Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop 70-200 advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop 70-200 advies gevraagd

    Beste mensen,

    Mijn volgend objectief zou wel eens een Canon EF 70-200L kunnen zijn. Ik wou eerst een 100-400l bijeensparen maar het lezen van een aantal draadjes in dit forum hebben mij van dat gedacht afgebracht.

    Daarom volgend vraagje: er zijn drie versies van de 70-200L
    - 70-200 f4 USM zonder IS
    - 70-200 f4 USM met IS
    - 70-200 f2.8 USM met IS

    Ik sta in beraad welke te kopen.
    De eerste heeft als voordeel dat ze minder weegt wat weleens kan interessant zijn als je een behoorlijk paar uren rondloopt met een EOS 50D, maar heeft echter geen IS.
    Tweede heeft wel IS maar zal wel een stuk meer wegen.
    Derde is dan weer lichtgevoeliger, kost niet zoveel meer dan de f4 maar zal waarschijnlijk nog meer wegen dan de tweede.
    Zou het ontbreken van IS een zware handicap zijn voor deze lens, gezien het toch grote prijsverschil? Hoe zit het met de beeldkwaliteit?

    Ik ben benieuwd naar jullie advies.
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

  • #2
    Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

    Er is ook de 70-200 2.8 zonder IS die ongeveer even duur is als de 70-200 F4 IS.

    Zit aan hetzelfde te denken, maar ik ga waarschijnlijk wel voor de 100-400 gaan. Heb ongeveer dezelfde kit als jij, en ik denk dat 70-200 niet genoeg meer biedt dan de 24-105. Als ik al tele ga gebruiken (had een 70-300 waar ik zeer tevreden over was maar heb die verkocht omdat die teveel in de kast stond)
    Over de beeldkwaliteit kan je alles lezen op dpreview bvb.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

      Misschien komt er nog, als ik heeel braaf ben, een extender bij van sinterklaas
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

        Er bestaan 4 varanten van die lens:

        Canon EF 70-200mm f/4L USM 705 gr. € 592,80
        Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM 760 gr. € 1101,20
        Canon EF 70-200mm f/2.8L USM 1310 gr. € 1160,18
        Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM 1470 gr. € 1619,77

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

          Ik heb zelf onlangs gekozen voor de f/4 met IS. Met of zonder IS was voor mij geen moeilijke keuze. De IS kost wel 400-500 euro, maar kan bij uit de hand fotograferen toch vaak het verschil maken tussen een goede of een mislukte foto. F/2.8 of f/4 heb ik langer over moeten nadenken. Uiteindelijk ben ik voor de f/4 gegaan voornamelijk door het verschil in gewicht/handzaamheid
          http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

          http://rouwkema.smugmug.com/

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

            Ik heb me onlangs een Canon 70-200 2.8 non IS aangeschaft (en er dan ook maar noodgedwongen een 40D bijgekocht)
            Ik ben tot nu toe erg tevreden over dit objectief , iets minder over de 40D *

            * Ik ben eigenlijk hoofzakelijk Nikon-gebruiker
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

              70-200 F2.8 IS, nooit 'n miskoop, als het budget het toelaat natuurlijk.
              Canonian

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door Tom DJ. Bekijk bericht
                70-200 F2.8 IS, nooit 'n miskoop, als het budget het toelaat natuurlijk.
                net hetgeen ik hier ging neerplanten.
                toplens voor zijn prijs, kon nikon zijn 70-200 maar eens aan die prijs zetten
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

                  Allereerst, waarom ben je van gedachten veranderd over de 100-400L? Kennelijk ben je toch geïnteresseerd in het bereik anders zou je dit objectief niet interessant hebben gevonden....

                  Een 100-400L kun je niet vergelijken met een 70-200 en dat moet je ook niet willen want het bereik is tenslotte totaal verschillend. Ik begrijp dus eigenlijk je gedachten-switch niet zo goed.....Okee, qua scherpte zal de 100-400 het niet halen vergeleken bij één van de 70-200's... maar als ik 400mm nodig heb heb ik niks aan een betere scherpte op 200mm En als je een 2x converter ertussen moet knopen om die 400mm te halen ben je met de 100-400 toch echt beter af.

                  Ik heb zowel de 70-200 f4 IS (optisch het beste van de vier) en de 100-400L. Moest ik nu kiezen tussen één van deze twee dan koos ik absoluut voor m'n 100-400 ondanks dat m'n 70-200 optisch beter is. Ik zou zeker dit bereik niet kunnen missen, en die 70-200 bereik heb ik gecombineerd in m'n 24-105L en 100-400L wel volledig.

                  Ik heb ongeveer een jaar geleden bewust gekozen voor de 70-200 f4 IS. Met name omdat die een stuk lichter is dan de f2.8 versie. Op zich heb ik geen spijt van de keuze om déze 70-200 te kopen.... Stiekem heb ik wel spijt dat ik überhaupt een 70-200 heb gekocht. Ik hád namelijk op dat moment m'n 100-400 ook al en de 70-200 heeft mij tot op heden eigenlijk niet zoveel meerwaarde geboden. 't Is zelfs zo dat ik al vaak in twijfel heb gestaan om hem maar te verkopen en een 135L terug te kopen (die staat héél hoog op m'n verlanglijstje, samen met de 24L) Die biedt tenminste écht meerwaarde t.o.v. m'n 100-400L... namelijk de lichtsterkte.

                  Goed, back on topic; Als ik jou was zou ik dus eerst nog eens goed overdenken waarvoor je het objectief wilt gebruiken. Heb je écht de lichtsterkte nodig, ga dan voor de 70-200 f2.8 (al dan niet met IS), heb je veel bereik nodig, ga dan gewoon voor de 100-400L. Heb je aan 200mm genoeg en schiet je uitsluitend in redelijke tot goede lichtomstandigheden en/of ga je er hele lange afstanden mee wandelen o.i.d. ga dan voor de 70-200 f4 IS.
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

                    Duidelijk antwoord! Waarvoor dank!

                    Waarom veranderd van gedacht? Omdat het heel leuk is om een groter bereik te hebben, maar het aantal keren dat ik dat écht zal gebruiken is niet zoveel.
                    Een tweede reden is dat zowel de 100-400 als de 70-200 f2.8 tonnen wegen. Als ik dan op wandel ben met mijn materiaal is 1kg meer toch iets om over na te denken. (Ik ga regelmatig samen met een aantal vrienden op pad om een paar uur rond te wandelen in stad (Gent, Brugge, Doornik..). Wij starten de shoot in de namiddag en stoppen over het algemeen rond 23/24u, dus dat is algauw een paar uren stappen.)
                    's Avonds werken wij toch met statief dus dat is ook geen belet om iets minder lichtsterk te zijn, het is dan zelfs niet nodig om IS te hebben.
                    Anderzijds ben ik gisteren in Paradisio geweest en daar heb ik inderdaad gemerkt dat mijn 55-250 behoorlijk tekortkwam zowel wat betreft snelheid als bereik. Maar voor die ene keer dat ik een groot bereik 'nodig heb' zou een 1.4 extender soelaas kunnen brengen.
                    Nu weet je het hele verhaal!

                    En tenslotte: ik denk niet dat mijn madam nog een grote aankoop zou toejuichen na aankoop voor de zomer van mijn 50d , tokina 12-24 en mijn 24-105
                    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tom DJ. Bekijk bericht
                      70-200 F2.8 IS, nooit 'n miskoop, als het budget het toelaat natuurlijk.
                      Buiten de f/2.8 en de IS zijn er nog wel een paar verschillen.
                      - Ronde vorm van de lamellen van het diafragma ( mooier BOKEH )
                      - Betere dichtingen tegen regen / stof

                      Scherpte verschillen tussen de verschillende versies van de 70-200 zijn IMO beperkt en zeker niet doorslaggevend in de beslissing ( tenzij voor de echte pixel-fanaten )

                      Een niet te onderschatten verschil is zeker het gewicht van f/2.8 tov f/4.0.
                      De f/2.8 is zeker geen "wandel"-lens de f/4.0 wel.
                      (heb zelf nu de f/2.8 IS - lichtsterkte en IS geven veel mogelijkheden - maar had vroeger de f/4)

                      Hopelijk helpt dit een beetje in deze moeilijke beslissing
                      Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

                        Zoals eerder gezegd als het om de lichtsterkte te doen is, niet twijfelen en voor een 70-200 gaan. Maar als het puur om bereik is denk ik persoonlijk dat de 100-400 minstens even goed beeld gaat leveren dan een 70-200 met 1.4 ext.

                        Voor het gewichts verschil moet je het echt niet doen. De 70-200 f2.8 is zelfs zwaarder dan de 100-400. Enkel de 70-200 F4 i is een groot verschil in gewicht. Maar die zit met een extender dan weer op hetzelfde diafragma als een 100-400 waardoor het lichtsterkte verschil al vervalt.

                        Canon 100-400L IS: 1.380kg
                        Canon 70-200L f2.8 IS : 1.470kg
                        Canon 70-200L f4 IS: 0.760kg


                        Ik heb zelf de 100-400 en heb er geen problemen mee om er een hele dag me rond te lopen. Ik laat wel niet het hele gewicht rond men nek hangen. Als ik tijdens het wandelen niet veel fotografeer draag ik men toestel schuin van links naar rechts over men schouder en rug zoals een schoudertas. Dit is al iets handiger.
                        Indien ik wel veel fotografeer haak ik meestal de statiefgondel achter men broek of riem. Waardoor het grootste gewicht opgevangen wordt door je heup.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

                          Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                          Duidelijk antwoord! Waarvoor dank!

                          Waarom veranderd van gedacht? Omdat het heel leuk is om een groter bereik te hebben, maar het aantal keren dat ik dat écht zal gebruiken is niet zoveel.
                          Een tweede reden is dat zowel de 100-400 als de 70-200 f2.8 tonnen wegen. Als ik dan op wandel ben met mijn materiaal is 1kg meer toch iets om over na te denken. (Ik ga regelmatig samen met een aantal vrienden op pad om een paar uur rond te wandelen in stad (Gent, Brugge, Doornik..). Wij starten de shoot in de namiddag en stoppen over het algemeen rond 23/24u, dus dat is algauw een paar uren stappen.)
                          's Avonds werken wij toch met statief dus dat is ook geen belet om iets minder lichtsterk te zijn, het is dan zelfs niet nodig om IS te hebben.
                          Anderzijds ben ik gisteren in Paradisio geweest en daar heb ik inderdaad gemerkt dat mijn 55-250 behoorlijk tekortkwam zowel wat betreft snelheid als bereik. Maar voor die ene keer dat ik een groot bereik 'nodig heb' zou een 1.4 extender soelaas kunnen brengen.
                          Nu weet je het hele verhaal!

                          En tenslotte: ik denk niet dat mijn madam nog een grote aankoop zou toejuichen na aankoop voor de zomer van mijn 50d , tokina 12-24 en mijn 24-105
                          Afgaand op je hele verhaal zou ik als ik jou was dan kiezen voor de 70-200 f4 IS. Het veschil in prijs tussen de f4 en f2.8 opzij zetten (er vanuitgaande dat je dit objectief nu al zou kunnen permitteren) en wat erbij sparen en er dan een lichtsterke prime bijkopen voor de moeilijke lichtomstandigheden.
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

                            Ik raak er ook niet uit,de 2.8 met IS of zonder...
                            Lens is alleen voor outdoor( MTB, wielrennen,rally...)sporten

                            Het gaat hier toch om een "aanzienlijk" prijsverschil, heb ik deze IS echt nodig en ga ik hem ooit missen?

                            Ik wens je toch al veel suc6 met je aankoop.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop 70-200 advies gevraagd

                              Oorspronkelijk geplaatst door bedde Bekijk bericht
                              Ik raak er ook niet uit,de 2.8 met IS of zonder...
                              Lens is alleen voor outdoor( MTB, wielrennen,rally...)sporten

                              Het gaat hier toch om een "aanzienlijk" prijsverschil, heb ik deze IS echt nodig en ga ik hem ooit missen?

                              Ik wens je toch al veel suc6 met je aankoop.
                              Ik kan natuurlijk niet in uw portemonee kijken, maar persoonlijk denk ik dat je bij het kopen van een non-Is versie op den duur toch spijt krijgt. En de 500 euro meer ben je na een aantal maanden waarschijnlijk toch al weer 'vergeten'.
                              http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                              http://rouwkema.smugmug.com/

                              Comment

                              Working...
                              X