Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strokkur Geiser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Strokkur Geiser

    De Strokkur geiser in IJsland vormt een mooie blauwe waterbel voor het hete water een 20-tal meter de lucht inspuit. Wat ik bijzonder vind aan deze foto is het bankje met toeristen op de achtergrond. Meer foto's kan je vinden op mijn website www.chanet.be of www.dreamsinnature.be

  • #2
    Re: Strokkur Geiser

    heel mooi moment genomen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Strokkur Geiser

      Indrukwekkend die nat-uur...Kunnen die mensen eiegenlijk geen kwaad als dat begind te spuiten?
      Das wel een dikke bel he? Heel imposant.
      Op je site staan er nog mooie tussen.
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

      Comment


      • #4
        Re: Strokkur Geiser

        Ik begrijp niet goed wat de foto showcasewaardig maakt? De vele luchtdampen geven de foto een amateuristische indruk vind ik.

        Comment


        • #5
          Re: Strokkur Geiser

          sc??

          denk ik wel hoor;

          - lekker scherp
          - goeie wb
          - machtige kleurwergave
          - da bankje waar je de mensen goed genoeg ziet zitten


          prima foto met alles netjes onder controle
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Strokkur Geiser

            Heldere kleuren van een prachtig natuurfenoom en ik hoop dat je de rest van je site hier ook zeker eens gaat posten... Er zitten enkele pareltjes tussen
            Check out our travel experiences in the British Columbia, Canada. http://pmcanada.wordpress.com

            Comment


            • #7
              Re: Strokkur Geiser

              mooie plaat, al zou ik afcroppen tot een halve centimeter of minder zelfs, tot boven de blauwe bel..

              Comment


              • #8
                Re: Strokkur Geiser

                Oorspronkelijk geplaatst door gerb Bekijk bericht
                Ik begrijp niet goed wat de foto showcasewaardig maakt? De vele luchtdampen geven de foto een amateuristische indruk vind ik.
                ? Dit begrijp ik niet goed.?

                TS laat bij deze foto een zeer realistisch beeld achter, en daar horen de luchtdampen net bij.

                Ik vind deze foto zeer geslaagd. Ik was zelfs zo gefacineerd door de details in de bel dat ik het bankje met mensen niet had gezien

                Comment


                • #9
                  Re: Strokkur Geiser

                  Bedankt allemaal voor de vriendelijke woorden.
                  Eventjes een opmerking over de waterdamp (gerb)
                  Het mistig effect was er oorspronkelijk niet of toch niet overheersend, de personen op het bankje in de achtergrond kwamen voor mij teveel in het zicht. Ik heb daarom juist mist bijgevoegd en de achtergrond bleker gemaakt. Je oog valt nu op de waterbel terwijl de toeristen op een later moment in de foto komen.
                  Het water is heet (schoonspikke), het is daarom belangrijk de windrichting even te checken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Strokkur Geiser

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peter C Bekijk bericht
                    Bedankt allemaal voor de vriendelijke woorden.
                    Eventjes een opmerking over de waterdamp (gerb)
                    Het mistig effect was er oorspronkelijk niet of toch niet overheersend, de personen op het bankje in de achtergrond kwamen voor mij teveel in het zicht. Ik heb daarom juist mist bijgevoegd en de achtergrond bleker gemaakt. Je oog valt nu op de waterbel terwijl de toeristen op een later moment in de foto komen.
                    Het water is heet (schoonspikke), het is daarom belangrijk de windrichting even te checken.
                    De windrichting is maar van ondergeschikt belang, tegen dat het water beneden is is alles al lauw. Het gevaar van Strokkur zit in het feit dat heel af en toe de uitbarsting niet centraal naar boven wijst maar opzij, dit, gekoppeld aan een felle eruptie (niet allemaal zijn ze even fel) en een flinke dosis pech en stommigheid/onvoorzichtigheid van ondergetekende kan er voor zorgen dat je dit kokende water in je gezicht krijgt. De verbrandingssporen zijn nu ook 25 jaar na datum nog altijd zichtbaar op mijn schouders. Armen en benen zijn na lange tijd goed gekomen en mijn fotoapparaat heeft mijn gezicht gered. Het leuke aan het verhaal is dat ik heb afgeduwd net voor de bel openbarstte en dat de foto gelukt is .
                    Sinds een paar jaar staat er nu een draadje rond om mensen tot meer voorzichtigheid te manen maar die bank is er in mijn ogen te veel aan, als het zo doorgaat plaatsen ze straks nog een tribune .

                    Verder kan ik nog getuigen dat het echt niet makkelijk is om de Strokkur te "knippen" in ideale omstandigheden : zonder zon is het maar somber en bij zon en windstil weer zit alles onder de damp, zonder motor is het echt heel moeilijk om het juiste/mooiste moment af te wachten en dat is net voor de bel opengaat (zoals de o.p. ook heeft gedaan), het volgende moment is alles wit. Ik heb talloze mensen zich dood zien ergeren in de tijd van de shutter-lag
                    En filmen is zo mogelijk nog moeilijker.
                    Al bij al een van de betere foto's van het Strokkur-fenomeen.

                    Op http://www.geysircenter.com/index.ph...i2=ms&navi3=vs
                    een kort filmpje van hoe de mooiste erupties aanvoelen.

                    De nabijgelegen Geysir werkt heel anders, ik heb ooit het geluk gehad om hem in het echt te zien werken (de enkele mensen die daar toen waren beseften eerst niet echt wat er aan de hand was en ik ook niet). Eerst begint de poel te spatten en te borrelen, dit wordt erger en erger tot er tenslotte een stoomzuil ontstaat die minutenlang aanhoudt en tenslotte kleiner wordt en zachtjesaan verdwijnt. Na de eruptie is de poel leeg en zie je een groot leeg gat.

                    Een van de fascinerendste fenomenen in IJsland (hopelijk komt er niks terecht van de recente plannen om te omheinen en ingang te vragen )

                    PaulM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Strokkur Geiser

                      IJsland wordt meer en meer toeristisch, er komen meer bankjes, knuppelpaden enz...
                      Wat mij het meest stoort, zijn de vele stenen hoopjes die mensen ongepast overal maken. Spijtig maar er zoveel moois te zien, een droomland voor landschapsfotografen. Wat ik er wel geleerd heb, is de touwtjes rond de natuurfenomenen zonder uitzondering te respecteren. Wanneer je over een touwtje stapt in België betekent dat meestal niet zoveel, in IJsland ben je dan in levensgevaar. Je vindt er nogal wat gedenkplaatjes voor verongelukte toeristen.

                      Comment

                      Working...
                      X