Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotowedstrijden - een heikel punt.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotowedstrijden - een heikel punt.

    Fanatiek ben ik niet bezig met fotografie, maar ik houd er wel van. Ik heb slechts een canon digital ixus van een vier à vijf jaar geleden, een oude point and shooter dus. Maar ik kan er mee overweg. Ik haal alles uit het toestelletje wat erin zit. Binnenkort zal ik enkele fotootjes online plaatsen om jullie wat voorbeelden te geven. (Ik heb ook deelgenomen aan de challenge van zon, zee en strand).

    Toch droom ik van een 'echte', mooie, grote spiegelreflex. Deze dingen kosten echter ongelofelijk veel geld. Zodus tracht ik af en toe aan een wedstrijd mee te doen waarbij je zo'n toestel kan winnen.

    Maar nu het heikele punt: zo'n toestel win je (logischerwijze) vaak door middel van fotowedstrijden. Maar wie zijn diegenen die de àllermooiste foto's trekken, wiens foto's zijn diegene die nèt dat tikkeltje extra hebben? Juist, diegenen die al zo'n mooie spiegelreflex bezitten. En zo heb ik natuurlijk nooit kans om zo'n toestel te winnen..

    Gaan jullie akkoord of vinden jullie mij maar een mierenneuker?

  • #2
    Re: Fotowedstrijden - een heikel punt.

    een goeie foto komt niet alleen tot stand door een duur toestel met superlenzen op.
    't is vooral de man/vrouw achter de knoppekes die het moet doen.

    want die bepaald de compositie, het scherptepunt, de dof, ...
    en die bekijkt en bewerkt (niet altijd) de foto's en selecteert de inzending.


    dus een winnende foto kan net zo goed uit een compactje komen.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Fotowedstrijden - een heikel punt.

      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      een goeie foto komt niet alleen tot stand door een duur toestel met superlenzen op.
      't is vooral de man/vrouw achter de knoppekes die het moet doen.

      want die bepaald de compositie, het scherptepunt, de dof, ...
      en die bekijkt en bewerkt (niet altijd) de foto's en selecteert de inzending.
      Waar, helemaal mee eens. Maar trek eens (fysiek natuurlijk onmogelijk, maar beeld het je in) een identieke macrofoto met een compactje of met een degelijke spiegelreflex. Daar zit wel degelijk enorm veel verschil op.

      En bewerken kan natuurlijk altijd, maar dat doe ik niet. Uit principe, omdat ik niet wil, omdat ik het leuker vind mooie foto's te trèkken dan mooie foto's te photoshoppen.

      Comment


      • #4
        Re: Fotowedstrijden - een heikel punt.

        Oorspronkelijk geplaatst door Kato Bekijk bericht
        Waar, helemaal mee eens. Maar trek eens (fysiek natuurlijk onmogelijk, maar beeld het je in) een identieke macrofoto met een compactje of met een degelijke spiegelreflex. Daar zit wel degelijk enorm veel verschil op.
        Dat had je gedacht

        Marta Grzesiak, een van de beste macrofotografen op de aardbol maakt al haar foto's met een 3.2MP compactje (Konica Minolta Z10). En ze is geen uitzondering hoor:


        M. Plonsky heeft ook lang macrofoto's gemaakt met een compactje...
        Last edited by ThierryM; 6 augustus 2009, 12:15. Reden: linkjes toegevoegd
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: Fotowedstrijden - een heikel punt.

          dus een winnende foto kan net zo goed uit een compactje komen.
          dat hangt af van de breeddenkendheid van de jury.
          als het techneuten zijn, maakt de foto van het compactje weinig kans tegenover de spiegelreflex.
          Als het een academische jury is, die niet alleen oog heeft voor de techniciteit van het beeld, maar ook voor de esthetiek, het narratieve aspect, de gevoelswaarde, dan maakt de foto van het compactje zeer zeker een kans.
          Mijn idee is echter dat doorsnee jury's dikwijls uit, excuseer me, vakidioten bestaan die zich vastklampen aan scherpte, gulden sneden enzovoort.

          Comment


          • #6
            Re: Fotowedstrijden - een heikel punt.

            Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
            dat hangt af van de breeddenkendheid van de jury.
            als het techneuten zijn, maakt de foto van het compactje weinig kans tegenover de spiegelreflex.
            Als het een academische jury is, die niet alleen oog heeft voor de techniciteit van het beeld, maar ook voor de esthetiek, het narratieve aspect, de gevoelswaarde, dan maakt de foto van het compactje zeer zeker een kans.
            Heb je de links in mijn post bekeken? De foto's van M. Grzesiak halen het bij gelijk welke jury van 95% van de foto's in showcase macro & closeup hier.
            De winnende foto van wedstrijd nr. 1: de natuur van dichtbij werd trouwens zonder dure macrolens gemaakt.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: Fotowedstrijden - een heikel punt.

              Compactjes hebben altijd een heel grote DOF, wat ze uitermate geschikt maakt voor macro, maar totaal ongeschikt voor een portretje met een out-of-focus achtergrond.

              Comment


              • #8
                Re: Fotowedstrijden - een heikel punt.

                Oorspronkelijk geplaatst door Kato Bekijk bericht
                ......................
                En bewerken kan natuurlijk altijd, maar dat doe ik niet. Uit principe, omdat ik niet wil, omdat ik het leuker vind mooie foto's te trèkken dan mooie foto's te photoshoppen.
                Principes kunnen goed zijn, maar photoshoppen is niet altijd gelijk aan photoshoppen.
                Bij het fotograferen in raw-formaat met een reflex moet je gaan bewerken achteraf; de zogenaamde digitale ontwikkeling.
                Je kan evengoed streven naar in-camera bewerking met een reflex maar dan blijf je over met .jpg's waar je achteraf veel minder vrijheid bij hebt.

                En maak u geen illusies, de mooiste foto's die je in je leven al hebt gezien, zijn heel dikwijls bewerkt, hetzij in de donkere kamer of in lightroom, photoshop,...
                Het verschil in de echt goede foto's en de 'goedgetrokken' dmv nabewerking ligt hem voornamelijk in het moment en de kadrage (al dan niet softwarematig aangepast).
                maw van een goede beginfoto kan je een topfoto maken met wat kennis van bewerking(weten waar de grens ligt tenzij je persé een bepaald artistiek effect als doel hebt)

                Comment


                • #9
                  Re: Fotowedstrijden - een heikel punt.

                  Zeer interessante discussie. Control-Z heeft grotendeels gelijk met de jury. Heb er verschillende jaren tussen en ingezeten. Jury's worden dikwijls samengesteld uit fotografen die winnaars zijn geweest in een bepaalde stijl en/of discipline, m.a.w. het zijn dikwijls dezelfde stijl en... die (subjectief) verkozen worden. De cirkel is rond, de prijzen verdeelt, dezelfden aan de macht. Er is maar één middel om een objectieve beoordeling te krijgen, dat is afpunten - een opname evalueren. Wedstrijden zullen altijd discussies en ontgoocheling uitlokken, weet dus waaraan je begint. En wees zeker: aan de commentaren kent men de jury (of de persoon)!
                  Heb ik nu geholpen of heb ik er gekwetst ? Dit laatste was niet de bedoeling, integendeel.
                  Grt.hogteneer
                  Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                  Comment

                  Working...
                  X