Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 105 of 150 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 105 of 150 ?

    Ik ben op zoek naar mijn eerste macro lens voor mijn Nikon D40. Ik overweeg al een tijdje om eens een deftige macro lens te kopen. Ik wil nu de stap zetten om er eidnelijk eentje aan te schaffen. Wat zou het best zijn qua prijs/kwaliteit

    Sigma AF 105mm f/2.8 EX macro DG

    Of

    Sigma AF 150mm f/2.8 APO EX HSM macro DG D

    Ik heb de prijzen al eens opgezocht en het zou 200 euro verschil zijn. Moest er iemand zijn met een dergelijke macrolens van bovenstaande, zou het eventueel mogelijk zijn om enkele links te posten met behaalde foto's? Ikzelf ken er niet zoveel van, is op aanraden van mijn schoonvader om een van deze te kopen. Of eventuele andere mensen die ook een D40 bezitten en een andere macrolens hebben waar hij/zij heel tevreden over is?
    [ Nikon D40 ]

  • #2
    Re: Sigma 105 of 150 ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Labbe Bekijk bericht
    Ik ben op zoek naar mijn eerste macro lens voor mijn Nikon D40. Ik overweeg al een tijdje om eens een deftige macro lens te kopen. Ik wil nu de stap zetten om er eidnelijk eentje aan te schaffen. Wat zou het best zijn qua prijs/kwaliteit

    Sigma AF 105mm f/2.8 EX macro DG

    Of

    Sigma AF 150mm f/2.8 APO EX HSM macro DG D

    Ik heb de prijzen al eens opgezocht en het zou 200 euro verschil zijn. Moest er iemand zijn met een dergelijke macrolens van bovenstaande, zou het eventueel mogelijk zijn om enkele links te posten met behaalde foto's? Ikzelf ken er niet zoveel van, is op aanraden van mijn schoonvader om een van deze te kopen. Of eventuele andere mensen die ook een D40 bezitten en een andere macrolens hebben waar hij/zij heel tevreden over is?
    De Sigma 150mm is de enige met HSM wat voor de D40 vrij belangrijk kan zijn De 150mm kan tevens met de limiter ingeschakeld goed gebruikt worden als korte tele.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 105 of 150 ?

      Ik heb ook lang getwijfeld alvorens ik een macrolens aankocht.
      fototoestel canon 40D
      canon 100mm f2.8, tamron 90mm f2.8 en sigma 105mm f2.8
      Na veel wikken en wegen, beperkt testen in de winkel en vele reviews te hebben gelezen heb ik uiteindelijk voor de sigma 105mm f2.8 gekozen.
      De autofocus gebruik ik nooit bij macrofotografie (altijd manual focus) wel een goed statief.
      hier enkele foto's met de sigma

      eerste tests met nieuwe macrolens (macro)


      zelfportret (portretten)


      food (enkel de eerste foto)


      Dit was mijn eerste niet canonlens en ik ben er uiterst tevreden over.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 105 of 150 ?

        De 150 mm heeft als bijkomend groot voordeel dat hij interne fouc heeft en dus niet langer wordt bij het dichterbij scherpstellen. Daardoor blijft je werkwafstand dus groter, en de combinatie handelbaarder.
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 105 of 150 ?

          Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
          De 150 mm heeft als bijkomend groot voordeel dat hij interne fouc heeft en dus niet langer wordt bij het dichterbij scherpstellen. Daardoor blijft je werkwafstand dus groter, en de combinatie handelbaarder.
          Belangrijk voordeel
          Ik zou ook voor de 150mm gaan. Die lens heeft maar één nadeel tov de 105mm en dat is dat ze ietsje zwaarder is. De rest is allemaal in het voordeel van de 150mm (statiefring, werkafstand, beeldhoek). Qua beeldkwaliteit zul je geen verschil merken denk ik.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 105 of 150 ?

            Werkt die 150mm even gemakkelijk uit de hand?
            Al doende leert men...

            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 105 of 150 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
              Werkt die 150mm even gemakkelijk uit de hand?
              Misschien is even moeilijk beter uitgedrukt

              Ik heb een 60mm macrolens en een 180mm macrolens. Persoonlijk vind ik de 180mm makkelijker om mee uit de hand te werken, omdat de lens groter is en beter te stabiliseren. Sommige mensen hebben daar natuurlijk een andere mening over. Feit is dat het gewoon erg moeilijk blijft om macrofoto's uit de hand te maken. Het is ook wel een kwestie van oefenen hoor. Ik heb nog een foto uit de hand gemaakt met m'n 180mm op 1/30 die scherp was. Nu zou ik het niet meer moeten proberen omdat ik er zo'n gewoonte van heb gemaakt om op statief te werken

              Wil je de best mogelijke scherpte en een hoger slaagpercentage dan kun je maar beter op statief werken (of een hele goeie flitsopstelling hebben).
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 105 of 150 ?

                Ik heb de sigma 105mm foto's kun je hier vinden:http://users.telenet.be/beertjesfoto...orbeelden.html
                in de rubriek Fotogallerijen vind je meer macrofoto's die met de 105mm gefotografeerd.
                De 105 mm heeft een kortere scherpstelafstand dan de 150mm 31.2 cm tegenover 46cm.
                Dit is de afstand sensor tot voorwerp op 1:1 macrostand. Om de werkafstand te weten moet je er de body +lengte van de lens aftrekken dan houd je nog 12 cm over.
                Voor een 150mm weet ik het niet want de leverancier vertelt u dit niet.
                In de 105mm zit geen focusmotor, de lens maakt gebruik van de focusmotor in de body.Ik weet niet zeker als een D40 met dergelijke lenzen kan werken. De 150mm heeft wel een interne focusmotor.
                De 105mm schuift uit, wat ik eerder een voordeel vind omdat hij dan vrij klein is om op te bergen, hij weegt ook een pak minder dan de 150mm.
                Bij de 150mm is de beeldhoek kleiner , met meestal een mooiere bokeh, maar door de kleine beeldhoek gevoeliger voor bewegingsonscherpte.
                Zoals je ziet beide lenzen hebben voor en nadelen.
                Wil je er meer over weten, dan heb je hier het volledige verhaal:
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                Comment

                Working...
                X