Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Betere lens gezocht dan de kitlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Betere lens gezocht dan de kitlens

    Ik heb een Nikon D40x in het bezit met een standaard(kit)lens van 18-55 mm. Nu ben ik op zoek naar een DX lens van Nikon met ongeveer hetzelfde bereik maar die wel stukken beter presteert qua optiek dan de kitlens. Iemand een idee?
    www.wimbylphotography.com
    https://500px.com/wimbyl
    https://www.flickr.com/photos/wimbyl/

  • #2
    Re: Betere lens gezocht dan de kitlens

    De Nikon 17-55 2.8

    Toplens, maar ook geen goedkope lens.

    2dehands te vinden rond 750 euro
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Betere lens gezocht dan de kitlens

      Idd zéér sterk aan te bevelen!

      Alleen vraag ik mij af, hoe zo'n d40(x) eruit ziet met zo'n lekkere 'hulk' van een lens. Met een Dx00 is 'm nog wat in proportie/balans, maar met zo'n klein body'tje...
      ---------------------------------------------
      Nikon D750 + wat glasservies

      Comment


      • #4
        Re: Betere lens gezocht dan de kitlens

        Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
        De Nikon 17-55 2.8

        Toplens, maar ook geen goedkope lens.

        2dehands te vinden rond 750 euro
        Is deze lens wel aan te bevelen 2de hands? Kan ik daar ergens voorbeeldfoto's van bekijken. De prijs is niet zo belangrijk, zoiets koop je toch maar 1 keer.
        www.wimbylphotography.com
        https://500px.com/wimbyl
        https://www.flickr.com/photos/wimbyl/

        Comment


        • #5
          Re: Betere lens gezocht dan de kitlens

          Je kan eens op pbase kijken als je voorbeeldfoto's wil zien. Zie linkje nikor 17-55

          Anderzijds is de vraag wat jij onder betere prestaties qua optiek verstaat: scherper, minder vervormingen, lichtsterker, minder flare.... ik noem maar wat.
          Geniet van foto's maken

          Comment


          • #6
            Re: Betere lens gezocht dan de kitlens

            Oorspronkelijk geplaatst door wimken84 Bekijk bericht
            Is deze lens wel aan te bevelen 2de hands? Kan ik daar ergens voorbeeldfoto's van bekijken. De prijs is niet zo belangrijk, zoiets koop je toch maar 1 keer.
            Zeker aan te bevelen, velen doen hem van de hand wegens overstap naar FullFrame boddy zoals D700, D3 en D3X.

            Comment


            • #7
              Re: Betere lens gezocht dan de kitlens

              Een *iets* goedkoper alternatief voor de nikkor is de tamron 17-50 2.8 die een klein beetje minder presteert als die nikkor, maar slechts een fractie van de prijs kost (zo rond de 330 euro) en heel wat kleiner en lichter is.

              Comment


              • #8
                Re: Betere lens gezocht dan de kitlens

                Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                Een *iets* goedkoper alternatief voor de nikkor is de tamron 17-50 2.8 die een klein beetje minder presteert als die nikkor, maar slechts een fractie van de prijs kost (zo rond de 330 euro) en heel wat kleiner en lichter is.
                Toch onmogelijk dat je voor die prijs zo goed als bijna dezelfde lens hebt? Er zullen wel kwaliteitsverschillen in de optiek zitten.
                www.wimbylphotography.com
                https://500px.com/wimbyl
                https://www.flickr.com/photos/wimbyl/

                Comment


                • #9
                  Re: Betere lens gezocht dan de kitlens

                  De 17-55 2.8 is idd een toplens die redelijk wat centen kost.

                  ik heb eigenlijk ook redelijk goede ervaring met de 16-85 3.5-5.6 en deze kost om en bij de helft van de bovenstaande.

                  Maar het is natuurlijk maar wat je verwacht van zo'n lens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Betere lens gezocht dan de kitlens

                    Oorspronkelijk geplaatst door wimken84 Bekijk bericht
                    Toch onmogelijk dat je voor die prijs zo goed als bijna dezelfde lens hebt? Er zullen wel kwaliteitsverschillen in de optiek zitten.

                    Bij fotografie lijkt het toch een min of meer algemene regel: de kleinste verbeteringen aan het topsegment kosten vaak snel heel veel meer. De nikkor is beter, daar kan je vanuit gaan, maar of het de meerprijs rechtvaardigt moet je zelf uitmaken. Om maar een review te quoten:

                    The affordable 28-80mm for DX users. Considering the price differential between this and the Nikkor 17-55mm, there's little tradeoff being made. Indeed, this lens is smaller and lighter than the Nikkor, yet except at 17mm, holds its own against that lens
                    Bron: http://www.bythom.com/1750lens.htm

                    Ik heb zelf een sigma 18-50 2.8 die op zich ook niet zo slecht is, maar niet zo scherp als de tamron wijd open. De nikkor heb ik nog nooit vastgehad, laat staan getest, maar als ik op de reviews moet afgaan is dat sowieso een goede lens, enkel erg duur.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Betere lens gezocht dan de kitlens

                      Oorspronkelijk geplaatst door wimken84 Bekijk bericht
                      Toch onmogelijk dat je voor die prijs zo goed als bijna dezelfde lens hebt? Er zullen wel kwaliteitsverschillen in de optiek zitten.
                      Waarom niet in het mechaniek, daar zit een tamelijk groot verschil, de Nikkor is gebouwd als een tank en de Tamron is van plastic en voelt zo aan en werkt ook zo. Er zit ook geen AF's in. Als je het prijsverschil zag tussen de 80/200 2.8 met en zonder weet je ook wat zoiets kost. Als je alleen al de zonnekap van de Nikkor bekijkt er eens opzet, dan weet je dat daar het verschil zit in de constructie.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Betere lens gezocht dan de kitlens

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Waarom niet in het mechaniek, daar zit een tamelijk groot verschil, de Nikkor is gebouwd als een tank en de Tamron is van plastic en voelt zo aan en werkt ook zo. Er zit ook geen AF's in. Als je het prijsverschil zag tussen de 80/200 2.8 met en zonder weet je ook wat zoiets kost. Als je alleen al de zonnekap van de Nikkor bekijkt er eens opzet, dan weet je dat daar het verschil zit in de constructie.
                        Akkoord, ik ga echt niet zeggen dat er geen verschil is, maar om nu te zeggen dat de tamron goedkoop aanvoelt... Ik durf te zeggen dat die minstens even stevig aanvoelt als de d40 die de ts heeft, dus dat zal dan niet de beperkende factor zijn in stevigheid.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Betere lens gezocht dan de kitlens

                          ik heb sedert kort een 28-75 2.8 van tamron, en ben er HEEL tevreden over... messcherp, maar voelt natuurlijk niet aan als die mastodont van Nikon (en heeft ook geen ingebouwd motortje, wat op je D40x auto focus onmogelijk maakt... )
                          2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

                          Comment

                          Working...
                          X