Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

breedhoek voor Nikon D70s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • breedhoek voor Nikon D70s

    Ik ben op zoek naar een breedhoeklens voor een D70s. Voornamelijk voor landschappen. Ik heb de volgende lenzen in gedachten:

    Tokina 12-24mm F 4.0 AT-X Pro DX € 375.20
    Tamron 10-24mm F 3.5-4.5 DI II LD € 420.96
    Sigma 10-20mm F 4-5.6 EX DC HSM € 451.46
    (Tokina 10-17mm F 3.5-4.5 FishEye DX € 436.21)

    De laatste is een fisheye dus een hele andere lens (toch? EDIT: heb al gevonden dat er een fysiek verschil is tussen breedhoek en fisheye)

    Ik heb de prijzen er ter vergelijking even bijgezet. Heeft iemand ervaring met een van deze lenzen en behoefte deze ervaring te delen? Of een tip geven voor online testen/vergelijkingen.
    Of heeft iemand misschien een andere suggestie?

    Bedankt alvast.
    Last edited by ESR; 28 juli 2009, 22:19. Reden: eerst verder lezen dan mijn neus lang is...

  • #2
    Re: breedhoek voor Nikon D70s

    Als je zou kiezen uit de lijst die jij opgeeft zou ik voor de tokina 12-24 of sigma 10-20 gaan.

    vergeet ook de Tokina 11-16 F2.8 lens niet.
    Optisch zal dit de best presterende groothoek lens zijn vooor DX (D70, etc)

    Prijs zal wel iets duurder zijn:

    http://www.kamera-express.nl/index.p...&product=24744
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: breedhoek voor Nikon D70s

      Hartelijk dank voor je reactie. Dat waren de twee waartussen ik twijfelde, met een lichte voorkeur voor de 12-24. Is de meerprijs van de sigma 10-20 (100 € tov Tokina) de moeite? Wellicht is 2 mm (of crop 3.2 mm) al een wereld van verschil, maar is die optisch ook beter dan de Tokina 12-24? De Tokina 11-16 is net iets te veel, alhoewel verleidelijk...

      Waarin zit dat grote prijsverschil tussen de twee Tokinas (12-24 en 11-16)? De lichtsterkte? Is dat echt een issue bij voornamelijk landschappen? Of zit ik nu fout te redeneren?

      Comment


      • #4
        Re: breedhoek voor Nikon D70s

        Er is voor elke keuze iets te zeggen, elke lens heeft z'n fanclubje.

        De sigma 10-20 is het breedst maar er is heel wat inter-exemplaar variatie. Als je wat rondleest zul je merken dat sommigen er enorm tevreden mee zijn terwijl anderen het ene slechte exemplaar na het andere meekregen. Opletten geblazen dus.

        De tokina 12-24 is optisch sterk, heeft wat last van CA maar je krijgt véél voor wat je betaalt. De tokina 11-16 zou nog een trapje hoger staan qua optische prestaties, maar je betaalt natuurlijk meer en je bereik is relatief beperkt tov de andere lenzen.

        Afwegen, afwegen en kiezen
        De tokina 12-24 lijkt me de veiligste keuze. De oudere versie staat trouwens erg mooi geprijsd.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: breedhoek voor Nikon D70s

          Ik gebruik de Sigma 10-20mm en ben er enorm tevreden van.

          Comment


          • #6
            Re: breedhoek voor Nikon D70s

            Mmm, jullie maken het er niet gemakkelijker op . Alhoewel, ik kan niet echt een slechte keus maken zo. Ik heb van beide inderdaad al verschillende verhalen gehoord/gelezen.

            @FLuKee: oude versie, mooi geprijsd, staan, ... Vertel?

            Comment


            • #7
              Re: breedhoek voor Nikon D70s

              Oorspronkelijk geplaatst door ESR Bekijk bericht
              @FLuKee: oude versie, mooi geprijsd, staan, ... Vertel?
              Wel, het staat al in je openingspost, 375€, da's een mooie prijs voor die lens. Ik denk dat hij een stuk duurder was toen de vernieuwde versie (met nieuwe coating en scherpstelmotor in de lens, 537€) nog niet uit was. De sigma is toch 75€ duurder.

              Oorspronkelijk geplaatst door ESR Bekijk bericht
              Alhoewel, ik kan niet echt een slechte keus maken zo.
              Goeie zaak dat je dat inziet. Ik zou niet te veel tijd verliezen met twijfelen, het is veel leuker om effectief foto's te maken.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: breedhoek voor Nikon D70s

                Ah zo, ik snap het. Ik zie inderdaad bij Konijnenberg een type II staan. Had niet in de gaten dat degene die ik aangaf de 'oude' was. Dacht dat je nog een andere bedoelde. Hartelij dank voor het meedenken.

                Comment


                • #9
                  Re: breedhoek voor Nikon D70s

                  Als je kiest tussen de 2 zou ik voor de tokina 12-24 F4 gaan. (versie I)

                  Prime lens
                  Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                  Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: breedhoek voor Nikon D70s

                    Heb onlangs zelf de Tokina 12-24 gekocht en ben er enorm tevreden van.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: breedhoek voor Nikon D70s

                      Als ik hier nog eens op terug mag komen, wat wordt er met een vast diafragma bedoeld? Dit zou bij de Tokina zitten. Ik kan me iets voorstellen uiteraard bij een vast diafragma, maar wat is daar dan het voordeel van? Ik lees toch hier en daar dat dat een voordeel is. Of stel ik nu een rare vraag?

                      Comment

                      Working...
                      X