Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma op Pentax

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma op Pentax

    Allen,

    Ik heb wat scherpte/focus problemen met mijn nieuwe sigma 30mm 1.4 lens op een Pentax k10d.
    Een normale foto van een persoon op ISO 200 f:5.6 en 1/180 geeft reeds onscherpte, een soort waas op mijn beeld.
    Zijn er nog mensen die dit hebben meegemaakt met sigma in combinatie met Pentax?
    En zijn er mensen die weten wat ik daaraan kan doen, of er überhaupt iets aan te doen is?



    link naar groter
    Groeten!

    Brecht
    Last edited by Graisin; 11 augustus 2009, 12:29.

  • #2
    Re: Sigma op Pentax

    Fotootje zou handig zijn......
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Sigma op Pentax

      Als ik naar je foto kijk, dan lijkt me dat de camera achter je onderwerp heeft scherpgesteld. De ring linksonder lijkt me iets minder onscherp evenals de rand van het haar van de blonde dame. Ben je zeker dat noch jij noch je onderwerpen bewogen tss het scherpstellen en de opname? Welk scherpstelpunt gebruikte je en waarop stelde je het scherp?

      Wat je best eens doet is een foto maken waarop scherpteverloop te zien is. Typisch een voorwerp op een tafel plaatsen, en daarop vanuit een hoek van +/- 45° scherpstellen en afdrukken. Gebruik makende van je grootste diafragma, i.e. f/1.4. Als je daarbij merkt dat een deel van de tafel voor of achter het onderwerp waarop je scherpstelde weldegelijk echt scherp is, maar het onderwerp niet, dan heb je last van een scherpstelfout. Die kan aan het objectief of aan de camera liggen. Ik vermoed dat jij gaat merken dat een deel van de tafel achter je onderwerp scherp zal zijn...

      De K10D was inderdaad niet perfect in dat opzicht en wou bij bepaalde objectieven wel een fout scherpstellen. Mijn K10D had daar last van met enkele DA* objectieven die enkele maanden na de camera uitkwamen. Deze waren uitgerust met SDM, en dat was blijkbaar een probleem voor de K10D, hoewel deze voorbereid was op de komende SDM. De service bij De Beukelaer verhielp dit probleem voor mij. Maar in mijn geval betrof het allemaal Pentax-gerief en was het allicht een calibratieprobleem voor het SDM mechanisme (dat nog niet in praktijk bestond toen ik m'n K10D kocht).

      Sigma heeft echter ook een twijfelachtige reputatie wat betreft scherpstelnauwkeurigheid op Pentax-bodies ongeacht het camera-model, dus in dat geval is het niet gezegd dat Pentax iets kan doen om je probleem te verhelpen. Je kan Sigma inschakelen maar of die erg behulpzaam gaan zijn is wat anders. Ik had ooit een Sigma EX70-200/2.8 die op f/2.8 altijd verkeerde focus opleverde (bij 70mm voor het onderwerp, en bij 200mm achter het onderwerp). Daar kunnen zelfs camera's met ingebouwde scherpstelcorrectie (zoals de K20D en K-7) niks aan verhelpen. We deden een test met enkele andere eigenaars van dit objectief en het probleem blijk algemeen te zijn op onze Pentax bodies. Sigma heeft dit probleem echter nooit erkend. Ik zou echter wel eerst met Sigma contact opnemen en zien of je je exemplaar niet kan omwisselen voor een ander (als niet tweedehands gekocht of garantie verlopen natuurlijk).

      Alternatief: Vermits je een vast brandpunt hebt zou je mss met een K20D of K-7 toch zelf een oplossing kunnen bereiken adhv de scherpstepcorrecties. Indien deze ver genoeg toelaten te corrigeren tenminste. De K10D heeft deze functie schijnbaar niet, maar blijkbaar zit ze wel verborgen in de firmware maar is ze enkel toegankelijk voor Pentax servicepersoneel met de juiste aparatuur. Er zou geheugen zijn voor correcties voor een 4-tal objectieven. Mss moet je (via een lokale fotografiekleinhandel) eens contact opnemen met De Beukelaer om te zien of ze de goodwill kunnen opbrengen om je te helpen indien omwisselen bij Sigma niet kan of helpt.

      Veel geluk ermee!!

      Wim

      PS: in de eerste firmware versies van de K10D was er volgens wat ik me herinner wel nog een toestencombinatie die je toegang tot het scherpstelcorrectiemenu gaf. Zie: http://www.pentaxforums.com/forums/p...af-adjust.html. Deze correctie geldt wel voor al je objectieven, dus al het probleem tot één specifiek objectief beperkt is, ga je niets aan deze kunstgreep hebben, tenzij je bij elke wissel in het debug menu gaat duiken.
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Sigma op Pentax

        Dikke merci voor dit antwoord.
        ik ga het nog eens uitgebreid testen maar ik vrees ervoor. Ook andere foto's met dezelfde lens hebben een onscherpe waas. Bovendien moet je bij 1/180 sluitertijd al hard trillen om onscherpe foto's te krijgen, dacht ik (de vrouwen bewogen niet). Het diafragma 5.6 zou toch scherptediepte genoeg moeten genereren om zowel de ring als hun gezicht scherp te hebben, dacht ik - moest ik al verkeerdelijk hebben scherpgesteld wat ik betwijfel gezien het echt geposeerd is.

        vriendelijke groeten,

        Brecht

        Comment


        • #5
          Re: Sigma op Pentax

          Bewijs:

          Ik heb gefocust op de voorkant van het glas.
          Het is duidelijk dat de zijkant van het glas scherp is en de voorkant wazig
          f:1,4



          sigma here i come :-)

          Comment


          • #6
            Re: Sigma op Pentax

            Vers van de pers...

            Men heeft net ontdekt hoe de debug mode te activeren op de K10D met de laatste firmware upgrade. zie hier: http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=32676684. Je vindt er ook een link om hetzelfde menu te activeren op andere Pentax camera's.

            In het debug-menu kan je de scherpstelling voor je Sigma trachten bij te stellen om aldus de zaak in orde te krijgen zonder dat je ze naar Sigma moet sturen. 't Proberen waard als je voldoende technisch aangelegd bent...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Sigma op Pentax

              Anderzijds als hij nog garantie heeft kan hij beter voor een nieuwe of gecalibreerde gaan. Die sigmadingetjes zijn voor dit soort problemen best gekend. De eventuele tweedehandswaarde stijgt behoorlijk als je een foutloos exemplaar hebt.

              Comment

              Working...
              X