Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje over 24-105L

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje over 24-105L

    Deze objectieven zijn hier al meerdere malen besproken maar aangezien er telkens nieuwe ervaringen bijkomen stel ik ze toch nog maar eens:

    Ik heb me enkele weken geleden een 17-40 f4L aangeschaft - ik heb hier dan ook totaal geen spijt van, echt een zeer goed objectief!
    Nu mis ik natuurlijk wel wat zoom, mijn eerste gedacht ging naar een 70-200 maar na enkele tests in de shop kwam ik toch tot de constatatie dat ik zo'n objectief echter niet veel zal gebruiken door de grootte en het gewicht. Dus dit leek me geen goede keuze om hier zo'n bedrag voor neer te tellen. (nu toch nog niet)
    Dus wat zijn de andere mogelijkheden - aangezien ik in de toekomst zeker zal overstappen naar een FF camera zou dit al liefst een L lens zijn van Canon.

    24-105 f4 IS of 24-70 f2.8
    Persoonlijk vind ik dat de het enige voordeel van de 24-70 in de 2.8 zit - of is deze ook scherper/sneller/etc..?
    De 24-105 heeft meer zoom en de IS - wat dan weer een voordeel heeft bij weinig licht(zeker bij 105mm).
    Hij is ook lichter en iets kleiner wat dan weer een extra voordeel is voor onderweg.
    Hoe meer reviews ik hier over lees hoe meer ik twijfel.

    Graag wat tips en ondervindingen van gebruikers van deze objectieven.
    De prijsklasse is ongeveer gelijk - dus dit kan m'n keuze niet (mee)bepalen.

    SB
    Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

  • #2
    Re: vraagje over 24-105L

    Ik heb persoonlijk voor dezelfde keuze gestaan. Ik ben voor de 24-105 gegaan vermits dit in het algemeen een beter all-round lens is door zijn IS en zoombereik. De 24-70 is echter wel dat net ietsje scherper dan de 24-105.
    Tegenwoordig heb ik een beetje spijt dat ik niet voor de 24-70 ben gegaan vermits ik tegenwoordig veel in low light omstandigheden werk en eigelijk de 2.8 mis op de 24-105. Wat ik je dus kan aanraden is dat als je veel low light doe, ga dan voor de 24-70, anders ga voor de 24-105.
    Waar je wel aan moet denken is of je met die 30 mm meer tov je 17-40 zoveel extra bent? en mss je keuze meer moet baseren op zoomrange
    het is en blijft een moeilijke keuze

    Jakke
    Canon en glas
    www.jakke16.be

    Comment


    • #3
      Re: vraagje over 24-105L

      Zelf heb ik voor de 24-105 gekozen en heb er geen moment spijt van gehad. De lens wordt in de meest diverse omstandigheden gebruikt, met eens veel en weinig licht. De 1-stop verschil met F/2,8 lenzen noem ik zelf verwaarloosbaar en mis het niet. Er zijn voldoende truukjes om daarvoor te compenseren.
      Als u mij toestaat om de reeksen draden in de diverse forums over dit onderwerp samen te vatten dna zou ik het zo willen stellen:
      -De 24-70 is dé perfecte portretlens in een studio-omgeving
      -De 24-105 is gewoon een veelzijdige (wandel)lens (en niet te vegeten dé perfecte partner bij de 5d(2)).
      Succes bij uw keuze.
      Alain,

      Comment


      • #4
        Re: vraagje over 24-105L

        Oorspronkelijk geplaatst door SBe Bekijk bericht
        Nu mis ik natuurlijk wel wat zoom, mijn eerste gedacht ging naar een 70-200 maar na enkele tests in de shop kwam ik toch tot de constatatie dat ik zo'n objectief echter niet veel zal gebruiken door de grootte en het gewicht. Dus dit leek me geen goede keuze om hier zo'n bedrag voor neer te tellen. (nu toch nog niet)
        SB
        Suggestie: de 55-250 van Canon is een optie die qua verhouding prijs/kwaliteit goed scoort en bovenal lekker compact en licht is. Lijkt me niet verkeerd als eerste tele-objectief.

        Heb je overigens de F/4 versies van de 70-200 ook getest? Die zijn weliswaar lang ten opzichte van jouw 17/40 maar in mijn beleving niet te zwaar om mee te nemen. De set 17-40 + 70-200 lijkt me nuttiger dan 17-40 + 24-105/24-70.

        Mocht je het bereik boven de 100 mm niet nodig hebben en ook niet te veel aan groothoek doen, dan zou je kunnen overwegen je 17-40 te verkopen en daar een 24-70/24-105 voor in de plaats te nemen.

        Succes met je keuze ......

        Comment


        • #5
          Re: vraagje over 24-105L

          Dat is natuurlijk ook één van de struikelblokken dat er bij de 24-70 "slechts" 30mm extra zoom bijkomt en eigenlijk voor mij slechts 20mm want ik heb reeds een 50mm f1.8.

          -De 24-70 is dé perfecte portretlens in een studio-omgeving
          -De 24-105 is gewoon een veelzijdige (wandel)lens (en niet te vegeten dé perfecte partner bij de 5d(2)).
          Portret is in mindere mate en studiowerk doe ik niet dus..
          Ik denk toch dat ik voor de 24-105 zal gaan aangezien door het bereik deze meer op m'n 40D zal staan dan de 24-70 - die zonder twijfel een fantastische lens is maar toch veel geld is voor 1 stop minder die ik met m'n 17-40 f4 ook nog niet echt gemist heb.


          Heb je overigens de F/4 versies van de 70-200 ook getest? Die zijn weliswaar lang ten opzichte van jouw 17/40 maar in mijn beleving niet te zwaar om mee te nemen. De set 17-40 + 70-200 lijkt me nuttiger dan 17-40 + 24-105/24-70.
          Dit zou natuurlijk ook een optie kunnen zijn - ik heb hier nog niet echt bij stilgestaan maar ga deze zeker eens gaan testen in de winkel.

          Bedankt voor de tips!
          Ik hou jullie op de hoogte

          SB
          Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

          Comment


          • #6
            Re: vraagje over 24-105L

            Voor mij ideaal zijn de volgende drie lenzen in de tas.

            EF 17 - 40 F 4 L USM
            EF 24 - 70 F 2.8 L USM
            EF 70 - 200 F 2.8 L USM

            Met een mogelijke variantie naar een oude 28-70 F2.8 L USM, die is enkel nog tweedhands te krijgen maar ook een zeer goede lens en aangezien je de 17-40 al hebt is het niet zo belangrijk dat ze op 28 mm start ipv op 24 mm.
            Met de 24 105 heb ik is mogen werken van een collega fotograaf, en ik zwaar teleurgesteld in deze lens, ik gebruikte ze op mijn 5D en op 24 een zware vignetering zelfs op diafragma F 7.1, dat kan ik niet aanvaarden voor een L lens. Bijgevolg heb ik de lens dan ook na 20 minuten gebruik terug aan mijne maat gegeven.

            MVG, Jeff
            Last edited by Digipics357; 8 augustus 2009, 15:45.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: vraagje over 24-105L

              De 24-105 is geen croplens, je hebt in elk geval een extra groothoek nodig
              Als dit bereik je ding is kijk eerder naar de EF-S 17-55, unaniem wordt gezegd dat dit de betere keuze is op 40D 450D 50D 500D enz
              Toevallig ben ik 3 jaar geleden een oude 24-85 3.5-4.5 USM tegengekomen en er een EF-S 10-22 bijgekocht, ik ben gesteld
              Ik heb de 24-85 al naast de 24-105 gebruikt en ik zie geen reden om 10 keer meer te betalen, je ziet in elk geval enkel het beste deel van het beeld en niet de randen

              Comment


              • #8
                Re: vraagje over 24-105L

                De 24-105 is geen croplens, je hebt in elk geval een extra groothoek nodig
                Als dit bereik je ding is kijk eerder naar de EF-S 17-55, unaniem wordt gezegd dat dit de betere keuze is op 40D 450D 50D 500D enz
                Groothoek is voor mij al in orde - m'n 17-40 doet perfect wat ie moet doen (is geen 10mm maar voor mij toch breed genoeg) Ben dan ook niet van plan om dit objectief weg te doen.
                Het is eerder wat extra bereik boven de 40 mm dat ik zoek in een meer all-round objectief voor alledaags gebruik.
                Daardoor dat ik heen en weer ga tussen de 24-70 en de 24-105
                Dus nog steeds aan het twijfelen..

                SB
                Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

                Comment


                • #9
                  Re: vraagje over 24-105L

                  Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                  Heb je overigens de F/4 versies van de 70-200 ook getest? Die zijn weliswaar lang ten opzichte van jouw 17/40 maar in mijn beleving niet te zwaar om mee te nemen. De set 17-40 + 70-200 lijkt me nuttiger dan 17-40 + 24-105/24-70.
                  volledig mee eens
                  We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                  Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagje over 24-105L

                    Voor een crop is imho een 70-200 de betere aanvulling, indien je graag met de 17-40 fotografeert en regelmatig de 17 gebruikt is de 24-xx geen goede optie, je zal dan te regelmatig moeten wisselen om iets groothoek te krijgen. Op een crop is een 17-xx lens de betere standaard lens, dus je 17-40 is daar een zeer goede keuze.
                    Een 70-200, zeker de f4 versies, zijn niet zo groot en perfect draagbaar (de 70-200L4 = 705 gram, de 70-200L4 IS 760 gram, ter verglijking met de 24-70 die 950 gram weegt en de 24-105 die 670 gram is, je huidige 17-40 is ong 500 gram).
                    Indien je later naar FF gaat ga je het bereik van een 70-200 wel meer nodig hebben ! Probeer de 70-200L4 IS eens, is een van de beste lenzen die ik ooit gehad heb.

                    Kiezen tussen de 24-70L2.8 en de 24-105L4 IS is inderdaad niet makkelijk, een 24-105L2.8 IS zou handig zijn, hé ! Ik heb beide lenzen gehad op een crop en denk toch dat ze beter tot hun recht komen op een FF, 24 mm (=38.4 op 35mm equiv) is 0 komma 0 groothoek, dus die ben je volledig kwijt, wat voor mij een zeer groot nadeel was. Trouwens, mijn voorkeur als wandellens gaat uit naar de 24-105 omwille van de IS.

                    Voor een crop is volgens mij een setje 17-40, een vaste 50 en een 70-200 variant een bijna perfecte set! (en alle 3 bruikbaar op een ff)

                    Veel succes met kiezen !
                    Fuji X - Less became more

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraagje over 24-105L

                      De eerste lens die ik kocht was de 24-105 al scheelde het niet veel of ik had de 24-70. Achteraf gezien nog geen moment spijt van gehad. Die 24-105 blijft mijn ideale allround lens.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vraagje over 24-105L

                        Al zeer bedankt voor de tips

                        Ik ben ondertussen in het bezit van een 70-200 2.8 IS die ik van een kennis enkele weken mag gebruiken om me te helpen een keuze te nemen.
                        Ik ben ook onlangs eens enkele uren in een shop bezig geweest met al deze lenzen te testen en om wat tips van een pro te horen.

                        Dus dit is mijn ondervinding: (kan mss nog andere mensen helpen in hun keuze)

                        De 70-200 2.8 is extreem scherp als ook de f4 versie - ik was hier persoonlijk van onder de indruk. Nadelen zijn natuurlijk de grootte/het gewicht (vooral de 2.8) en ook dat je met zo'n objectief serieus in de kijker loopt. Deze lenzen zijn o.a. echt een droom voor mooie buiten-portretten. (voor binnen is de 70mm wat veel denk ik)
                        Bij deze heb ik dan ook ondervonden dat dit bereik voor mij op dit moment niet echt nodig is. (kan ik later ook altijd aanschaffen moest ik dit toch missen)
                        Verder heb ik met een hele reeks test-foto's de 24-70 en de 24-105 vergeleken.
                        De 24-70 is "iets" scherper dan de 24-105 bij f4 /vooral bij 24mm (op 5.6 en meer zijn ze volgens mij idem), buiten het verdere bereik en de 2.8 zijn er in mijn ogen verder zo goed als geen verschillen in de kwaliteit.
                        Met dit in gedachte en wetend dat ik vooral stilstaande objecten / (leegstaande) gebouwen en landschappen (hier heb ik m'n 17-40 voor) fotografeer is voor mij de 24-105 iets beter dan de 24-70. Bij weinig licht & stilstaande objecten is de IS natuurlijk zeer interessant + als ik er op uit trek heb ik trouwens meestal m'n statief bij.

                        Ik heb de knoop nog niet doorgehakt maar we zijn er bijna

                        Nog eens bedankt voor de tips!

                        SB
                        Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

                        Comment


                        • #13
                          Re: vraagje over 24-105L

                          Aan jou onderschrift te zien heb je de 24-105 gekocht.
                          Ben benieuwd naar jou ervaring hiervan?
                          Ik zit ook nog te twijfelen!

                          Bedankt alvast,

                          Tobias.

                          Comment


                          • #14
                            Re: vraagje over 24-105L

                            Zou ik ook graag weten, ben namelijk ook op zoek naar een all round lensje

                            Groetjes Ryan
                            Stuff: Canon EOS 7D - 24-105L F4 - Vanguard 263AP met SBH-30 - and a lot of patience ;)

                            Comment


                            • #15
                              Re: vraagje over 24-105L

                              Oorspronkelijk geplaatst door h0pper Bekijk bericht
                              Zou ik ook graag weten, ben namelijk ook op zoek naar een all round lensje

                              Groetjes Ryan
                              De 24-105 is imho geen allround lens voor een crop !
                              Tenzij je nooit breder dan 24mm moet gaan...

                              Ik wacht nu op de reviews van de nieuwe 15-85 IS (24-136mm bereik, idealer als all-round).

                              Beginnen op 15 of op 24 is echt een wereld van verschil !!
                              Fuji X - Less became more

                              Comment

                              Working...
                              X