Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Naar lissabon, tips graag...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Naar lissabon, tips graag...

    Hallo, wij gaan half oktober voor 12 dagen naar Lissabon.
    Nu wil ik vragen of er mensen zijn die me wat tips kunnen geven die de moeite waard zijn. Heb wel documentatie, maar vaak zeggen ervaringen van iemand meer. Mag ook dagtrips of i.d.zijn, we zijn wel aangewezen op openbaar vervoer.

    Alvast bedankt, groetjes, JantjeB.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

  • #2
    Dit is de ideale vraag voor de newsgroup nl.reizen
    Blijkbaar zijn hier weinig mensen naar Portugal geweest.

    Comment


    • #3
      Portugezen zijn bijzonder slechte chauffeurs!

      Opletten geblazen. Ze rijden bijzonder roekeloos en hard.

      Prettige vakantie.

      Geert N
      Nikon D80

      Comment


      • #4
        Dag JantjeB,

        Ik ben met mijn vriendin vorig jaar in september naar Lissabon geweest. Voordeel is zeker dat de temperatuur heel aangenaam is. We zijn er echter slechts twee dagen geweest, dus hebben ons geconcentreerd op het centrum.
        Vooral het Castelo São Jorge is zeker aan te raden (mooi uitzicht over de stad en de Taag). Torre de Bélem moet je ook zeker gezien hebben. Naar het schijnt veel mooie kloosters te zien (over de Torre de Bélem, één van de mooiste naar het schijnt).
        Wel veel bedelaars in het centrum. Voor de rest niet veel te zeggen, maar we zijn er ook maar 2 dagen geweest.
        Nog een laatste tip: bestel je eten nooit in 1 keer, want dan krijg je alles ook in 1 keer. Persoonlijk vind ik dat niet zo aangenaam om je voorgerecht te zitten eten terwijl hoofdgerecht koud wordt.Oppassen als je van het brood eet, want dat wordt extra aangerekend. Men telt echt het aantal broodjes dat je hebt genomen. In ieder geval veel plezier in Lissabon en hopelijk valt het weer wat mee.

        Groeten Dimitri

        Comment


        • #5
          Ik ben een aantal jaren geleden naar de wereldtentoonstelling in Lissabon geweest, bezoek zeker die wereldtentoonstelling site want daar staan (stonden?) een aantal prachtige architecturale pareltjes...
          zeer tevreden met mijn Minolta Dimage Z1

          Comment


          • #6
            @arthurv: Naar aanleiding van uw onderschrift: Kijk eens naar de Omympus C-740 UZ. Ik ben er heel content van.

            Sorry, is een beetje off-topic.
            Groetjes,
            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

            Comment


            • #7
              Originally posted by jantjeb
              Hallo, wij gaan half oktober voor 12 dagen naar Lissabon.
              Nu wil ik vragen of er mensen zijn die me wat tips kunnen geven die de moeite waard zijn.
              Hallo Jan,
              wij waren in augustus in Lisboa en het was er bloedheet. Gelukkig zaten we in Colares aan de oceaan waar het 's avonds goed afkoelde. Vandaar een half uurtje met de trein tot Rossio, het centrum van Lissabon.
              Als je 12 dagen gaat kan je ook een dagje in die richting. Op 20" ben je met de trein in Sintra. Zeker ook de moeite voor een daguitstap.
              Verder waren we in Belem (Eet er ook een "pastela de natas" in de Confeitaria, ). In het expogebied kan je gemakkelijk een hele dag fotokes trekken. Alleen al het metrostation is een pareltje van architectuur. Het enorme oceanarium op het expoterrein is het grootste van Europa. Zeker de moeite.
              Enfin, ik moet dringend eens aan een foto-album beginnen.
              Hier al een voorsmaakje. Deze mensen stonden netjes te poseren onder een fontein/waterval op het expoterrein.


              Boa viaje - Goede reis.
              Mork

              Comment


              • #8
                Dag Jantje
                tis voor mij alweer een jaar of twee geleden maar ik moet er zekers binnenkort weer eens naar toe. Lissabon is echt mijn favoriete buitenlandse stad.
                Je moet er vooral heel veel te voet doorwandelen en op ieder plein een terrasje doen. Je kan er heerlijk verdwalen in de steegjes van de wijken beneden aan de de Taag.
                Absolute aanraders vind ik de vele openbare tuinen en parken. Lissabon heeft de oudste botanische tuinen van Europa. Je kan ze vinden in het stadsdeel Ajuda: Jardim Botânico (bus 14)
                Ook de site rond het grote kasteel dat Lissabon vanuit de hoogte domineert Castelo de São jorge: tram 28 of 12 (wijk alfama) heeft tal van groene autentieke pleintjes in de omgeving.
                In Belem ga je in de buurt van het paleis Belém: Palácio de Belém (tram 15 en bus 14) na de wandeling op zoek naar een lekkere bakker en eet je "pasteis de Belem": geweldig lekker. de Portugezen gaan er op zondagochtend zelfs voor in de rij staan.
                Ga ook eens wandelen in de oude binnenstad waar je Camões en Pessoa kan ontmoeten op de Chiado (metro baixo-chiado)
                Ook de wijk Poço do Bispo (bus 28) is heel interessant. Hier vind je kleine kantoren en handelszaken in hele oude havenpanden en vooral heel veel kleine restaurants waar de Portugezen onder de middag zelf uitgebreid gaan tafelen: vaak met zeer verse lekkere lokale visprodukten.
                Van hieruit kan je makkelijk naar de Expo terreinen: Parque das nações (metro Oriente). Het aquarium daar is werkelijk enorm en zeer de moeite (ook om te fotograferen). Voor dat je er bent stap je halverwege tussen Poço do Bispo en de Expo af en kan je nog een kijkje nemen in het natuurhistorisch museum waar je o.a prachtige oude zeilschepen kan bewonderen.
                Ook de moeite als je er wat langer bent zijn de badplaatsen in de buurt van Lissabon: Cascais, Sintra en wat verder Setúbal. Eten op een terras in de oude haven van Setúbal is een droom. (Wel tegen niemand spreken want voor je het weet gieten de andere gasten je zomaar omdat ze je sympathiek vinden vol met vino verde en sterke drank
                De gebieden rond deze plaatsen zijn werkelijk schitterend qua fauna en flora: zelfs in de snikhete zomer. Nadeel is wel dat je die natuurgebieden onmogelijk met het openbaar vervoer kan doen maar een auto huren voor één of meerdere dagen is geen probleem (verhuurbedrijven in de buurt van het station)
                Ook vind ik het de moeite om eens één van de oude en nieuwe voorsteden van Lissabon te bezoeken. Ze zijn daar in snel tempo alle heuwels rond de stad aan het volbouwen met alle gevolgen vandien. Oude landelijke dorpen worden overspoeld met nieuwbouw. Er zitten daar ongelooflijke draken tussen om te huilen van ellende maar af en toe is er toch nagedacht en heel mooi en afwisselend gebouwd. Carnaxide bv is zo'n dorp/stadsdeel bv waar je de oude Kaapverdiaanse en nieuwbouwwijken nog naast elkaar vindt . Je kan er smorgens met de bus naar toe maar je moet wel zorgen dat je in de late namiddag al terugkeert want één keer een uur of zes voorbij is er daar geen openbaar vervoer meer.

                Vergeet ook niet.... ach Jantje...

                ik heb hier nog een klein albumpje staan
                http://www.pbase.com/emacquoy/portugal

                Als je echt veel tijd hebt en een wagen loont het de moeite om eens noordelijker te reizen naar de Sierra de Estrelle. Een prachtig berggebied op zo'n 250 km van Lissabon. Ondanks het feit dat ik er persoonlijk slechte herinneringen aanheb:
                http://www.ako.be/aprill.htm
                is het echt de moeite om op de weg daar naar toe de oude dorpen, landerijen en Moorse burchten te bezoeken.

                Veel plezier Jan
                Eddy

                Comment


                • #9
                  Hallo luitjes, hardstikke bedankt voor deze info. Weet zeker dat ik er mijn voordeel mee ga doen, hoop ook nog veel mooie plaatjes te schieten.

                  Groetjes, JantjeB.
                  Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                  Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                  Comment


                  • #10
                    Hallo,

                    Ben er een tijdje geleden ook geweest.
                    Als je richting kust gaat heb je een paar mooie kustrotsen, met onderandere het meest westelijke stuk Europa (als je goed kijkt zie je amerika liggen ) en de Hellemond, waar veel schepen zijn vergaan.
                    Als je die richting opgaat kom je ook langs een zeer mooi paleis, met veel hevige kleuren en een onwerkelijke bouwstijhl, ben aleen vergeten hoe het heet. Zal het eens opzoeken.
                    Er is trouwens een zeer goede camping, vlak bij het centrum.
                    In ieder geval goeie reis.

                    Erik
                    Canon 400d (kit met 17-85 IS USM en batry-grip) + A70

                    Comment


                    • #11
                      Hallo Erik, ook jij bedankt.

                      Groetjes, JantjeB.
                      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                      Comment

                      Working...
                      X