Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150 mm f2.8 verloopt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 150 mm f2.8 verloopt

    Als ik met mijn sigma 150mm lens diafragma f2.8 kies, en daarna dichtbij scherpstel, verloopt mijn diafragma.
    Het lijkt onmogelijk om dichtbij scherp te stellen en toch f2.8 te behouden. Helemaal dichtbij (op 38cm) haal ik bijvoorbeeld maar f5.6.

    Is dit normaal ? Of staat mijn camera ergens verkeerd ingesteld, of is er misschien een defect ?

    Groeten,
    Jonas
    Met vriendelijke groeten,
    Jonas

  • #2
    Re: Sigma 150 mm f2.8 verloopt

    Is normaal omdat je lens langer wordt naarmate je dichter bij 1:1 komt. Welke body gebruik je?
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 150 mm f2.8 verloopt

      De lens wordt niet zichtbaar langer.
      Ik ken mensen met dezelfde lens, zowel canon als nikon en die hebben dit fenomeen niet!

      Ik heb zowel een D50 als een D300, alle twee met hetzelfde resultaat.
      Met vriendelijke groeten,
      Jonas

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 150 mm f2.8 verloopt

        Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
        Is normaal omdat je lens langer wordt naarmate je dichter bij 1:1 komt. Welke body gebruik je?
        Lijkt me toch niet normaal. Enfin, ik hanteer zelden f/2.8 bij 1:1, of zelfs 1:1 tout court, maar het zou me verbazen dat je geen f/2.8 meer kan kiezen bij 1:1.
        Vanavond es testen.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 150 mm f2.8 verloopt

          Misschien letten die gewoon niet op, maar 'vrijwel'(misschien is er een voor mijn onbekende uitzondering) hebben deze eigenschap. Ik heb zelf de Nikkor micro AFS VR 105 en die heeft hetzelfde verschijnsel.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 150 mm f2.8 verloopt

            Oorspronkelijk geplaatst door Gunskes Bekijk bericht
            De lens wordt niet zichtbaar langer.
            Ik ken mensen met dezelfde lens, zowel canon als nikon en die hebben dit fenomeen niet!

            Ik heb zowel een D50 als een D300, alle twee met hetzelfde resultaat.
            Niet zichtbaar neen, maar de lens wordt wel langer. Dit is compleet normaal hoor, in het engels heet de term "bellow factor". Blijkbaar berekent jouw camera automatisch het correcte f-getal. Met mijn nikon 60mm macro heb ik dit ook, maar om een of andere redenen is dit niet zo met m'n sigma 180mm macro. Ik dacht dus dat nikon bodies dit enkel deden met nikkor lenzen, maar blijkbaar is dat niet het geval.

            Bij Canon wordt het überhaupt niet gecorrigeerd. (Je zult er dus niets van merken, David)
            Bij de mp-e 65 is het fenomeen nogal belangrijk: http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_M...-5x_Macro_lens

            The technical specifications indicate an aperture range of f/2.8 to f/16, which is the value displayed by the camera body when the focus is set to infinity. However, the MP-E 65mm lens cannot be set to infinity,[1] so its effective f-number depends on the magnification ratio chosen, and is calculated as:

            Effective f-number = f-number x (magnification + 1)

            For example, at 3x magnification with a listed aperture of f/8, the effective f-number is 8 x (3+1) = f/32. Hence, the lens may have an effective f-number of f/5.6 at 1x magnification to f/96 at 5x magnification.
            Daarom dat je dus bij macro erg voorzichtig moet zijn bij het interpreteren van EXIF-data. f/8 bij canon is dus géén f/8 zoals bij nikon!
            Last edited by ThierryM; 3 augustus 2009, 13:46.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 150 mm f2.8 verloopt

              Hopelijk is dit compleet normaal.

              Het is wel bijzonder dat niemand dit weet...

              Ik heb al naar Studio73, naar prof-o-cam en naar sigma benelux gebeld en niemand kon mij zeggen of dit normaal was of niet ...

              Wat ik wel merk is het volgende:
              Ik stel het kleinste diaframa is op een willekeurige scherpstelafstand (bijvoorbeeld 38cm, diafragma wordt dan f5.6) als ik op de scherptedieptecontroleknop druk zie ik het diaframa niet dichtknijpen.
              Voor de lens is dit dus volledig open.
              Met vriendelijke groeten,
              Jonas

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 150 mm f2.8 verloopt

                Oorspronkelijk geplaatst door Gunskes Bekijk bericht
                Het is wel bijzonder dat niemand dit weet...
                Mja, misschien is het niet zo heel duidelijk maar ik probeer al de hele tijd te zeggen dat het normaal is.
                Het fenomeen doet zich voor met alle nikkor macrolenzen op nikon bodies.
                Last edited by ThierryM; 3 augustus 2009, 13:52.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 150 mm f2.8 verloopt

                  Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                  Bij de mp-e 65 is het fenomeen nogal belangrijk: http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_M...-5x_Macro_lens

                  Effective f-number = f-number x (magnification + 1)
                  Bedankt voor deze uitleg!
                  Het is een hele geruststelling
                  Met vriendelijke groeten,
                  Jonas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 150 mm f2.8 verloopt

                    Graag gedaan. Er is helemaal geen reden tot paniek hoor
                    Een ander gevolg is dat je je diafragma zogezegd tot f/57 of zoiets kunt toedraaien op 1:1.

                    Het is wel wat vreemd dat jouw toestel die correctie maakt met een sigma lens. Mijn D90/D70 maakt die correctie niet met de sigma 180mm. Heb je een recent exemplaar van de lens?
                    Misschien kunnen andere nikon-eigenaars die deze lens hebben voor opheldering zorgen?
                    Last edited by ThierryM; 3 augustus 2009, 14:04.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 150 mm f2.8 verloopt

                      Oorspronkelijk geplaatst door Gunskes Bekijk bericht
                      Hopelijk is dit compleet normaal.

                      Het is wel bijzonder dat niemand dit weet...
                      Volgens mij hebben we hier al diverse discussies over gehad, zeker bij de MP-E65 is het inderdaad wel grappig: die zou op oneindig heel fijn 2.8 kunnen zijn maar omdat de lens bij 1:1 begint is die dan alvast 5.6...
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment

                      Working...
                      X