Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke macrolens??:confused:

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke macrolens??:confused:

    hey,

    ik zou graag aan macrofotografie willen beginnen,maar het budget is wat de beperkende factor...

    een van de betere lenzen zou de canon 100mm F2.8 macro zijn, maar die is zelfs 2e hands al gauw 400€..

    nu is het zo dat ik nog geen primes heb, en ik ook nog een gewone 50mm 1.8 van 100€ zou willen kopen als gewone portretlens

    is het nu verstandig om gewoon die 50 mm 1.8f te kopen en een set tussenringen? (met AF) en welke vergroting geeft me dit?
    of zou ik de 50 mm macro F2.5 kopen (+- 260 €) (die heeft al een vergroting van 0.5) en dan eventueel nog een set tussenringen (om nog meer de 1:1 vergroting te benaderen), en welke vergroting zou dat me dan opleveren??

    en zijn deze opties vergelijkbaar met die 100mm macro? of kan je dat echt niet vergelijken?

    ik heb een 70-200 F4, bestaan er tussenringen die een goed macro resultaat zouden kunnen geven met deze lens?

    ik weet het niet zo goed meer dus hulp is welkom!

    bedankt!

    grtz,
    skateflip
    Last edited by skateflip; 6 augustus 2009, 04:19.
    Canon 5D3 + 5D4 + EOS R ; Canon 16-35 f/2.8 III ; Canon 24-70 f/2.8 II ; Canon EF-70-200 L F2.8 II IS; Canon 35mm 1.4 II ; Sigma 50 mm 1.4 ; Canon EF 85mm 1.8; Canon EF 100mm 2.8 Macro; Sigma 15 mm fisheye ; 3 x 600EX-RT II

  • #2
    Re: welke macrolens??

    De Canon 50mm macro geeft 1:1 vergroting met de originele tussenring. Maar die combinatie is ongeveer even door als een 100mm macro.

    Voor een kleiner budget heb je nog een Tamron (90mm) of Sigma (105mm) macrolenzen.

    Bij een 70-200 zal je heel lange tussenringen moeten gebruiken om 1:1 vergroting te krijgen, daarvoor kan je misschien beter experimenteren met voorzetlenzen.
    De goedkope setjes werken, maar daarmee heb je meestal wat softere beelden met vrij veel chromatische aberratie (paarse, blauwe of roze randjes).
    Canon heeft wel voorzetlenzen met twee elementen (250D en 500D) maar die zijn dan weer vrij duur.

    Voor de wat grotere vlinders en libellen heb je geen 1:1 vergroting nodig, en dan kan je wel een 70-200 met een setje tussenringen gebruiken.

    Als je bij een gewone 50mm voldoende tussenringen gebruikt, dan kom je ook aan 1:1, maar dan zit je met het voorste lenselement wel bijna tegen het onderwerp.
    Dat is de reden waarom er bij macrofotografie van beestjes meestal een lange macrolens wordt gebruikt (150 of 180mm). Maar dan zit je weer met een hoger budget (zeker als je een Canon 180mm zou willen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: welke macrolens??

      Als je toch een 50mm f/1.8 wil kopen, dan kan je beide opties misschien combineren en voor de canon EF 50mm f/2.5 macro gaan. Deze staat 279€ bij art&craft te Gent (wellicht elders nog goedkoper te vinden). 't Is wel geen 'echte' macro, in dat opzicht dat deze lens een maximale vergroting van 1:2 heeft. Ze is ook minder lichtsterk dan de 50mm f/1.8, maar wel een stukje beter gebouwd. Met een beperkt budget moet je nu eenmaal compromissen sluiten.

      Zelf heb ik de 100mm f/2.8 en die bevalt prima.
      www.elwee.net

      Comment


      • #4
        Re: welke macrolens??

        ja kan natuurlijk ook de 50mmf1.8 kopen met een omkeerring en die dan omgekeerd op je body plaatsen! het er hier al een paar gezien die het zo doen.
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: welke macrolens??

          Oorspronkelijk geplaatst door skateflip Bekijk bericht
          hey,


          ik heb een 70-200 F4, bestaan er tussenringen die een goed macro resultaat zouden kunnen geven met deze lens?

          ik weet het niet zo goed meer dus hulp is welkom!

          bedankt!

          grtz,
          skateflip
          Wanneer de brandpuntsafstand gelijk is aan de totale lengte van de tussenringen dan is er sprake van een vergrotingsmaatstaf van 1 (1:1).
          Dit betekent dat u met de 70-200 mm op 70 mm bij gebruik van een setje tussenringen van totaal 68 mm lang een vergrotingsmaatstaf van bijna 1:1 zult behalen, het verschil is in de praktijk verwaarloosbaar.

          Comment


          • #6
            Re: welke macrolens??

            Ik zou nooit de 50 mm Macro kopen van Canon, vanwege de maximale 1:2 vergroting.

            Ga dan eerder voor de Sigma 50 mm Macro
            Andere alternatieven : Sigma 70 mm Macro of de Tamron 90 mm Macro.
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

            http://supermasj.zenfolio.com

            Comment


            • #7
              Re: welke macrolens??

              alvast bedankt voor de gegeven inzichten!

              tblijft een moeilijke keuze;

              zijn tussenringen lensgebonden?

              stel dat ik ze aan mijn 70-200 koppel, hoeveel afstand moet ik dan minimaal tussenlaten? (tussen het beestje/bloem en het uiterste van de lens)

              zo'n sigma of tamron macrolens, zijn die optisch veel slechter of zie je het verschil niet? maar ze focussen sowieso trager zeker?
              Canon 5D3 + 5D4 + EOS R ; Canon 16-35 f/2.8 III ; Canon 24-70 f/2.8 II ; Canon EF-70-200 L F2.8 II IS; Canon 35mm 1.4 II ; Sigma 50 mm 1.4 ; Canon EF 85mm 1.8; Canon EF 100mm 2.8 Macro; Sigma 15 mm fisheye ; 3 x 600EX-RT II

              Comment


              • #8
                Re: welke macrolens??

                als het primemacro mag zijn is de sigma 105mm 2.8 een heel goeie voor weinig geld
                kan zelfs wedijveren met de beste merklenzen

                Comment


                • #9
                  Re: welke macrolens??

                  Zelfs de 90 mm van tamron is een lens die zijn geld waard is
                  Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke macrolens??

                    skateflip,
                    Heel wat antwoorden op uw vragenivm keuze van macrolenzen, omgekeerde lens en tussenringen vind je hier:

                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke macrolens??

                      Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                      als het primemacro mag zijn is de sigma 105mm 2.8 een heel goeie voor weinig geld
                      kan zelfs wedijveren met de beste merklenzen
                      Maar die heeft wel het grote nadeel dat die uitschuift... ik zou dan toch liever een 100mm van Canon nemen, desnoods de oudere versie die komt wel eens voor een 225 a 250 euro voorbij tweedehands.
                      Last edited by RDB; 7 augustus 2009, 09:11.
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke macrolens??

                        Ik dacht gezien te hebben dat het toch een draairing heeft om scherp te stellen , de lens komt wel vooruit schuift wel uit, maar dat heb je met meerdere lenzen, doet nikon ook , en ook als het op AF staat, zou je daar toch geen last van mogen hebben , denk niet dat de lens zal zakken als je hem naar beneden richt

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke macrolens??

                          ik heb de Sigma 105mm, een prima lens.
                          Hij schuift inderdaad uit, is een nadeel als je vliegende insecten wilt fotograferen, door de uitschuivende lens kunnen ze schrikken. Maar ik vind die een eerder theoretisch nadeel.In de stand macro 1:1 staat hij max uitgeschoven,als ik een insect wil fotograferen zet ik het toestel op manueel en stel scherp door met het toestel verder of dichter te bewegen. het uitschuiven is dan niet relevant, bij macro stel ik toch liefst manueel scherp .
                          Anderzijds is de lens in ingeschoven toestand een stuk korter dan lenzen die niet uitschuiven.wat beter is bij het opbergen.
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke macrolens??


                            Reeds een halve eeuw hou ik me af en toe bezig met het fotograferen van klein tot zeer klein gespuis.
                            Als ik een ding goed heb geleerd dan is het dat vooral de hoek waaronder je een insect benadert van belang is.
                            Of een lens nu wel uitschuift of niet maakt niks uit. Uiteindelijk zal de werkafstand nagenoeg hetzelfde zijn wanneer er gebruik wordt gemaakt van dezelfde brandpuntsafstand.
                            We hoeven er, gezien de nog steeds geldende optische wetmatigheden, niet op te rekenen dat wie dan ook van de lensfabrikanten een model uitbrengt waarbij de werkafstand ten opzichte van de vergrotingsmaatstaf een opmerkelijke andere verhouding laat zien. ( )
                            Lenzen die niet uitschuiven zijn langer dan lenzen die wel uitschuiven in ingeschoven toestand.... zie de alom op het internet aanwezige specificaties.
                            Neem de proef op de som..... benader om het even welk insect met uw vinger... kort voor het werkelijk aanraken zullen ze wegvliegen... ik heb herhaaldelijk een libel op mijn vinger laten lopen of op een uitgestoken takje.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke macrolens??

                              Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                              als het primemacro mag zijn is de sigma 105mm 2.8 een heel goeie voor weinig geld
                              kan zelfs wedijveren met de beste merklenzen
                              Sigma is ook een merk toch
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X