Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips bij aanschaf nieuwe lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips bij aanschaf nieuwe lenzen

    Hallo,

    ik beschik over een Nikon D40 toestel met als kitlens een 18-55 mm, maar zou graag overgaan tot de aankoop van 2 extra lenzen.

    Nu, ik ben (nog) niet helemaal thuis in de wereld van de fotografie en had graag jullie advies gekend. Vooraleer ik verder specifieer, toch even erbij vermeld dat de lenzen budgetvriendelijk moeten zijn en een AF-motor in de lens moeten hebben. Het is geen absolute beperking, maar ik voel 600 EUR per lens toch aan als een maximale prijs.

    Lens 1: de eerste lens moet dienen om wat portretfotografie te doen, meerbepaad om wat mooie foto's van mijn kindjes te trekken. Ik heb hiervoor een Tamron 28-75 lens (2.8. diagfragma) op het oog. Heeft er iemand een ander (beter) voorstel?

    Lens 2: deze moet dienen om in ruimtes te fotograferen, zoals in oude gebouwen of fabrieken (urban exploring). Ik veronderstel dat een groothoeklens hierbij noodzakelijk is, maar wat zijn goede (budgetvriendelijke) lenzen en waar moet ik op letten bij de aankoop van een dergelijke lens?

    Het is meteen een hele boterham voor mijn eerste post op dit forum, maar ik heb de indruk dat de meesten onder jullie wel wat kunnen verteren...:-).

    Alvast bedankt voor de tips!

  • #2
    Re: Tips bij aanschaf nieuwe lenzen

    1 Tamron 17-50 2.8 werkt op een crop-camera fijner als een 28-75, eigenlijk de standaard lens voor een FF.

    2 ik denk dat dat met de Tamron ook gaat, maar ook een Sigma 10-20 is daar perfect voor.

    Door het verschijnen van de D700 vind je de lenzen ook regelmatig 2de hands.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Tips bij aanschaf nieuwe lenzen

      voor portretfotografie zou ik kijken naar vaste lenzen.

      de nikkor 50mm f/1.8 voor 150€ heb je er een.
      de nikkor 85mm f/1.8 voor net geen 400

      op dx formaat worden dat 78 en 136 mm, heel mooie brandpunten voor portretten.

      ja je kan dan niet zoomen, maar daarvoor krijg je onovertroffen optische kwaliteit en lichtsterkte in de plaats.

      de kitlens die je erbij hebt zit ook op mijn d50. Het lijkt een plastic prul, maar het levert echt heel mooie beelden. Ik denk dat je heel lang ruimtes en fabriekshallen kan fotograferen voor je op de grenzen van dat stuk glas stuit.
      Last edited by putor; 6 augustus 2009, 10:32.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Tips bij aanschaf nieuwe lenzen

        Er moest wel AF op......
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Tips bij aanschaf nieuwe lenzen

          1: akkoord met de primes, ware het niet dat deze geen scherpstelmotor hebben
          2: naar 't schijnt zou de Tokina 11-16mm F2.8 AT-X 116 PRO DX Nikon ook zeer goed zijn. Valt binnen je budget.
          Nikon D300, F70, 17-55 f/2.8, 50mm f/1.8

          Comment


          • #6
            Re: Tips bij aanschaf nieuwe lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door JohanM Bekijk bericht
            1: akkoord met de primes, ware het niet dat deze geen scherpstelmotor hebben
            klopt! spijtig genoeg. Er is wel de 50mm 1.4 met AF motor.

            Eigenlijk een misser van Nikon. Ze halen om budgetredenen de in-body AF motor eruit, waardoor je een aantal budgetvriendelijk lenzen niet kan gebruiken
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Tips bij aanschaf nieuwe lenzen

              je kan ze perfect gebruiken, je moet alleen manueel scherpstellen.
              is een kwestie van gewoon worden!!!!
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Tips bij aanschaf nieuwe lenzen

                Bedankt iedereen al voor de nuttige tips.

                Ik vroeg mij af, als het klopt dat lenzen zonder AF zoveel goedkoper zijn dan lenzen met AF, ben ik dan niet beter om wat meer te investeren in een nieuw toestel zoals de D90 bvb, en vervolgens te besparen op de aankoop van nieuwe lenzen?

                Of is dit tè gek?

                Comment


                • #9
                  Re: Tips bij aanschaf nieuwe lenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Felixman Bekijk bericht
                  Bedankt iedereen al voor de nuttige tips.

                  Ik vroeg mij af, als het klopt dat lenzen zonder AF zoveel goedkoper zijn dan lenzen met AF, ben ik dan niet beter om wat meer te investeren in een nieuw toestel zoals de D90 bvb, en vervolgens te besparen op de aankoop van nieuwe lenzen?

                  Of is dit tè gek?
                  AF al dan niet in de body is wel een typisch Nikon-probleem, maar ook voor Canon geldt dat sommige lenzen beter tot hun recht komen op een duurdere body

                  Zie dat je niet in een aankoopspiraal komt, de hiervoor gegeven raad om eenvoudig te beginnen is goud waard

                  Comment

                  Working...
                  X