Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

    Ik twijfel enorm tussen de aankoop van een

    CANON EF 24-70mm f/2.8L USM
    of een
    CANON EF 24-105mm f/4L USM

    Ik heb reeds een SIGMA f/2.8 70-200mm

    Kan iemand mij tips geven aub?

    Ik doe algemene fotografie; concert, landschap, portret, huwelijk...
    daarom ben ik op zoek naar een lens die heel wat aankan zonder te hoeven wisselen.

    Ik gebruik een CANON 5D én een CANON 400D

    mvg Jeroen
    Last edited by jeroenpeys; 26 juli 2009, 12:20.

  • #2
    Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

    Tja... een keuze die menig fotograaf al hoofdbrekens heeft gekost

    De vraag is op zich vrij eenvoudig denk ik... Heb je f2.8 nodig of heb je aan f4 voldoende. Wil je het objectief gebruiken in lichtarme omstandigheden (concerten bijvoorbeeld, of in een kerk tijdens huwelijk) dan is de f2.8 aan te raden. Wil je de lens gebruiken als algemene walk-aroundlens dan is de 24-105 natuurlijk de beste keuze vanwege het bereik. 't Hangt er ook nog wel vanaf op welke body je deze lens wilt gebruiken. Wil je hem gebruiken op een cropcamera dan is 24mm misschien niet breed genoeg. Bovendien is de scherpte-diepte op een cropcamera sowieso al groter. Wil je dus werken met een hele kleine DoF werken dan is de f2.8 dus nog meer wenselijk. Op een FF camera is je DoF al kleiner en hoge iso's meestal ook beter dus is de f2.8 dan misschien minder noodzakelijk....

    Ik heb zelf gekozen voor de 24-105L (op een 40D & een 5D) en heb daar nog geen enkel moment spijt van gehad. Het bereik is écht heerlijk. En als ik meer lichtsterkte nodig heb, of een kleinere scherpte-diepte dan zet ik mijn 50mm f1.4 of 100mm f2.8 (macro) er wel op. (En mijn plan is om deze twee primes nog uit te breiden met een 135L en een lichtsterke groothoek.)
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

      Mijn eerste L lens is de 24-105, zalige lens goed gewicht,scherp in alle maten ( mijn versie dan toch ) en die gebruik ik nu op een 40D.
      Ik heb nooit echt last gehad van gebrek aan 2.8 maar ik gebruik hem dan ook als een scout-lens. Voor landschap vindt ik hem net niet breed genoeg,darvoor heb ik mijn 10-22 nu.
      Ik vrees dat voor concert hij wel nipt zal zijn de 24-105, maar ik ben ook bang dat je met 70mm te kort ga schieten. Mocht ik jou zijn neem dan de 24-70 2.8 en de 70-200 2.8,dan zit je goed voor een breed gamma van stijlen. En als je geld teveel hebt de 24-70 + 24-105 + 70-200 ^^
      Last edited by Oli; 26 juli 2009, 14:23.
      UnicornPictures on Facebook & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

        Veel Dank voor de snelle reacties!

        Ik doe inderdaad redelijk wat concerten waarvoor de f2.8 onontbeerlijk is.
        Met mijn sigma 70-200mm kom ik al een héél eind, maar die gebruik ik dan weer niet in de kerk voor huwelijken...

        Is er qua kwaliteit een verschil tussen de 2 (CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm) ?
        Of is enkel de f2.8 v f4 én natuurlijk de 35 extra mm het verschil?

        Ik wil de lens gebruiken op een CANON 5D

        mvg Jeroen

        Comment


        • #5
          Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

          de 24-70 2.8 en de 24-105 4 zijn beide uitstekende lenzen...

          De 24-105 4 heeft als voordelen dan het langere bereik, IS en iets goedkoper
          De 24-70 2.8 heeft dan als voordelen de 2.8 en misschien is ze wat scherper op f/4 dan de 24-105 omdat ze dan al een stop is dichtgedraaid.

          Ik heb momenteel een Tamron 28-75 2.8 maar die ga ik op termijn door een 24-70 vervangen omdat ik de 2.8 echt wel nodig heb... Op concerten vult een 24-70 een 70-200 perfect aan en daar ga je de 2.8 wel nodig hebben vermoed ik...

          Je gaat dus voor jezelf, zoals gezegd al, moeten uitmaken wat je belangrijker vind : bereik of lichtsterkte...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

            Ik heb ze allebei omdat ik niet kon kiezen.

            Wat ik doe : Portretten, huwelijken, corporate work.

            Op de 5D staat altijd de 24-70 2.8 en de 70-200 2.8.
            De 2.8 heb je zeker nodig voor een huwelijk en is superscherp.

            De 24-105 zit dan steeds in mijn tas. als backup (op de 5D is dit de ultieme vakantielens)

            Grtz,
            CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

            Comment


            • #7
              Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

              Ook ik heb lang getwijfeld en heb dan voor op een 5D gekozen voor de 24-105mm. De 24-70mm volgens de tests scherper.
              De 24-105mm is (je kent de pro's: lichter, ruimer bereik, iets korter, heeft IS)
              De 24-70mm is iets scherper, zwaarder, korter bereik.
              Ik ben tevreden van de 24-105mm, maar ik heb natuurlijk nooit een 24-70 gehad.
              Ik heb zelden 2.8 nodig. Bovendien kan een 5D een serieuze ISO-verhoging verdragen.
              De mooiste portretjes maak ik nog altijd met een ef 85mm 1.8. Die is goed bruikbaar vanaf 2.2 en kost niet zo veel.
              Groet,
              Jan

              Comment


              • #8
                Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

                Ik heb beide lenzen. In deze post wordt ongeveer hetzelfde onderwerp besproken. Mijn antwoord in #7 : ik zou voor de 24-105 gaan maar .... de 24-70
                DigiCam

                Comment


                • #9
                  Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

                  Heb ze ook gehad, en een prima bereik op FF, maar indien je vroeger met 2,8 glas gewerkt hebt, dan mis je snel die grotere opening ondanks de IS. Dit wat mij betreft toch. Heb nu al een tijdje de 24 - 70 en dit is echt wel de top op een FF.
                  Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                  https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

                    Ik heb zelf de 24-105 gehad maar verkocht om uiteindelijk de 24-70 te kopen.

                    Ik miste de extra stop vanwege de DOF. Daarnaast vond ik de 24mm stand van de 24-105 NIET op mijn 5D en 5D MKII te gebruiken ivm verschrikkelijke vertekening en vignettering (ook zonder filter en zonnekap).
                    Voor de rest wel absoluut een prima lens, mooi bereik, hele sterke IS en haarscherp.
                    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

                      Zo is het uiteindelijk bij mij ook afgelopen: ik had al een hele tijd de 24-70 (ben ik heel tevreden van) maar op een gegeven moment ben ik met die lens gevallen en moest ze in reparatie. Omdat het mijn meest gebruikte lens is én ik net de 5DMkII in bestelling had heb ik die bestelling laten omzetten naar een kit met dus de 24-105. Nog geen moment spijt van gehad. Beide lenzen heel scherp; ik gebruik de 24-105 voor natuur en landschappen en als algemene wandellens (niet vergeten dat buiten al genoemde verschillen er ook het verschil aan gewicht van 300g is - toch meegenomen); de 24-70 gebruik ik meer voor low-light, portretten, voor concerten (hoewel daar de 70-200 meer gebruikt is). Voor een groot deel zijn we, behoudens vermeldde verschillen, redelijk uitwisselbaar.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                      Ik heb ze allebei omdat ik niet kon kiezen.

                      Wat ik doe : Portretten, huwelijken, corporate work.

                      Op de 5D staat altijd de 24-70 2.8 en de 70-200 2.8.
                      De 2.8 heb je zeker nodig voor een huwelijk en is superscherp.

                      De 24-105 zit dan steeds in mijn tas. als backup (op de 5D is dit de ultieme vakantielens)

                      Grtz,
                      Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                      Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                      Comment


                      • #12
                        Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

                        wij hebben beide lenzen en als ik moest kiezen tussen de 2 zou ik zonder twijfelen voor de 24-70 gaan

                        greets
                        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                        www.korandoke.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

                          Heb je de zonnekappen al bekeken? De zonnekap van de 24-105 is alleen te gebruiken op 24mm. En op andere brandpunten heeft het geen zin. En bij de 24-70 wordt de lens langer bij meer groothoek. En dus is de zonnekap over heel het bereik te gebruiken. ik zou het wel weten als ik voor de keuze stond.
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

                          Comment


                          • #14
                            Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

                            Op een full frame is de 24-105 een perfecte reis/allround lens. En een pak lichter dan de 24-70, fotografeer je heel veel binnen, kan je de 24-70 overwegen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: CANON EF 24-70mm of EF 24-105mm ?

                              Ik heb de 24-105 een tijdje geleden vervangen door een 24-70 f2,8 omdat ik door de aankoop van de 1D MKIII de EF-S 17-55 f2,8 IS niet meer kon gebruiken (ik heb ook geregeld f2,8 nodig).

                              Nu gebruik ik in plaats van de 24-105 meestal de Tamron 28-300 VC tijdens evenementen wanneer er voldoende licht is, maar de 24-105 had wel een betere beeldkwaliteit (voor de meeste evenementen presteert de Tamron ook vrij behoorlijk, zolang een snelle AF niet belangrijk is).

                              Maar als ik ooit een full-frame camera koop, dan is het waarschijnlijk toch een kit met de 24-105 f4 L IS.

                              Het is een moeilijke keuze, maar als je geregeld f2,8 nodig hebt, dan wordt de keuze al een heel stuk gemakkelijker. Werk je bijna nooit op f2,8 dan is het grotere zoombereik en het lichtere gewicht van de 24-105 in het voordeel.

                              Op f4 zijn ze allebei ongeveer even scherp, de 24-70 heeft op 24mm wat minder vervorming. Ik merk wel dat ik al een heel goede reden moet hebben om de 24-70 mee te nemen, want het is een vrij zware lens. Vandaag gaat ze ook weer niet mee, want ik neem de 16-35 f2,8 L II + 50mm f1,4 + 85mm f1,8 + 135mm f2 L + 70-200 f2,8 L IS mee naar de optredens op de markt in Rijkevorsel (op het eind is er meestal zo weinig licht dat ik alleen nog maar de primes kan gebruiken, f2,8 is dan al niet meer lichtsterk genoeg).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X