Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke zoomtelelens voor concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke zoomtelelens voor concertfotografie

    Hallo iedereen,

    Ik ben al heel lang tevreden met mijn canon 400D en mijn 18-55 lensje,
    maar wil nu toch heel graag overschakelen naar een verder bereik en een
    lens die me meer bokeh kan geven, wat ik zeer mooi vind.
    Ik houd me bezig met concertfotografie, maar ook met portretten, dus ik weet niet goed naar wat ik moet kijken om een geschikte lens voor mezelf te kopen aangezien ik veel bewegende EN nietbewegende fotos trek.

    Ik heb mijn research gedaan, en ben aan het twijfelen tussen de Canon IS 55-250
    of eentje van Tamron, omdat ik heb gelezen dat die heel goede bokeh geeft,
    en beter geschikt is voor beweging. Is dit waar?
    Ik ben van plan om mijn lens tweedehands te kopen als ze duurder zijn als 250 euro,
    want ik ben maar een arme student die al haar spaarcentjes al heeft uitgegeven aan mijn camera zelf

    Kunnen jullie mij misschien wat raad geven over betaalbare, maar goeie telelenzen met het bereik tot 300?
    Alvast bedankt!

    Groeten, een grafisch ontwerpster in spe
    Canon EOS 400D

  • #2
    Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

    Voor concertfotografie: 70-200 2.8, maar die zit 'iets' boven je budget....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

      Voor concertfotografie heb je vooral snelle, lichtsterke objectieven nodig... Gangbaar zijn brandpuntsafstanden van 70 - 200mm... Maar of je die onder de 250€ zal vinden? Bovendien zit je met het probleem dat je 400D niet echt topprestaties neerzet in de hogere iso's.
      Met jouw budget is de canon ef-s 55-250 4-5,6 een mooie keuze, vermits ze gestabiliseerd is waardoor je 4 stops kan uitsparen. Maar het blijft behelpen natuurlijk...
      BD0910BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
        Met jouw budget is de canon ef-s 55-250 4-5,6 een mooie keuze, vermits ze gestabiliseerd is waardoor je 4 stops kan uitsparen...
        Maar weten die lui op het podium dat ook dan???????
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

          Het is allesinds beter dan helemaal geen IS.

          Comment


          • #6
            Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

            Misschien is het goed om eens na te denken over een prime, b.v. EF 100mm F2 of 85mm F1.8. Wat tweedehands betreft is het helaas zo dat bij de gangbare objectieven er niet veel prijsverschil zit tussen nieuwwaarde bij populaire winkels voor fotografie.en hetgeen je tweedehands moet ophoesten. Ik loop hier telkens tegenaan wanneer ik mij richt op een bepaald objectief waar ik belangstelling voor heb. De biedingen op marktplaats, vooral op populaire objectieven lopen vrij snel op tot slechts enkele tientjes beneden de nieuwwaarde. Ik heb besloten om geen tweedehands objectieven meer aan te schaffen. Binnenkort ga ik een 17-40 L aanschaffen nieuw voor 670 Euro, deze wordt al gauw voor 600 Euro verkocht op marktplaats, die 70 Euro overleef ik dan ook nog wel.

            Een nieuwe EF 85 mm 1.8 kost 330 Euro. Daarmee heb je een hele goede lichtsterke prime. Tweedehands betaal je daar ook al gauw 300 Euro voor. Over het algemeen is de aanschaf van een tweedehands objectief niet aantrekkelijk.
            Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

            Comment


            • #7
              Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

              Met dergelijke primes ben je niet zo veel op concerten...

              Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
              Misschien is het goed om eens na te denken over een prime, b.v. EF 100mm F2 of 85mm F1.8. Wat tweedehands betreft is het helaas zo dat bij de gangbare objectieven er niet veel prijsverschil zit tussen nieuwwaarde bij populaire winkels voor fotografie.en hetgeen je tweedehands moet ophoesten. Ik loop hier telkens tegenaan wanneer ik mij richt op een bepaald objectief waar ik belangstelling voor heb. De biedingen op marktplaats, vooral op populaire objectieven lopen vrij snel op tot slechts enkele tientjes beneden de nieuwwaarde. Ik heb besloten om geen tweedehands objectieven meer aan te schaffen. Binnenkort ga ik een 17-40 L aanschaffen nieuw voor 670 Euro, deze wordt al gauw voor 600 Euro verkocht op marktplaats, die 70 Euro overleef ik dan ook nog wel.

              Een nieuwe EF 85 mm 1.8 kost 330 Euro. Daarmee heb je een hele goede lichtsterke prime. Tweedehands betaal je daar ook al gauw 300 Euro voor. Over het algemeen is de aanschaf van een tweedehands objectief niet aantrekkelijk.
              BD0910BE

              Comment


              • #8
                Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

                Deze zijn grotendeels genomen met de 70-200 f4L zonder IS, is wel boven je budget vrees ik maar is een goeie lens.
                fotowebsite: www.edwinfoto.com
                Lara's website: http://www.houdevelt.com
                fotoblog http://edwinfotocom.blogspot.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
                  Met dergelijke primes ben je niet zo veel op concerten...
                  Ik begrijp je reactie niet. Bedoel je dat een 85 mm of 100 mm te kort schiet? Ik heb met 50 mm ook hele aardige concertfoto's gemaakt. Het is maar waar je staat of zit natuurlijk. Uiteraard mis je het gemak van zoom maar daar staat tegenover dat je goeie kwaliteit met relatief weinig geld koopt.
                  Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
                    Ik begrijp je reactie niet. Bedoel je dat een 85 mm of 100 mm te kort schiet? Ik heb met 50 mm ook hele aardige concertfoto's gemaakt. Het is maar waar je staat of zit natuurlijk. Uiteraard mis je het gemak van zoom maar daar staat tegenover dat je goeie kwaliteit met relatief weinig geld koopt.
                    Tuurlijk schieten die te kort... Op concerten mis je de milimeters. Als je vanuit het publiek, vanaf de 10e rij, een concert fotografeert met een crop-camera en een 85 1.8 heb je een superscherpe "overzichtsfoto". Met de 50mm heb je er gratis extra lucht bij :-) En dan moet je al zwaar croppen om details van bijvoorbeeld het gelaat of een instrument vast te leggen, of zelfs de vervelende omstaanders met hun handen omhoog weg te werken... "Frontstage" zie je bijna uitsluitend 70-200-lenzen... (Met uitzondering van die ene met z'n G7... ) In het publiek heb ik al lenzen tot 300mm gezien, maar die zijn dan minder lichtsterk (van 4 tot 6.3). Sigma heeft zo'n goedkopere lens (28-300 dacht ik) en de 75-300 van canon valt ook zeer goed mee in prijs met mooie resultaten in goede lichtomstandigheden. En om eerlijk te zijn, m'n eerste concertfoto's nam ik ook met de 75-300 4.5-5.6... omdat ik dacht dat wel zou voldoen...
                    Kijk eens rond op het "Fotojournalistiek & evenementen"-subforum en bestudeer eens de exifs...
                    Als stiudent moet je inderdaad een beetje afwegen, en vooral uitstekend je budget kunnen beheren...
                    BD0910BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

                      Ok, nu begrijp ik je punt. De concerten waar ik naar toe ga zijn geen megaconcerten. Vaak singer/ songwriter evenementen, Jazzconcerten e.d. Met 85 mm kan ik dan heel goed close-ups maken omdat ik meestal zonder problemen tot aan het podium toe kan komen. Bij grote concerten zit er al een behoorlijke afstand tussen de artiesten en het eerst dranghek. Uiteraard kom je in dat geval met 100mm zwaar te kort.
                      Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
                        Tuurlijk schieten die te kort... Op concerten mis je de milimeters.
                        Hoe zo? 15mm op FX is voldoende.....

                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

                          over die mm's. Dat is natuurlijk relatief aan wat je wil bereiken en de plaats/afstand van de artiest.

                          Wanneer je mee op t podium mag of wanneer je achter de dranghekken mag en de artiest zo goed als kan aanraken kan je inderdaad schitterende dingen doen met breedhoek.

                          Je kan van grotere afstand nog wel overzichtfoto's maken maar tenzij u over een 100mpix camera beschikt zullen er niet veel details zichtbaar zijn

                          aan de TS: probeer mss de 70-200 F4 te vinden 2dehands? zou moeten lukken voor 350-400 euro


                          Wat IS betreft. Meestal moet je toch minstens een sluitertijd hebben van 1/200 en sneller om bewegingsonscherpte te voorkomen dus heb je niets aan IS. Toegegeven, niet alle optredens zijn even hevig, en in sommige gevallen kan je dus zeker iets doen met IS. Maar het wordt er niet goedkoper op.


                          Volgens mij is concertfotografie dan ook 1 van de fotografie-disciplines die het meest veeleisend zijn voor uw uitrusting. Lichtsterkte en hoge ISO zijn namelijk super belangrijk en die dingen kosten alot of money :s
                          Last edited by Cartman; 9 augustus 2009, 17:50.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

                            Ik denk dat we jouw vraag kunnen opdelen in twee delen...

                            één: Welke tele van de opties die jij voorstelt, dan zeg ik resoluut de Canon 55-250 IS. Goede reputatie, mooie prijs, scherp en stabilisatie EN merkeigen.

                            Kun je met deze lens ook concertfotografie aan? Neen. Sorry, 't heeft geen zin om er doekjes om te winden. Ik ben begonnen met een 400D en deze camera gaat maar to iso 1600, waarbij je dan nog eens goed moet belichten of je hebt gigantisch veel ruis in de hoogste iso stand. Als je dan in donkere omstandigheden terecht komt, zal de IS op je lens weinig uithalen, omdat bij een sluitertijd van pakweg 1/40", je onderwerk blurry zal zijn door zijn beweging. En daar helpt de IS niets aan.

                            Ten tweede, zal je als beginnend concertfotograaf ook alleen op de kleinere, lokale evenementen binnen geraken en die zijn berucht om hun schamele belichtingsomstandigheden.

                            De enige vorm van concerten die je met zo'n lens aankunt zijn buiten optredens in vol daglicht.

                            Als je echt geinteresseerd bent in concertfotografie, zul je moeten investeren in lichtsterk materiaal. Jammer genoeg kosten die lenzen bijhoorlijk wat...

                            Tamron 28-75 f2.8/Sigma 18-50 f2.8 en Sigma 50-150 f2.8/Sigma 70-200 f2.8 zijn relatief budgetvriendelijke alternatieven.

                            Ideaal zijn de ef-s 17-55 f2.8/EF 24-70 f2.8/70-200 f2.8 (al dan niet met IS) lenzen. Gekenmerkt door een goede bouw en opmerkelijke scherpte.

                            Misschien moet je uitkijken naar een studentenjob of verjaardag en/of het eindejaar afwachten om je budget te spijzen...

                            Als je vertelt welk soort concerten je in gedachten hebt, kunnen we je nog beter adviseren.
                            Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke zoomtelelens voor concertfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                              Wat IS betreft. Meestal moet je toch minstens een sluitertijd hebben van 1/200 en sneller om bewegingsonscherpte te voorkomen dus heb je niets aan IS.
                              Waarom???? Deze is met 1/100ste en wat beweegt er? En wat is er mis met wat bewegingsonscherpte als je een gitaar bespeeld?
                              Er zijn bij meer foto's verziekt door mijn trilling dan door de hyperactiviteit op het podium, dus ben ik heel blij met mijn VR op de 70-200 en dat gaat een stuk beter als met de 80-200 zonder VR.

                              James McMurtry, Roots on the River 2006, Bellows Falls, VT.
                              Last edited by hjanssen; 9 augustus 2009, 22:59.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X