus minder af te schrijven.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

          Comment


          • #6
            Re: 70-300 voor nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
            De Nikon zal 2de hands meer opbrengen dan de andere merken. Ergo je hoeft dus minder af te schrijven.
            Sigma 70-300 4.0-5.6 APO DG MACRO 179,-

            Nikon 70-300 VR 379,-
            Sigma 2de hands verkoopprijs 50% = €90 afschrijving € 90
            Nikkor 2de hands verkoopprijs 75% = € 284 afschrijving €95

            Dus je hebt goede kans dat de afschrijving van een goedkope lens lager uitvalt. De kans is groter dat je die lens wel verkoopt en dan toch een Nikkor koopt en dat is kapitaal vernieteging.

            Dus: zoek een 2de hands Nikkor.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: 70-300 voor nikon

              Ik heb al een tijdje de nikkor AFS 70-300 VR en ik kan hem alleen maar aanraden een prima lens.

              mvg Yves
              What you see is what you get

              Comment


              • #8
                Re: 70-300 voor nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                Ik heb al een tijdje de nikkor AFS 70-300 VR en ik kan hem alleen maar aanraden een prima lens.

                mvg Yves
                Kan ik helemaal bijtreden, maar macro doet-ie niet veel hoor ;-)
                De VR is wel een must op die lengtes...
                Niet geschoten is altijd mis!

                Comment


                • #9
                  Re: 70-300 voor nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
                  Kan ik helemaal bijtreden, maar macro doet-ie niet veel hoor ;-)
                  1) nergens wordt vermeld dat deze lens geschikt is voor Macro
                  2) de TS vraagt ook niet naar een macro-lens of naar de macro-capaciteiten
                  3) Zoals Hans hierboven vermeldt, is de naam Macro bij vreemd-lenzen eerder een verkoopsargument dan wel een kwaliteit
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 70-300 voor nikon

                    Rustig vantje... Is daar warmer dan bij mij blijkbaar

                    1) Neen, correct. Maar de andere genoemde lenzen zouden het wél iets beter moeten doen op dat vlak, ondanks je puntje 3, dat wel een zekere waarheid bevat.
                    2) De TS vraagt -als beginner- welke lens te nemen. Dat de nikkor de beste kwaliteit zal leveren, zal hij ook al wel opgezocht hebben. Andere verschillen lijken me ook voor het rapen te liggen... Hij vroeg welke het best zou zijn voor hém, hoewel hij zelf niet weet wat hij wil doen blijkbaar.
                    De Nikkor kan pas scherpstellen vanaf een goeie anderhalve meter, als je dus met je tele ook iets klein wil schieten, mag je al hééél erg gaan croppen. Toch iets om mee te nemen?

                    De VR is bij zo'n lange dingen echter van veel groter belang imho. En die superzooms (en dan zeker 28-300) boeten natuurlijk ook érg in aan beeldkwaliteit in hun uitersten...
                    Niet geschoten is altijd mis!

                    Comment


                    • #11
                      Re: 70-300 voor nikon

                      Van wat ik heb gemerkt is dat de sigma 70-300 APO (en die APO is belangrijk) voor zijn prijs toch ook best goede resultaten neerzet. Je hebt dan wel geen VR, wat op die brandpuntsafstanden toch verrekt handig is. De 70-300 van nikon is de laatste jaren serieus in prijs gedaald en is nu toch echt een goedkope lens voor wat het biedt. Ik zou voor de 70-300 gaan. Ik ben erover aan het denken om mijn nikkor 80-200 f2.8 schuif te verkopen en die 70-300 te halen, veel compacter en met vr, dus dat die het lichtvoordeel van die 80-200 weer tenniet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 70-300 voor nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
                        Rustig vantje... Is daar warmer dan bij mij blijkbaar
                        Sorry, mijn post leek wat te streng, achteraf gezien.


                        Teun_2: ik heb mij ook de 70-300 VR aangeschaft als 'reislens', naast mijn 70-200/2.8 VR.
                        De f2.8 is gewoonweg te zwaar om overal mee te slepen. Ik verkoop hem evenwel niet.
                        De 70-300 VR zet nagenoeg evenwaardige resulten neer in het 70 tot 200 mm bereik, zelfs bij volle opening, wat op zijn minst zeer merkwaardig is.
                        Voor sport en concert hou ik de f2.8; de AFS is iets sneller en het grote diafragma is in deze handiger (en zelfs noodzakelijk).
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 70-300 voor nikon

                          Ik heb dan ook de voorloper van de voorloper van de voorloper van de voorloper van jouw lens. Mijnne heeft geen VR, geen AFS (erg trage focus), maar beelden zijn wel suerscherp en bokeh is ook erg mooi. Ze allebei houden kan ik niet echt tegenover mezelf verantwoorden, ben student zonder vast inkomen

                          Comment


                          • #14
                            Re: 70-300 voor nikon

                            Ik zou niet die megazooms pakken maar gewoon een 70-300. Met vr is wel erg makkelijk. Toch zou ik het liefste een 1poot eronder hebben. Doe het zelf ook met een 100-300 lens. Voordeel is dat je veel stabieler staat. Ook met vr aan ga je toch vrij snel slingeren als je het mij vraagt.
                            Groeten Remco.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 70-300 voor nikon

                              Ik heb vandaag wat foto's genomen met mijn 70-300VR op mijn D700 en dat mag er best wezen, welliswaar soft naar de 300mm toe maar onder de 200mm amaai zeker niet slecht. Ik ga daar nog veel plezier van hebben, bovendien is ze niet te zwaar om mee te nemen en zit er ook nog eens VR op.
                              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                              Comment

                              Working...
                              X