Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schuif- of draaizoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schuif- of draaizoom

    Allemaal,

    Ik ben hier redelijk nieuw en heb een vraagje.

    Ik heb een lens op het oog waarvan ik voor dezelfde prijs twee versies van vind. Het gaat om de Nikkor 80-200 f/2.8. Daarvan vind ik tweedehands een draaizoom die 'gebruikt' is en een schuifzoom 'gelijk nieuw' voor ongeveer hetzelfde geld. Ik maak me wat zorgen over het gebruiksgemak van die schuifzoom.

    Iemand ervaring met schuifzoom bij lenzen van die afmeting?
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: schuif- of draaizoom

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    Allemaal,

    Ik ben hier redelijk nieuw en heb een vraagje.

    Ik heb een lens op het oog waarvan ik voor dezelfde prijs twee versies van vind. Het gaat om de Nikkor 80-200 f/2.8. Daarvan vind ik tweedehands een draaizoom die 'gebruikt' is en een schuifzoom 'gelijk nieuw' voor ongeveer hetzelfde geld. Ik maak me wat zorgen over het gebruiksgemak van die schuifzoom.

    Iemand ervaring met schuifzoom bij lenzen van die afmeting?
    Zelf proberen, ieder maakt dat voor zichzelf uit.

    Voordelen van draaizoom: preciezer in gebruik.
    Voordelen van schuifzoom: sneller in gebruik.

    Als je bij Canon kijkt, zijn er 2 schuifzooms die zeer veel verkocht worden. (100-400 en 28-300)

    Ik zelf vind een schuifzoom leuker in gebruik, werkt "intuitiever", en je zoekt niet telkens naar die draairing, zeker bij zwaardere lenzen, waar een hand toch al ter ondersteuning van de lens dient.

    Comment


    • #3
      Re: schuif- of draaizoom

      ik verkies intuitief en snel boven nauwkeurig in het zoomen.

      maar hoe zit het dan met camera op statief zetten. 't spel zou omvervallen en ik zie geen enkele schuifzoom met statiefring.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: schuif- of draaizoom

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        ik verkies intuitief en snel boven nauwkeurig in het zoomen.

        maar hoe zit het dan met camera op statief zetten. 't spel zou omvervallen en ik zie geen enkele schuifzoom met statiefring.
        Als uw statief omvalt door de schuifzoom is uw statief te licht.
        En ik weet niet bij Nikon, maar bij Canon hebben alle grotere schuifzooms een statiefring.

        Comment


        • #5
          Re: schuif- of draaizoom

          Autofocus van de schuif- is trager dan die van de draaizoom, heb ik ervaren.
          [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

          Comment


          • #6
            Re: schuif- of draaizoom

            De schuifzoom heeft geen statiefring.
            Zonder andere hulpmiddelen moet je dus de cam aan je statief bevestigen, wat niet ideaal is aangezien de 80-200 (eender welke versie) vrij zwaar is.
            Er bestaat wel een of andere adapter van manfrotto, dacht ik, waarmee je de lens ondersteunt.
            Zelf gebruik ik,tot grote tevredenheid, de schuif zoom, en heb nog niet veel nood gehad om deze op een statief te zetten.
            j.
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: schuif- of draaizoom

              De nadelen van de schuifzoom: veeeeeel zoomcreep. Als je die een beetje omhoog tilt, begint die al te schuiven. De autofocus is ook een stuk trager dan die van de draaizoom. Er zit ook geen statiefring op. De schuifzoom is tweedehands in goede staat ongeveer 350-400, waard, de de draaizoom al snel 700-800. Als de prijs dus gelijk is, sowieso voor de draaizoom gaan. Een enkele fotograaf heeft liever een schuifzoom, omdat je dan met een hand kan zoomen en scherpstellen wat soms handig kan zijn. De schuifzoom is er ook in twee versies een AF en een AF-D, waarbij de laatste iets nieuwer is, veel verschil (buiten de d) zit er denk ik niet tussen. Ik heb ook de schuifzoom.

              Comment


              • #8
                Re: schuif- of draaizoom

                De schuif zooms best ook eens testen op 200mm f/2.8 en onderwerp <7meter. Veel van deze exemplaren hebben immers onherstelbare focus afwijkingen.

                Comment


                • #9
                  Re: schuif- of draaizoom

                  bedankt allemaal,

                  de draaizoom is net besteld. Gelukkig vorige week een fles whisky gekregen om de wachttijd te helpen overbruggen.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: schuif- of draaizoom

                    hoi
                    ik heb beide en ik vind de schuifzoom prettiger met volgen omdat je je lens niet opzij draait maar "meetrekt" en ik vind dat fijner, is even wennen en er zit een ring op om de gevoeligheid in te stellen....
                    En de 100-400 L is/usmheeft wel degelijk een statiefring anders vraag ik me af waar ik dat statief dan op aan het draaien ben
                    mvg rick

                    Comment


                    • #11
                      Re: schuif- of draaizoom

                      Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak Bekijk bericht
                      hoi
                      ik heb beide en ik vind de schuifzoom prettiger met volgen omdat je je lens niet opzij draait maar "meetrekt" en ik vind dat fijner, is even wennen en er zit een ring op om de gevoeligheid in te stellen....
                      En de 100-400 L is/usmheeft wel degelijk een statiefring anders vraag ik me af waar ik dat statief dan op aan het draaien ben
                      mvg rick
                      't gaat hier specifiek over de verschillende versies van de nikkor 80-200 af 2.8. En daarin zit nogal verschil. Optisch zijn ze allen erg goed, maar sommigen zijn net ietsje beter dan anderen en vooral focussnelheid verschilt. Ook zitten er op de draaizoomversies geen statiefring, al zijn er 'constructies' door verschillende fabrikanten gemaakt die je er wel op kan zetten.

                      Er waren eerste 2 schuifzooms, die optisch en mechanisch hetzelfde waren en waarvan de autofocus echt heel erg traag was, dan is er een draaizoom gekomen, die optisch anders is en sneller focust, en dan de laatste had een af-s motor die weer een heel deel sneller was. Of daar optisch nog iets aan gewijzigd was, weet ik niet. Die is dan opgevolgd door de 70-200 VR, die nu weer wordt opgevolgd door de nieuwe versie.

                      Comment

                      Working...
                      X