Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar kennis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op zoek naar kennis

    Binnekort (heel dichtbij) ga ik een nieuwe lens kopen voor mijn Nikon D60.
    Ik heb hier al veel rondgehoord en gekeken op BD maar ik ben er nog steeds niet uit.
    Ik heb mijn oog laten vallen op 2 lenzen:

    Tamron 28-75 f/2,8 (zelf getest, en redelijk goede ervaring)
    Sigma 70-200 f/2,8 (niet getest, geen ervaring)

    Nu, beide lenzen hebben zo zijn voordelen en nadelen:

    Tamron 28-75 f/2,8:
    + Lichtsterk
    + Prijs
    + Scherp
    - Weinig tele
    - Gewicht (ik heb geen batterygrip op mijn D60 dus moet de lens het gewicht maken)

    Sigma 70-200 f/2,8:
    + Meer tele
    + Gewicht (ja, dit vind ik een pluspunt)
    + Lichtsterk
    - Redelijk duur
    - Nog geen ervaring mee wegens niet getest

    Beide lenzen hebben dus hun pluspunten en minpunten.
    De Sigma kost nu €659 bij konijn, en dat zullen dus AL mijn spaarcenten zijn dan.
    De Tamron kost maar ongeveer de helft, dus heb ik nog overschot voor ander materiaal zoals statiefje, plu's etc...

    Ik weet écht niet welke keuze ik moet maken...
    Het gaat hier tenslotte niet om 20 euro hé.
    Of zijn er nog andere alternatieven die ik over het hoofd zie?
    Of eventueel 2dehands, dat is evengoed voor mij!!
    De lens MOET wel lichtsterk zijn EN moet een AF-motor hebben aangezien de D60 dit niet heeft.

    Graag hulp, ik ben ten einde raad...
    Bedankt!
    Jens

  • #2
    Re: Op zoek naar kennis

    Je twijfelt wel tussen twee heel verschillende lenzen. Die tamron is niet echt bedoeld voor dx-cameras denk ik. Ik heb geen van beiden ervaring, maar ik vrees een beeetje dat je zelf niet goed weet wat je wil. Ik neem aan dat je momenteel een 18-55 vr kitlensje hebt? Dan lijkt die tamron me teveel overlap, je gaat die kitlens dan enkel gebruiken voor het weide deel. Een goede en betaalbare aanvulling op je kitlens is een 55-200 nikkor vr. Dat is en betaalbaar en degelijk en compact. Je mist dan wel de grote aperture van de sigma, maar krijgt daarvoor wel vr in de plaats. Als prijs een issue is: kijk zeker ook eens naar de tweedehandsmarkt. De keuze ligt voor jouw iets kleiner omdat je geen ingebouwde focusmotor hebt, dus moet je bij nikon kijken naar af-s lenzen en bij sigma naar hsm. de naam die tamron gebruikt voor ingebouwde motor weet ik niet. Succes!

    Comment


    • #3
      Re: Op zoek naar kennis

      Ik heb momenteel de Sigma 18-200.
      Ik ben niet nieuw in fotografie, maar ik weet momenteel niet meer wat ik moet kopen.
      De lens moet gewoon lichtsterk zijn, dat is een vereiste.
      Ik had ook al eens gezien naar een 80-200 AF-S van nikon, ik weet niet of die nog betaalbaar zijn 2dehands?
      De lenzen zijn idd totaal verschillend...
      Ik heb meer de neiging om die Sigma te kopen, omdat die meer tele heeft en ik dat toch wel fijner vind dan meer groothoek te hebben.

      Misschien handig voor te weten;
      Ik doe vooral aan modelfotografie, maar ben van plan ook andere dingen te doen zoals sport, events, ...

      Comment


      • #4
        Re: Op zoek naar kennis

        Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
        Misschien handig voor te weten;
        Ik doe vooral aan modelfotografie, maar ben van plan ook andere dingen te doen zoals sport, events, ...
        ik denk dat je in dat geval beter naar de 70-200 2.8 (of 80-200 2.8) gaat kijken... is veel leuker bereik voor zowel modellen (persoonlijke mening), sport, events (afhankelijk welke uiteraard)...

        Voor wat het waard is, ik ben zeer tevreden van mijn 28-75 2.8... maar nog meer tevreden van mijn 70-200 2.8 IS (wel Canon) maar die staat er meer op bij mij dan de 28-75...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Op zoek naar kennis

          Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
          ik denk dat je in dat geval beter naar de 70-200 2.8 (of 80-200 2.8) gaat kijken... is veel leuker bereik voor zowel modellen (persoonlijke mening), sport, events (afhankelijk welke uiteraard)...

          Voor wat het waard is, ik ben zeer tevreden van mijn 28-75 2.8... maar nog meer tevreden van mijn 70-200 2.8 IS (wel Canon) maar die staat er meer op bij mij dan de 28-75...
          ik denk dat je dan inderdaad blijer gaat zijn met een 70-200 2.8 lens. Anderzijds kan je ook naar bje fotos kijken en zien welke brandpuntsafstanden je het meest gebruikt en op basis daarvan beslissen.

          Comment


          • #6
            Re: Op zoek naar kennis

            Ik heb gisteren een hele dag gewerkt met de nikon 70-200 f/2,8 in de zoo van antwerpen.
            In hoeverre kan je de nikon versie vergelijken met die van sigma?
            Buiten het feit dat sigma geen VR (OS) heeft, en nikon wel?

            Comment


            • #7
              Re: Op zoek naar kennis

              de nikon is 3 keer de prijs van de sigma!
              en laat de sigma in alle opzichten ver achter hoor!

              reviews ter vergelijk:

              - nikon versie

              - sigma versie

              - hier op't forum

              hier kan je al een eind mee weg
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Op zoek naar kennis

                De nikon versie is idd een pak duurder, maar daar heb ik het geld niet voor...
                De Sigma lijkt me wel een goede vervanger, natuurlijk minder kwalitatief maar dat is normaal door de prijs, niet?

                Comment


                • #9
                  Re: Op zoek naar kennis

                  Gebruik zelf een D90 met de Sigma 70-200 F2.8 APO HSM ... en heb ook een aantal dagen mogen proeven van die fameuze VR70-200.

                  Heb je 't budget, go for Nikkor, je gaat het niet beklagen. Bouw je liever op, go for Sigma.

                  Met de Sigma leer je fenomenen als CA en ghosting kennen ( dus je gaat de stand van de zon naar je object toe wel in het oog houden in 't vervolg ), deze heb ik bij de Nikkor 'bijna' niet tegengekomen.
                  In AF en scherptepunt straft de Sigma je harder af dan de Nikkor. Je moet er dus echt op zitten om haarscherp te zijn en je parameters ( F / sluiter / etc. ) dienen in relatie te kloppen. De Nikkor werkt hier vergevingsgezinder. Vergis je niet, de AF-snelheid van de Sigma is werkelijk "HSM", snelheid toch vergelijkbaar met de Nikkor.
                  Ik vind het persoonlijk een mooi "leer-objectief" om verder naar het "betere" werk te evolueren.

                  Feedback, foto's en evaluaties vind je hier op het BDForum in talloze draadjes, gebruik de 'advanced search' opdracht maar.

                  Succes !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op zoek naar kennis

                    Ik heb dan toch de 70-200 f/2,8 van Sigma gekocht van iemand hier op BD.
                    Vanmorgen gaan ophalen, en de lens ziet er splinternieuw uit, geen krasjes oid op het glas en ook niet op de buitenkant.
                    Geweldige lens tot hiertoe, ik schrok onmiddellijk van de snelheid van de AF motor in de lens

                    Comment

                    Working...
                    X