Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Modellenfotografie lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Modellenfotografie lens

    Hey,

    Ik ben al een tijdje bezig met Natuurfotografie, heb een Canon EOS 5D Mark II

    En ben van plan om ook aan modellenfotografie te doen, maar nu welke lens is hier goed voor geschikt .
    De bedoeling is niet in een studio te fotograferen maar een beetje te combineren met natuur. Dus modellen fotograferen in landschappen enz... Maar ook in Verlaten Fabrieken/huizen/straten enz...

    Weet er iemand welke lens hier het beste voor geschikt is ?

    Bedankt bij voorbaat,
    Ecko...
    I Believe in Mother Nature...
    That's my religion..!!!
    Ecko....

  • #2
    Re: Modellenfotografie lens

    50 f1.8 of kleiner
    85 f1.8 of kleiner

    24-70 2.8 en 70-200 f2.8

    worden veel gebruikt, specifiek is er geen lens!
    heb zelf geen ervaring maar deze worden toch veel voorgesteld.



    mvg david
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Modellenfotografie lens

      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      50 f1.8 of kleiner
      85 f1.8 of kleiner

      24-70 2.8 en 70-200 f2.8

      worden veel gebruikt, specifiek is er geen lens!
      heb zelf geen ervaring maar deze worden toch veel voorgesteld.



      mvg david
      Ok. Bedankt voor de snelle reactie !
      Ecko..
      I Believe in Mother Nature...
      That's my religion..!!!
      Ecko....

      Comment


      • #4
        Re: Modellenfotografie lens

        Onlangs een beroepsfotograaf op TV bezig gezien modellen te fotograferen met een 70-200.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Modellenfotografie lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Onlangs een beroepsfotograaf op TV bezig gezien modellen te fotograferen met een 70-200.
          Aha..Thx..
          I Believe in Mother Nature...
          That's my religion..!!!
          Ecko....

          Comment


          • #6
            Re: Modellenfotografie lens

            hoi,

            50mm gaat op jouw 5D fungeren als standaardlens en is een beetje kort dus, dat wordt veel gebruikt op een cropcamera omdat dat ongeveer overeen komt met de brandpunt die een beetje standaard is voor portretjes nl, 85mm.
            Voor jou dus een 85mm, 105mm,135mm oid en met groot diafragma, 2.8 of alles daaronder voor de mooie vage achtergrond.
            Zoals al eerde gezegd kan ook een kleine tele zoals de 70/200 f2.8 ook prima dienst doen, buitenshuis dan wel want binnenshuis werkt dat meestal niet goed door de vrij grote werkafstand.
            Koop wel een goede lens, jouw camera verdient dat

            grtjs Joske
            D800 en een goed glasservies

            Comment


            • #7
              Re: Modellenfotografie lens

              Ik denk dat de 24-70 2.8 in combinatie met de 70-200 2.8 zowat de ideale lenzen zijn voor model fotografie, alleen jammer dat Canon nog altijd geen IS versie van die eerste heeft ... dan zou ik mijn 24-105 nog durven verkopen om de 24-70 2.8 L IS te kopen By the way, de werk afstand met een 70-200 f2.8 L IS komt op 1m40, dat is toch heel goed doenbaar, zelfs in een kleine studio.

              Trouwens, met de 24-105 f4 IS krijg je ook een mooie OOF achtergrond hoor, maar 2.8 is natuurlijk wel nog beter

              Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: Modellenfotografie lens

                Tja, op Canon is de standaard portretlens als jaren een 85mm. Zoals je leest, worden er zelfs 70-200/2.8 zooms gebruikt. Maar ook 50mm, 35mm kan. Ga je breder, wordt vertekening zichtbaar. Maar da's niet persé fout!
                Dus qua brandpuntsafstand kan alles, in functie van hoeveel context je mee in beeld wil brengen. Je schrijft dat je natuur en model wil combineren, dus denk ten eerste over "context" eens goed na.

                Lichtsterkte is een ander fabeltje. Beter om scherp te stellen, zeker. Weinig scherpteverschil op f4 en kleinere gaatjes. Mogelijkheid om bij minder licht te werken, zeker. Creatief werken met (heel) beperkte scherptediepte, zeker.
                Maar een model komt zoveel beter tot haar (of zijn) recht als er goed licht is. Dus ga je waarschijnlijn bijflitsen en werken ik lichtrijke omstandigheden. En dan is er dikwijls teveel licht om met volle opening te werken. Wat dan absoluut zonde is van het geld. Dus denk ten tweede eens goed na over de lichtomstandigheden die je zoekt.

                Alle waarheden zijn natuurlijk relatief, want zelf heb ik natuurlijk verschillende lichtsterke primes en massa's draagbaar licht. Er is nog zoiets als optische kwaliteit, stevigheid, liefde voor techniek, .... en budget!

                Ik zie pro's op tv modellenfotografie doen met de 24-105L4, de 85L1.2. Een James Nachtwey heeft er standaard een 16-35L2.8 op staan.

                Sorry dus, geen hapklaar advies.
                Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                Comment


                • #9
                  Re: Modellenfotografie lens

                  mijn gedachte, maar eigenlijk verdient een 5D mark 2 het beste op lensgebied en dat zijn toch de primes , de 35L of de 135L zou mijn voorkeur zijn voor modellenwerk in fabrieken, straten, landschappen etc..
                  Hier heb je twee tegenpolen te pakken waarmee je jezelf creatief lekker uit kunt leven.
                  Mijn beste Foto moek nog trekke.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Modellenfotografie lens

                    Bedankt voor jullie reacties !
                    Hier ga ik toch even mijn hoofd moeten over breken.... Hebben julie meschien ook ergens foto's waar ik voorbeelden kan zien die met de

                    - EF 70-200mm f/2.8 L IS USM
                    - EF 85mm f/1.2 L USM II
                    - EF 24-105mm f/4.0 L IS USM
                    - EF 24-70mm f/2.8 L USM

                    Gemaakt zijn.
                    Ecko...
                    Last edited by Ecko_Respect_Nature; 15 augustus 2009, 08:55.
                    I Believe in Mother Nature...
                    That's my religion..!!!
                    Ecko....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Modellenfotografie lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ecko_Respect_Nature Bekijk bericht
                      Bedankt voor jullie reacties !
                      Hier ga ik toch even mijn hoofd moeten over breken.... Hebben julie meschien ook ergens foto's waar ik voorbeelden kan zien die met de

                      - EF 70-200mm f/2.8 L IS USM
                      - EF 85mm f/1.2 L USM II
                      - EF 24-105mm f/4.0 L IS USM
                      - EF 24-70mm f/2.8 L USM

                      Gemaakt zijn.
                      Ecko...
                      Ga maar een zoeken op pbase.com. (voor lenzen een heel stuk naar beneden scrollen)
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Modellenfotografie lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                        Ga maar een zoeken op pbase.com. (voor lenzen een heel stuk naar beneden scrollen)

                        Bedankt voor de link !

                        Ik heb eens ondertussen even naar de link gekeeken en op internet gezocht....
                        Ik ga waarschijnlijk kiezen tussen de

                        - EF 85mm f/1.2 L USM II
                        - EF 24-70mm f/2.8 L USM
                        I Believe in Mother Nature...
                        That's my religion..!!!
                        Ecko....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Modellenfotografie lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ecko_Respect_Nature Bekijk bericht
                          Bedankt voor de link !

                          Ik heb eens ondertussen even naar de link gekeeken en op internet gezocht....
                          Ik ga waarschijnlijk kiezen tussen de

                          - EF 85mm f/1.2 L USM II
                          - EF 24-70mm f/2.8 L USM
                          zow.. da's anders nogal een prijsverschil tussen die twee....

                          Die 85L lijkt me een droomlens om mee te werken voor portretten.... maar 'k vind hem wel héél erg duur. Voor het geld van die 85L zou je ook 24-70L kunnen kopen plus een 85mm f1.8 .... en dan hou je nog geld over voor een 50mm f1.4. Okee, die laatste 2 zijn geen L lenzen.... maar worden wél beide geroemd om hun goede kwaliteiten. Ga ook de gebruikersreviews van die lenzen hier maar eens lezen....

                          Trouwens de 135L is (op een FF camera) ook héél erg goed voor portretten, misschien iets te lang voor in een studio maar aangezien je toch buiten wilt fotograferen lijkt me dat geen bezwaar. Ik heb deze zelf ook gekocht deze week en ben nu al helemaal verliefd op de optische kwaliteiten van dit objectief En die kost nieuw 'slechts' zo'n 950,- (en tweedehands nog goedkoper, ik heb 'slechts' 660,- betaald voor een exemplaar van eind 2007 die zichtbaar nooit is gebruikt ) Combineer die lens met een goede 50mm f1.4 lens van Canon of Sigma, dan heb je een zeer fraaie combinatie voor verschillende omstandigheden.
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Modellenfotografie lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                            mijn gedachte, maar eigenlijk verdient een 5D mark 2 het beste op lensgebied en dat zijn toch de primes , de 35L of de 135L zou mijn voorkeur zijn voor modellenwerk in fabrieken, straten, landschappen etc..
                            Hier heb je twee tegenpolen te pakken waarmee je jezelf creatief lekker uit kunt leven.
                            Deels waarheid maar waarschijnlijk ook al een groot deel internetfabeltjes aan het lezen geweest vrees ik ...
                            Dat de primes het beste zijn dat is idd zo, maar om nu te zeggen dat bvb een 16-35L II , 24-70L of 70-200L zoveel slechter presteren op een 5D2 zou ik niet zeggen, zeker niet bij diafragma's van 5.6 en kleiner die je hoofdzakelijk gaat gebruiken voor modelfotografie... ( en voor alle duidelijkheid , ik heb een 35L , 85L , 135L , 16-35 , 24-70 en 70-200 in gebruik dus kan ik aardig wat vergelijken )

                            Persoonlijk zou ik voor een 70-200 of 24-70 kiezen voor dergelijk werk, meeste waar voor z'n geld ( maar als je het geld over hebt voor een setje primes zijn de 35L en 85L m'n favoriete lenzen op een FF )
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                            Comment


                            • #15
                              Re: Modellenfotografie lens

                              Oke, Bedankt allemaal voor jullie hulp !!

                              Ecko....
                              I Believe in Mother Nature...
                              That's my religion..!!!
                              Ecko....

                              Comment

                              Working...
                              X