Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goedkoop macro/tele

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • goedkoop macro/tele

    Hallo,
    Ik zie erg graag macrofoto's en zou er willen maken met mijn canon 400d.
    Nu we met verbouwingen zitten en ons eerste kindje eraan komt blijven er niet veel centen meer over om veel te investeren in fotomateriaal. Is er een goedkoper alternatief om toch macro of tele's te maken? ik heb twee lenzen, een 17-55 van canon en een 55-300. ik heb al gehoord van tussenringen enzo maar veel ken ik er zelf niet van..

    bedankt!!
    groetjes

  • #2
    Re: goedkoop macro/tele

    inderdaad, tussenringen.
    je woonplaats staat niet ingevuld op je profiel, jammer.
    ik had nog een setje liggen ...

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: goedkoop macro/tele

      oei, dan zal ik dat nog maar proberen te doen. Ik ben van Limburg. woon in Paal-Beringen

      groeten,

      Maarten

      Comment


      • #4
        Re: goedkoop macro/tele

        dat zal dan veel te ver zijn ...
        voor €100 vind je een setje.
        werk daar even mee misschien?
        er bestaan ook macro-voorzetlenzen.

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: goedkoop macro/tele

          Zelf werk ik met een 2e hands 50 mm opbjectief en een set tussenringen. Dat werkt voor mij zeer behoorlijk. Wat die voor canon kosten 2e hands weet ik niet. Tussenringen op een zoomlens werken minder handig, ook al omdat je nogal wat licht verliest.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #6
            Re: goedkoop macro/tele

            Nog vééél goedkoper is een omkeerring (vind je voor 10€ op Ebay), maar je moet wel helemaal manueel werken.
            Heel tof voor een eerste ervaring.

            Comment


            • #7
              Re: goedkoop macro/tele

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Nog vééél goedkoper is een omkeerring (vind je voor 10€ op Ebay), maar je moet wel helemaal manueel werken.
              Heel tof voor een eerste ervaring.
              Dit kan ik alleen maar beamen. Al mijn macro's zijn tot nu toe met 50mm prime en omkeerring.
              De 50mm prime is trouwens een heel goede portretlensje voor bij de geboorte en eerste levensjaren van jullie eerste kindje.
              Dat zouden dan 2 vliegen in 1 klap zijn.
              De 50mm kun je voor 100 EURO vinden en de omkeerring idd voor een goeie 10 euro.
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: goedkoop macro/tele

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Nog vééél goedkoper is een omkeerring (vind je voor 10€ op Ebay), maar je moet wel helemaal manueel werken.
                Heel tof voor een eerste ervaring.
                Maar dan zou ik je een balg aanraden want je hebt daar zo weinig scherpte diepte dat je dat niet kan stil houden op het juiste focus

                en voor een 50mm lens tweedehands moet je geen 100 euro betalen , voor 117 euro heb je een nieuwe AF 50mm 1.4
                Last edited by koen1950; 2 augustus 2009, 19:22.

                Comment


                • #9
                  Re: goedkoop macro/tele

                  Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                  Tussenringen op een zoomlens werken minder handig, ook al omdat je nogal wat licht verliest.
                  Lijkt me net wel handig. Probeer maar even tussenringen op een 70-200/2.8. De zoom fungeert min of meer als balg en bovendien geeft de 2.8 voldoende licht voor de scherpstelling, verder werk je bij macro toch op pakweg f11 ofzo...


                  Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                  en voor een 50mm lens tweedehands moet je geen 100 euro betalen , voor 117 euro heb je een nieuwe AF 50mm 1.4
                  Aha, waar is dat precies?

                  gr
                  Yannick
                  Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

                  Comment


                  • #10
                    Re: goedkoop macro/tele

                    Oorspronkelijk geplaatst door yannicks Bekijk bericht
                    Lijkt me net wel handig. Probeer maar even tussenringen op een 70-200/2.8. De zoom fungeert min of meer als balg en bovendien geeft de 2.8 voldoende licht voor de scherpstelling, verder werk je bij macro toch op pakweg f11 ofzo...




                    Aha, waar is dat precies?

                    gr
                    Yannick
                    Kijk maar eens op kamera express ,maar het gaat wel over de 1.8 , niet over 1.4 die gaat 275, ik heb het niet over de AFs , dat is de nieuwe maar die zal je ook nog niet vinden tweedehands

                    << Terug naar de vorige pagina
                    Nikon AF-D 50mm F/1.8, Nederlands
                    Voor het fotograferen van personen
                    Actuele voorraad status:
                    Direct leverbaar
                    Meer info >>


                    € 117,00
                    Last edited by koen1950; 3 augustus 2009, 06:33.

                    Comment


                    • #11
                      Re: goedkoop macro/tele

                      Oorspronkelijk geplaatst door yannicks Bekijk bericht
                      Lijkt me net wel handig. Probeer maar even tussenringen op een 70-200/2.8. De zoom fungeert min of meer als balg en bovendien geeft de 2.8 voldoende licht voor de scherpstelling, verder werk je bij macro toch op pakweg f11 ofzo...
                      Maar om tot een redelijke vergrotingsmaatstaf te komen heb je dan wel heel veel tussenringen nodig. Om 1:1 te halen zit je bij 70 mm al aan een tussenring van 70 mm. Bij een dergelijk lange tussenring verlies je al gauw 3 stops. Ik heb het inderdaad ook geprobeerd, en hoewel het scherpstellen door de zoom inderdaad wel voordelen heeft, kwam ik niet tot een redelijke vergrotingsmaatstaf en een erg donker zoekerbeeld.
                      Last edited by BasK; 3 augustus 2009, 08:56.
                      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: goedkoop macro/tele

                        Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                        Om 1:1 te halen zit je bij 70 mm al aan een tussenring van 70 mm. Bij een dergelijk lange tussenring verlies je al gauw 3 stops.
                        2 stops

                        En bij f/11 is de scherptediepte 1 mm.

                        Comment


                        • #13
                          Re: goedkoop macro/tele

                          De TS heeft een 17-55 f2.8. Indien hij op 55mm twee tussenringen (20+36) tussenvoegt, heeft hij 1:1 (wat niet steeds noodzaak is bij macro, maar enfin) en verliest hij net geen twee stops licht. Moet lukken. Ik weet ook dat er betere oplossingen zijn, maar gezien zijn budgettaire beperkingen lijkt een uitgave van 100 euro voor een setje kenko tubes de meest voor de hand liggende.

                          gr
                          Yannick
                          Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

                          Comment


                          • #14
                            Re: goedkoop macro/tele

                            Met enig rekenwerk moet het ook lukken met een handmatig setje http://www.gadgetinfinity.com/home.php?cat=290

                            Comment


                            • #15
                              Re: goedkoop macro/tele

                              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              2 stops

                              En bij f/11 is de scherptediepte 1 mm.
                              Heb op internet een tabel gevonden dat je bij 80 mm focal length en 80 mm extension tubes een lichtverlies hebt van een factor 4. http://www.macrobellows.com/technique.php
                              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                              Comment

                              Working...
                              X